ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی تولید پاکت سیمان (سال 1400) + word و pdf

پاکت سیمان و گچ یکی از انواع کالاهای مورد استفاده در صنایع بسته بندی به حساب می آیند که اغلب در صنایع سیمان برای حمل و نقل و نگهداری و کودهای شیمیایی یا سایر محصولات شیمیایی به کار می رود.

در تصاویر زیر نمونه ای از انواع کارکرد این نوع کالاها و نیز گونه های متفاوت پاکتهای تولید شده را نشان می دهد. در این طرح مراحل مختلف تولید این نوع پاکت های چند لایه کاغذی که بیشتر به منظور بسته بندی سیمان و موارد مشابه استفاده می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.

پاکت دو سر بسته دهانه دار :
این نوع پاکت ها توسط پرکن های packer اتوماتیک در سیستم های بارگیری سریع مورد استفاده قرار می گیرد. عمده مصرف اینگونه پاکتها جهت صنایع سیمان، گچ، مواد معدنی، پودرهای میکرونیزه و مواد شیمیایی می باشد.

بارگیری در اینگونه پاکت بصورت اتوماتیک انجام می گیرد و به واسطه دهانه دار بودن پاکت ها محیط بارگیر خانه بدور از هرگونه آلودگی می باشد. بارگیری آسان، سریع و بدور از هرگونه آلودگی و تماس مستقیم با مواد از عمده مزایای اینگونه بسته بندی می باشد.

از جمله مزایای اینگونه بسته بندی پاکت سیمان و گچ در خصوص مواد شیمیایی عدم نشت و یا خروج مواد شیمیایی و محافظت از ورود هرگونه ناخالصی به داخل بسته بندی بواسطه ماهیت کرافت می باشد.

جهت بالابردن استحکام و حصول بسته بندی مطمئن در پاره ای از موارد استفاده از یک لایه PE بصورت لمینیت توصیه می گردد. ضمنا بواسطه چاپ پذیری کاغذ کرافت کلیه توصیه های ایمنی به آسانی و کاملا مشخص بروی بسته بندی قابل چاب است.

پاکت یکسرباز ته دوخت بصورت تخت و یا با گاست جانبی :
از قدمت بیشتری نسبت به سایر پاکت برخوردار هستند و با توجه به مزایای پاکت ته چسب، استفاده از آن بسیار محدود شده است. این پاکت در کلیه صنایع قابل استفاده است و بصورت تک لایه، چندلایه و یا همراه با لایه های ترکیبی متالایز و PE بسته به نوع سفارش و کاربری قابل عرضه است.

سربندی این گونه پاکتها به روش های زیر امکان پذیر است :

  1. توسط دستگاه دوخت بر روی پاکت
  2. توسط دستگاه دوخت بر روی پاکت با نوار اضافی (جهت استحکام بیشتر)
  3. بصورت خودچسب که قابلیت آن هنگام ساخت لحاظ می گردد.

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول و ضوابط استاندارد بانکی و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح.

پاکت یکسرباز ته چسب بدون گاست جانبی :
عمدتا جهت بسته بندی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. اینگونه پاکت می تواند بصورت تک لایه و یا چند لایه باشد. غالبا درب این نوع پاکت توسط ماشین دوخت سربندی می شود ولی می توان درب آن را به گونه ای طراحی کرد که به صورت خود چسب سربندی گردد.

جهت برخی از مواد غذایی وجود یک لایه لمینیت PE و یا متالایز الزامی است که با توجه به نوع سفارش در داخلی ترین لایه و یا لایه های میانی قرار می گیرد. بسته بندی مواد غذایی در داخل پاکت کرافت این توانایی را به تولید کننده محصول و مصرف کننده نهایی می دهد که زمان نگهداری مواد را پس از بسته بندی تا مدت مدیدی افزایش دهد ( 6 الی 12 ماه).

بواسطه تنفس مواد بسته بندی شده از طریق پوشش کرافت، مواد داخل اینگونه پاکت ها همیشه تازه و بدور از گرد و غبار و آلودگی می باشد. جوهر استفاده شده جهت ساخت اینگونه پاکت با پایه حلال آب و چسب مصرفی تهیه شده از چسب نشاسته است،

که از لحاظ بهداشتی سازگار با مواد غذایی می باشند. موادی چون: نشاسته، شکر، افزودنی های خوراکی، پودر کاکائو، شیر خشک، ذرت، بذر، قهوه، ادویه، چای خشک و امثال آن از 5 الی 50 کیلوگرم دراین نوع بسته ها قابل بسته بندی می باشند.

خواص ظاهری پاکت سیمان و گچ

تصویر پاکت های کاغذی سیمان

پاکتهای کاغذی سیمان و گچ شامل یک یا چند لایه از کاغذ ساک کرافت از انواع سفید یا قهوه ای می باشند. شکل ظاهری لایه های کاغذ پس از تکمیل پاکت بایستی قرینه کامل بوده و علاوه بر این باید کلیه لایه ها فاقد هر گونه زدگی، خراش، چروک و پارگی باشند.

مواد اولیه جنس کاغذ
کاغذ مورد استفاده باید از نوع ساک کرافت باشد و پاکت مورد استفاده در بسته بندی گچ و سیمان و سایر مصالح پودری ساختمانی با جرم ویژه مشابه باید باشد.

لطفا جهت سفارش طرح توجیهی پاکت سیمان (کاغذی) برای دریافت وام و مجوز با شماره: 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

چسب پاکت

چسب مورد استفاده جهت چسبانیدن پاکت می تواند از مواد اولیه طبیعی یا مصنوعی تولید شده باشد.

جدول ویژگی های مجموع لایه های پاکت سیمان و گچ
ردیف ویژگی ها حدود قابل پذیرش
1 تعداد لایه ها *
2 حداقل جرم پایه مجموع یک یا چند لایه** 140
3 حداقل مقاومت به کشش مجموع یک یا چند لایه در جهت طولی کاغذ (KN/m کیلو نیوتن برمتر) DM 9/2
4 حداقل مقاومت به کشش مجموع یک یا چند لایه در جهت عرضی کاغذ (KN/m کیلو نیوتن برمتر) DC 8/2
5 حداقل درصد افزایش طولی در جهت طولی کاغذ DM (درصد) 3/6
6 حداقل درصد افزایش طولی درجهت عرضی کاغذ DC (درصد) 5
7 حداکثر قابلیت جذب آب مجموع لایه ها در مدت 6 ثانیه (گرم در متر مربع) 35
8 حداقل مقاومت به پارگی در جهت طولی کاغذ MD (میلی نیوتن) 480
9 حداقل مقاومت به پارگی در جهت عرضی کاغذ CD (میلی نیوتن) 680
10
حداقل مقاومت به ترکیدن (کیلو پاسکال) 380
11
نفوذ پذیری به هوا (ثانیه) 5 تا 20
12
حداقل جذب انرژي کششی در جهت طولی مجموع لایه های کاغذ(J/M2 ژول بر متر مربع)MD 300
13
حداقل جذب انرژي کششی در جهت عرضی مجموع لایه هاي کاغذی (J/M2 ژول بر متر مربع)CD 320

نوارهای سروته پاکت

در صورت استفاده از نوار کاغذی در ساخت پاکت، نوارها باید از جنس کاغذ مورد استفاده در ساخت پاکت بوده و با همان وزن پایه حداکثر 10% بیشتر از کاغذ پاکت باشد.

شکل پاکت

شکل پاکت های سیمان و گچ باید از نوع پاکت های قیف دار باشد.

ابعاد پاکت

ابعاد پاکت باید مطابق جدول زیر باشد مگر اینکه ابعاد دیگری توسط مشتری و مصرف کننده سفارش داده شده باشد.

جدول ابعاد پاکت سیمان و گچ
نوع پاکت نوع مصرف ظرفیت پاکت طول عرض عرض نوار پاکت
پاکت های
متداول
سیمان 50 66 -62 49 11-9
گچ 50 67 -63 49 10
گچ 40 60 -65 49 10-9
پاکت های
غیر
متداول
گچ 25 56-44 42-35 10-9
سیمان 25 54-43 42-35 10-9

شرایط واردات

در بسیاری از موارد دولت در جهت حمایت از تولیدات داخلی اقدام به وضع تعرفه های گمرکی سنگین می نماید تا بدین نحو با بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات وارداتی، محصولات ساخت داخل داراي قدرت رقابت بیشتری با محصولات مشابه وارداتی باشند.

در مورد پاکت های بسته بندی چند لایه ذکر این نکته ضروریست که این محصول جزء محصولات مجاز برای واردات بوده و دارای تعرفه معادل با 30 درصد می باشد و بنابراین این محصول جزء کالاهای مورد حمایت بالا از طریق دولت نمی باشد ولی با توجه به نیاز کشور و میزان تولید، محصولات داخلی دارای بازار فروش مناسب در کشور می باشند.

کاربرد پاکت کاغذی

تصویر کاربرد پاکت کاغذی سیمان 

همانطور که اشاره شد، این نوع پاکت ها بیشتر در صنایع بسته بندی سیمان و گچ و صنایعی از این دست مورد استفاده قرار می گیرد. البته بعضی از انواع بخصوص این محصولات نیز برای بسته بندی مواد غذایی مخصوصاً شیر مورد مصرف قرار می گیرد.

که برای جلوگیری از طولانی شدن مطالب ارائه گردیده در طرح، از پرداختن به آن مورد مصرف این نوع پاکت ها اجتناب نموده و بطور اختصاصی به تولید پاکت های مورد استفاده در صنایع بسته بندی شیمیایی خواهیم پرداخت.

بررسی اثرات آن بر مصرف محصول

عمده مصرف محصول، در بسته بندی سیمان و گچ و سایر محصولات شیمیایی می باشد. البته در این صنایع می توان از انواع گونی ها و کیسه های پروپیلن نیز جهت بسته بندی استفاده نمود، ولی با توجه به قیمت این نوع پاکت ها عملاً استفاده از موارد مشابه جهت بسته بندی مقرون به صرفه نمی باشد.

اکثر کارخانجات تولید سیمان و معادن استخراج گچ تمایل به استفاده از این نوع از انواع کالاهای مورد استفاده در صنعت بسته بندی دارند، بنابراین می توان به این نتیجه رسید که با توجه به دلیل ذکر شده تولید این نوع محصولات با توجه به زمینه های موجود در کشور می تواند آینده اي روشن داشته باشد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

یکی از مهمترین عوامل در تولید و عرضه محصولات، بسته بندی مناسب آنها جهت حمل و نقل و نگهداری می باشد. لذا در این امر تمامی شرایط و مشخصات محصول مورد نظر باید مورد بررسی قرار گیرد.

در حال حاضر در ایران به دلیل وجود معادن غنی آهک و گچ و همینطور کارخانجات بسیار تولید سیمان که عمده مصرف کنندگان پاکت های کاغذی چند لایه کارخانجات سیمان می باشند، تولید چنین محصولی می تواند به هر چه بیشتر کردن سرعت رشد اقتصاد غیر نفتی کشور، کمک شایانی نماید،

به همین دلیل این محصول داراي اهمیت استراتژیک بالا در وضعیت کنونی کشور است، البته لازم به ذکر است که خود این محصول به تنهایی از اهمیت خاصی برخوردار نیست ولی از آنجا که این کالا برای بسته بندی و حمل و نقل محصول پراهمیتی چون سیمان و یا سایر محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد می تواند از نظر استراتژیک جایگاه بالایی دست یابد.

کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده محصول

همانطور که پیشتر اشاره شد پاکت های چند لایه کاغذی برای مصارف بخصوصی چون بسته بندی سیمان یا سایر محصولات شیمیایی و در بعضی موارد خاص برای بسته بندی بعضی مواد غذایی همانند شیر استفاده می گردد.

البته مورد مصرف این نوع پاکت ها در صنایع غذایی منوط به استفاده از روش های خاصی جهت استریلیزه کردن و نیز استفاده از ورق های آلومینیوم در لایه آخر این نوع پاکت ها می باشد که در این طرح به آن پرداخته نشده است.

بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که این نوع پاکتها بیشتر در کشورهایی که دارای صنعت سیمان می باشند، تولید می گردد، با بررسی وضعیت تولید سیمان و سایر موارد شیمیایی در کشورهای مختلف، می توان دریافت که کشورهای ذکر شده در جدول ذیل، جزء عمده تولیدکنندگان سیمان و متعاقباً جزء عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصول می باشند.

جدول کشورهای عمده تولیدکننده پاکت های چند لایه
(میلیون عدد)
ردیف نام کشور نوع تولیدات میزان تولید
1 چین پاکت های چند لایه کاغذی
961
2 هند پاکت های چند لایه کاغذی 258
3 آمریکا پاکت های چند لایه کاغذی 383
4 کره جنوبی پاکت های چند لایه کاغذی
545
جدول کشورهای عمده مصرف کننده پاکت های کاغذی چند لایه
(میلیون عدد)
ردیف نام کشور نوع محصول میزان مصرف
1 آمریکا پاکت های چند لایه کاغذی
456
2 چین پاکت های چند لایه کاغذی 719
3 ترکیه پاکت های چند لایه کاغذی
654
4 برزیل پاکت های چند لایه کاغذی
483
5 ایران پاکت های چند لایه کاغذی 534
شرایط صادرات

در چند سال اخیر صادرات این محصول نیز از رشد خوبی برخوردار بوده، ولی از آنجا که ایران، خود از کشورهای مهم و بزرگ تولید کننده سیمان در جهان می باشد، اکثر تولیدات این محصول در داخل کشور مصرف می شود، با این تا کنون هیچگونه محدودیت خاصی برای صادرات این کالا وجود ندارد.

در مورد صادرات و واردات و میزان تولیدات داخلی و همچنین نیاز بازار داخل و خارج، می توان نتیجه گیری نمود که تولید این محصول دارای رشد قابل قبولی در آینده خواهد بود و در تصدیق آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. روند رو به رشد تولید سیمان به عنوان مصرف کننده عمده اینگونه محصولات تاکیدی بر بازار مصرف مناسب این کالاها می باشد.
  2. با توجه به روند افزایشی صادرات در سالهای اخیر و مخصوصا صادرات به کشور عراق، آذربایجان، قرقیزستان، افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و بسیاری از کشورهای دیگر می توان بازار مناسبی برای این کالا چه بصورت خام پاکت کاغذی – و چه بصورت بسته بندی سیمان و سایر محصولات، ایجاد نمود.
خلاصه ای از روش تولید

شرح فرآیند های تولید محصول بدین صورت می باشد که :

1. ابتدا رول آماده کاغذ کرافت بعد از عواریه گیری (نوعی ضایعات) در محل های مخصوص خود روی دستگاه تیوبر به طوری که از هم دیگر فاصله عرضی داشته باشند قرار می گیرند، این فاصله براي آن است که لایه ها در هنگام چسب زدن به طرف دیگر خود نچسبند.

2. باز شدن رول ها به همراه کشش توسط دستگاه انجام می گیرد.

3. کاغذ زیرین از پایین دستگاه روي ریل مخصوص خود به طر پشت دستگاه و به قسمت چاپ هدایت می شود و در این قسمت طرف بیرونی آن چاپ می خورد. نحوه چاپ در این قسمت به این صورت است که کلیشه انتخابی روی غلطک چسبانده شده و به روی کاغذ می غلطد و چاپ دلخواه را روی کاغذ رنگ می کند.

4. دستگاه چاپ طوری تنظیم می شود که اشکال یا متون چاپی را در فاصله های معین از کاغذ می زند تا موقع بریدن درست در وسط پاکت قرار گیرد.

5. کاغذرویی بعد از عبور از دستگاه چاپ دوباره به مسیر خود برمی گردد و در زیر لایه های دیگر قرار می گیرد در این قسمت دو غلطک که وسط لایه ها قرار دارد مابین لایه ها را به صورت نقطه ای چسب می زند سپس انتهای عرضی از یک طرف تمام لایه ها بوسیله غلطک های کوچکی که یک طرف آنها در داخل چسب قرار دارد و روی کاغذ می غلطانند چسب زده می شوند.

6. بعد از عبور از مرحله 5، دستگاه بوسیله اهرم های کناری به صورت تیوب در می آیند سپس بخ قسمت برش دستگاه هدایت می شوند و به شکل پاکت به محل دستگاه باتومر منتقل می گردند.

7. دستگاه باتومر دو سر پاکت را چسب زده و می بندد و فقط یک سوراخ در قسمت بالای سمت راست پاکت جهت ورود مواد باز می گذارد، البته این قسمت بنابر نوع کاربرد پاکت می تواند به صورت های متفاوتی باشد، به عنوان مثال می توان پامت هایی تولید نمود که از یک سمت بسته شده و از طرف دیگر باز باشند و…

8. پس از آن پاکت ها به قسمت بسته بندی منتقل و هر پنجاه پاکت روی هم قرار گرفته و به وسیله نوار پلاستیکی بسته بندی می شوند. این روش تقریبا در تمامی کشور های تولیدکننده این نوع پاکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی ماشین آلات طرح

از مهمترین ماشین آلات مورد استفاده در طرح تولید پاکت کاغذی سیمان و گچ می توان به دستگاه های باتومر و تیوبر اشاره نمود که وظیفه اصلی تولید پاکت شامل ساخت دیواره های جانبی، کف و نیز چاپ روی پاکت را دارند.

ماشین آلات جانبی شامل لیفتراك، بسته بندی و … نیز در این طرح مورد استفاده قرار می گیرد که عمدتا از تولید کننده داخلی تامین می شود ولی دو دستگاه ذکر شده داراي تولید کننده داخلی نمی باشند و بزرگترین تولید کننده این دو دستگاه در کشور های آلمان، انگلیس و امریکا قرار دارند که از آن جمله می توان به Gartemann W&H _ Hollmann و Holwey اشاره نمود.

منطقه مناسب برای اجرای طرح

جهت بررسی و ارائه پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای این طرح باید موارد متعددی که در انتخاب صحیح دخیل می باشند مورد بررسی قرار گیرد.

از جمله مهمترین این موارد دسترسی به بازار فروش مناسب جهت فروش محصولات تولیدی و دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز در طرح و همچنین دسترسی به امکانات زیر بنایی جهت احداث کارخانه تولیدی می باشد که در زیر به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

  • بازار فروش پاکت کاغذی سیمان :
    با توجه به اینکه پاکت کاغذی سیمان یک کالای واسطه ای بوده و مستقیما به دست مصرف کننده نمی رسد و مصرف کنندگان عمده این محصول کارخانجات تولید سیمان میباشند لذا بهترین مکان براي دستیابی به بازار فروش محصولات طرح نواحی اطراف کارخانجات تولید سیمان و گچ می باشد.
  • دسترسی به مواد اولیه :
    با توجه به اینکه عمده ماده مصرفی اولیه طرح کاغذ وارداتی می باشد لذا نزدیک بودن محل اجراي طرح به مبادی واردات کشور می تواند باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و در نهایت سود دهی بیشتر طرح گردد.
  • امکانات زیر بنایی :
    پیشنهاد می گردد که این واحد در یکی از شهرکهای صنعتی در استانها احداث شود لذا در صورت تحقق این موضوع، با توجه به وجود امکانات مناسب در اکثر شهرکهاي صنعتی، امکانات زیر بنایی محدودیت خاصی در انتخاب محل احداث طرح ایجاد نمی نماید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.85 ( 2 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. باسلام و احترام . در خدمت شما هستیم ، لطفا برای سفارش طرح توجیهی اختصاصی و بروز و هماهنگی های بیشتر با شماره: 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop