ایده هاایده های دام , طیور , آبزیان

طرح توجیهی پرورش گوزن و آهو (سال 1400) + word و pdf

پرورش گوزن در مقایسه با سرمایه گذاری در دیگر دام ها چند مزیت دارد، زیرا گوزن علوفه های مرتع را با کارایی بالایی به پروتئین تبدیل می کند، با مدیریت مناسب می توان آن را در زمین های حاشیه ای پرورش داد، همچنین گوزن ها به خوبی با شرایط چراگاه های موجود سازگار می گردند.

مزیت بزرگ دیگر، نسبت بالای گوشت کم چربی تولید شده به ازای هر کیلوگرم وزن زنده دام می باشد. احتیاجات کار برای پرورش گوزن حداقل می باشد درحالی که سود بالقوه در مقایسه با پرورش گاو گوشتی و گوساله می تواند بسیار بالاتر باشد.

مزرعه به محوطه ای باز گفته می شود که اطراف آن به وسیله ی فنس محصور شده است. گوزن ها در یک مزرعه به دو منظور نگهداری می شوند :

  1. شکار ورزشی
  2. فرستادن به کشتارگاه صنعتی

گوشت گوزن نسبت به گوشت گاو دارای کیفیت بالاتی است که همین امر یکی از دلایل محبوبیت این جانداران زیبا به عنوان منبع غذایی است. همچنین از چرم و از لبنیات آنها هم استفاده های زیادی می شود. کشور ما ایران با توجه به داشتن اقلیم های متنوع و مناسب و همچنین داشتن چندین گونه بومی پتانسیل بالایی برای پرورش این حیوانات دارد.

آنچه در ادامه می آید شرح مختصری است بر نحوه پرورش و نگهداری از گوزن ها و شرایط مورد نیاز آنها. قبل از هر چیز برای شروع کار باید با نژادهای بومی کشور و احتیاجات آنها آشنا شد تا بتوان به نتایجی مطلوب دست یافت. گونه های گوزن موجود در کشور عبارتند از:

نژاد گوزن زرد ایرانی

تصویر پرورش گوزن زرد ایرانی

شناخت ویژگی های ظاهری برای پرورش گوزن زرد:
نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان کوتاه است.

رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاکستری با خال‌های نامشخص است. گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر، دم ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰ سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم دارد.

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح

شناخت زیستگاه برای پرورش گوزن زرد:
در گذشته پراکندگی وسیعی از شمال افریقا تا عراق و ترکیه و ایران داشته که در حال حاضر در تمام کشور های فوق بجز ایران منقرض شده است. در ایران این گوزن در مناطق جنگلی زاگرس و جنگل‌های گرمسیری خوزستان زندگی می‌کرد، ولی پس از قرار گرفتن این پستاندار در وضعیت بقای هشدار، تعدادی از این گوزن‌ها به دیگر مناطق ایران و جهان منتقل شدند تا جمعیت‌های دیگری از آن پدید آیند.

در حال حاضر پراکندگی طبیعی آن محدود به مناطق حفاظت شدهٔ دشت ناز ساری، جزیره اشک در دریاچه ارومیه و مناطق دیگری در چهار محال و بختیاری، یزد و فارس است. گوزن زرد تا تابستان سال ۱۳۹۲ در دز و کرخه در خوزستان نیز حضور داشت، اما با شیوع بیماری نسل آن در آن منطقه منقرض شد.

آشنایی با عادات برای پرورش گوزن زرد:
گوزن زرد ایرانی عموماً شبگرد است و صبح زود و اوایل غروب فعالیت بیشتری دارد. به صورت اجتماعی زندگی می‌کند. معمولاً ماده‌ها، بچه‌ها و نرهای نابالغ در گروه‌هایی جدا از دستهٔ نرهای مسن مشاهده می‌شوند. حس بینایی گوزن زرد قوی‌تر از مرال است و به خوبی شنا می‌کند.

گوزن زرد در محیط‌های طبیعی بسیار محتاط است و به مجرد احساس خطر با خیزهای بلند فرار می‌کند. گاهی نیز در میان بوته‌ها و درختان مخفی می‌شود. در تابستان به واسطهٔ پوشش خال‌خالی، توانایی استتار خوبی دارد. در زمستان پوشش او تیره‌تر می‌شود.

آشنایی با جفت گیری برای پرورش گوزن زرد:
گوزن‌های زرد ایرانی اغلب در اوایل پاییز جفت گیری می‌کنند که در این فصل گوزن نر از ظاهر بسیار زیبا و با ابهتی برخوردار می‌شود. در این فصل گردن نرها متورم و موهای اطراف آلت تناسلی از هم باز می‌شوند و بین نرها جدال‌هایی در می‌گیرد. نرها با صدایی که شبیه خرناسهٔ انسان است قلمرو خود را مشخص می‌کنند.

در زیستگاه‌های کوچک مانند دشت ناز ساری نرها حرمسرای مشخصی ندارند و معمولاً چند نر در مکان مناسبی جمع می‌شوند و هر کدام با ماده‌ای که در دسترس باشد جفت گیری می‌کنند ولی در مکان‌های وسیع‌تر مانند جزیره اشک نرهای غالب معمولاً حرمسراهایی متشکل از دو تا سه ماده تشکیل می‌دهند. مدت آبستنی حدود هشت ماه است.

یک و به ندرت دو بچه می‌زاید. وزن بچه‌ها در موقع تولد حدود چهار تا پنج کیلوگرم است. بچه‌ها پس از تولد قادر به راه رفتن و دویدن هستند، ولی مادر در چند روز اول آن‌ها را در بین علف‌های بلند مخفی می‌کند. بچه‌ها به علت هم‌رنگی با محیط، نداشتن بو و بی تحرکی، از دید حیوانات طعمه‌گیر مخفی می‌مانند.

در یک و نیم سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر آن‌ها حدود ۱۶ سال است. در این فصل بین نرها جدال‌هایی در می‌گیرد گوزن‌های نر قوی‌تر با جذب چندین ماده قلمرو معینی برای خود ایجاد کرده و اجازهٔ ورود را به گوزن‌های نر دیگر نمی‌دهد.

اغلب در فصل جفت گیری بین گوزن‌های نر بر سر جفت‌گیری درگیری‌های شدیدی رخ می‌دهد و گوزن بازنده بایستی قلمرو را به نفع برنده ترک کند و به دنبال قلمرو جدیدی باشد. در فصل جفت‌گیری، رفته رفته گوزن نر لاغرتر و نحیف‌تر می‌شود.

جهت سفارش طرح توجیهی پرورش گوزن یا آهو و … برای دریافت وام و مجوز با شماره: 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

آشنایی با تغذیه برای پرورش گوزن زرد:
تغذیه گوزن‌ها بیشتر از علف‌ها و شاخ و برگ گیاهان می‌باشد، گاهی اوقات نیز از سرشاخه‌های درختان یا از پوست ساقه آن‌ها استفاده می‌کنند. گوزن‌های زرد ایرانی اغلب اوایل صبح قبل از طلوع آفتاب یا عصر به چرا می‌پردازند و بقیهٔ روز را به نشخوار کردن یا استراحت می‌گذرانند.

نژاد مرال یا گوزن قرمز یا گاو کوهی

تصویر پرورش گوزن مرال (گوزن قرمز)

شناخت ویژگی های ظاهری برای پرورش گوزن مرال:
مرال از بزرگ‌ترین انواع گوزن است و در برخی کشورها مانند انگلستان و ایرلند بزرگ‌ترین پستاندار وحشی محسوب می‌شود. دودیسی جنسی در این گونه شدید است و نرها با داشتن شاخ و اندازهٔ بزرگ‌تر از ماده‌ها متمایزند.

وزن جنس نر این حیوان به‌طور میانگین ۱۶۰ تا ۲۴۰ کیلوگرم، طول بدن ۱۷۰ تا ۲۳۰ سانتیمتر است.در جنس ماده وزن بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم و طول بدن ۱۶۰ تا ۲۱۰ سانتیمتر است. ارتفاع در ناحیه شانه ۱۰۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر و دم حدود ۱۲ تا ۱۹ سانتی‌متر است. البته زیرگونه‌های مختلف این حیوان تفاوت زیادی از نظر اندازه دارند.

مرال‌های عظیم‌الجثه و شاخ‌کوتاه رشته کوه کاپارت تا ۵۰۰ کیلو رشد می‌کنند و مرال‌های جزیره ی کرس فقط حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند. مرال‌های بومی ایران هم از انواع بزرگ مرال محسوب می‌شوند که جنس نر آن‌ها به طور میانگین ۲۵۰ کیلوگرم وزن و ۱۴۰ سانتی‌متر ارتفاع شانه دارد.

شناخت زیستگاه برای پرورش گوزن مرال (قرمز):
مرال در ایران در گذشته در جنگل‌های شمال کشور از ساحل دریای خزر تا ارتفاعات البرز و جنگل‌های بلوط حاشیه زاگرس از آذربایجان تا استان فارس زندگی می‌کرد اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور به‌کلی نابود شده و آخرین بار ۵۰ سال پیش در جنگل‌های ارسباران مشاهده شد.

در جنگل‌های ساحلی دریای خزر نیز به جز در یک یا دو منطقهٔ حفاظت شده نسل آن منقرض شده‌ است. در کرانه‌های غربی دریای خزر هم منقرض شده یا بسیار نادر است و تنها در جنگل‌های کوهستانی دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی جمعیت مناسبی دارد.

مرال در رشته‌کوه اطلس در الجزایر، تونس و مراکش هم حضور دارد و تنها نوع گوزن بومی قاره آفریقا است. البته جمعیت این حیوان در این منطقه رو به کاهش است. آلبانی،اردن، لبنان، سوریه و ترکمنستان کشورهایی‌اند که نسل این گوزن در آن‌ها منقرض شده‌است. نسل این حیوان در مراکش، قراقستان و یونان هم در گذشته منقرض شده بود اما دوباره احیا شد.

آشنایی با عادات برای پرورش گوزن قرمز (مرال):
مهمترین دشمنان طبیعی مرال در اروپا گرگ خاکستری و پس از آن خرس قهوه‌ای است. سیاه‌گوش اورآسیا و گراز هم گاهی بچه مرال‌ها را شکار می‌کنند. در ایران دشمن طبیعی اصلی این حیوان پلنگ و سپس گرگ و خرس قهوه‌ای است.شکار مرال در بسیار از کشورها مشتاقان فراوانی دارد.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های شکار این حیوان در گذشته تقلید صدای جنس نر این حیوان در فصل جفت‌گیری برای فریب دادن گوزن‌های دیگر و کشانیدن آن‌ها به سوی خود بود. با این حال این روش خطرات خاص خود را داشت از جمله این‌که گاه به‌جای مرال، ببر را که شکارچی اصلی مرال بود به سوی انسان می‌کشاند.

سالیانه حدود 25 هزار راس مرال در مزارع آمریکا و کانادا پرورش می یابد. امتیازات پرورش گوزن مرال (گاو کوهی یا قرمز) عبارتست از:

  1. مرال، باروری بالایی دارد و عمر پرورشی و تولید مثلی طولانی دارد.
  2. به راحتی زایمان می کنند و به زودی بچه هایشان را از شیر می گیرند.
  3. رفتار آرام مرال ها و جثه مناسب، وارسی دام ها و جابجایی ها را آسان می سازد.
  4. زمستان های سرد و تابستان های گرم را تحمل می کنند و حساسیت به بیماری پائینی دارند.
  5. زمینه بالای گوشت با کیفیت، محصولات فرعی و شاخ مرال، مزیت دیگر این نژاد می باشد.

بخاطر بیماری CWD پرورش گوزن مرال شامل کسب مجوز های لازم و همچنین ملاحظات ویژه در هنگام کشتار می باشد. به علاوه پیش از آغاز فعالیت باید امکانات مزرعه بررسی گردد.

گوزن نژاد شوکا

تصویر پرورش گوزن شوکا

شناخت ویژگی های کلی برای پرورش گوزن شوکا:
نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند. شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر طول و ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است. نرها شاخ دارند و ماده‌ها بدون شاخ‌ اند. شاخ نرها در پاییز می‌افتد.

غذای شوکا علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها است و به‌ویژه به علف‌های لطیف و نورس و مرطوب علاقه دارند. پلنگ، گرگ، شغال، گربه جنگلی و پرندگان شکاری مهمترین دشمنان طبیعی این حیوان است.

این حیوان جمعیت بسیار خوبی در اروپا دارد و جمعیت آن در نیم قرن اخیر افزایش چشمگیری نیز یافته و تنها در اروپای مرکزی به ۱۵ میلیون رأس رسیده‌ است. اما در خاورمیانه وضعیت نامناسبی دارد و در فلسطین و لبنان منقرض شده‌ است. در ایران زیستگاه اصلی شوکا کرانه‌های دریای خزر است. تعداد بسیار کمی هم در غرب و شمال غرب کشور مشاهده شده‌اند.

جدول مقدار کالری، کلسترول، چربی و پروتئین در گوشت انواع مختلف دام

انواع گوشت کالری کلسترول(mg) چربی(mg) پروتئین(mg)
راسته گوزن 139 62 5 22
گوشت سینه گاو 223 77 13 24
شانه خوک 207 82 13 22
راسته بره 183 80 8 25
سینه جوجه 140 72 3 26
ماهی آزاد 140 60 5 22

مراحل ایجاد مزرعه پرورش گوزن و آهو

پرورش گوزن در مزارع معمولا به صورت تک گونه ای صورت می گیرد ولی این در حالی است که برخی از دامداران با تجربه توانسته اند نتایج موفقیت آمیزی از نگهداری چند گونه در کنار هم را نیز به دست آورند. گوزن ها با توجه به ویژگی های ذاتی و طبیعی شان نیاز هایی دارند که باید به آنها توجه ویژه نمود. برای احداث یک مزرعه مناسب پرورش  باید به نکات مختلفی توجه کرد که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

1. هدف گذاری 

برای شروع کار باید به تمام جوانب توجه نمود. باید اندازه کار و مقدار هزینه مشخص گردد. و همچنین باید بازار های عرضه پیش بینی و هدف گذاری گردند تا از خسارات ثانویه جلوگیری گردد.

2. انتخاب محل مناسب

مهمترین عامل در موفقیت هر فارم ، انتخاب درست مکان و محل پرورش است. محلی که قرار است فارم در آن محل احداث گردد باید از نظر وجود منابع آبی به دقت مورد برسی قرار گیرد. همچنین وجود منابع غذایی مناسب گوزن ها هم بسیار مهم است زیرا گوزن ها بخشی از غذای خود را از محیط دریافت می کنند.

عامل دیگری که برای تعیین محل مزرعه پرورش گوزن و آهو بسیار مهم است بررسی آب و هوا و شرایط جوی در فصول مختلف سال است. همچنین نزدیکی یا دوری از راه ها و جاده های اصلی نیز تا حد قابل توجه ای تایین کننده است. اگر منطقه دارای عوارض طبیعی مثل تپه یا درختان بزرگ باشد دارای ارجعیت است زیرا چنین محیط هایی به گوزن ها کمک می کند به محیط اثارت راحت تر عادت کنند و نگهداری از آنها راحتر باشد.

3. ساختار مزرعه

ساختار کلی یک مزرعه پرورش گوزن از دو بخش تشکیل می شود :

  • محوطه باز
  • ساختمان اصلی

محوطه باز که بخش اصلی مزرعه را تشکیل خواهد داد شامل محوطه وسیع نگهداری از گوزن هاست که با استفاده از فنس محصور گشته است. جنس فنس بسته به نوع در دسترس می تواند متفاوت باشد ولی در انتخاب آن باید به مقاومت و سبک و سریع النصب بودن آن هم توجه ویژه ای کرد.

همچنین در نصب فنس باید ارتفاع را طوری تنظیم نمود که امکان پرش و یا فرار و یا حمله حیوانات مهاجم از طرف مقابل وجود نداشته باشد. مناسب ترین ارتفاع برای فنس کشی ۸ فوت می باشد. بهتر است بعد از نصب فنس آنها را از نظر نداشتن نقاط برنده و تیز که امکان آسیب رساندن به حیوان را دارند بررسی کنید.

ساختمان اصلی نیز در مزرعه پرورش گوزن می تواند شامل بخش های مختلف از جمله محل مقید کردن برای معاینات دامپزشکی و بیمارستان و یا دفتر اداری و حتی در دامداری های پیشرفته شامل کشتارگاه صنعتی نیز باشد.

4. خرید گوزن

شاید در ایران به خاطر نبود مزرعه پرورش گوزن امکان خرید گوزن وجود نداشته باشد ولی در کشور های دارای این صنعت بهتر است گوزن از دامداری های با تجربه که دارای مجوز های لازم و دام هایی سالم هستند صورت بگیرد.

همچنین در خرید گوزن باید به اقلیم مورد نیاز آن توجه ویژه ای شود و نژاد مناسب با شرایط آب و هوایی موجود انتخاب کرد تا بهترین بهره وری را داشته باشد. در مواردی که مانند کشور ما مجبور به گرفتن حیوانات از طبیعت هستید باید حیوانات بعد از گرفته شدن کاملا زیر نظر گرفته شوند و در هنگام ورود به دامداری توسط دامپزشک از نظر داشتن یا نداشتن هر گونه بیماری چک گردند.

5. غذادهی

با توجه به اینکه گوزن ها هم مانند گاو نشخوار کننده هستند از نظر جیره غذایی بسیار شبیه به آنها هستند ولی مشکل اصلی در پرورش گوزن این است گوزن ها هرگز مانند گاوها غذا را طی یک برنامه منظم نخواهند پذیرفت و اغلب غذا را در وعده های کم و با فاصله می خورند.

همچنین چون گوزن ها کاملا اهلی نیستند تمایل زیادی به استفاده از علوفه تازه و شاخه و برگ درختان که غذای طبیعی آنهاست دارند و مدتی طول خواهد کشید که غذای آماده یا کنسانتره را از محل مشخصی دریافت کنند. اما در مجموع در ترکیبات غذایی این حیوانات باید از پروتیین و کربوهیدرات به درستی استفاده شود.

همچنین استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در شادابی و سلامت آنها بازی خواهد کرد. غذادهی در گوزن بسته به فصول سال متغیر است. در فصول گرم سال که غذای طبیعی بیشتر است باید هجم غذا کم و در فصول سرد سال باید جیره بیشتر همراه با مواد غذایی پر انرژی همچون ذرت در فهرست قرار گیرد تا به مشکلی بر نخورید.

6. عرضه به بازارهای هدف

گوشت گوزن از گذشته های دور به عنوان یکی از با کیفیت ترین و لذیذترین انواع گوشت های قرمز مدنظر آشپزان و مردم عادی بوده است. گوشت این حیوان از نظر مقدار چربی از گوشت گاو چربی کمتری دارد و گوشت یک گوزن در مقایسه با گوشت یک گاو هم سن بسیار نرم تر است.

همچنین سختی های شکار و دسترسی به گوشت این حیوانات در گذشته باعث شده تا همیشه از آن به عنوان یک غذای اشرافی یاد شود. همچنین چرم و پوست این موجودات هم بسیار با کیفیت و گران قیمت است. در مورد گوزن های نر بالغ که دارای شاخ های گسترده ای نیز هستند فروش کله همراه با شاخ به صورت تاکسی درمی شده هم یکی از درآمدهای جانبی هر مزرعه پرورش گوزن به شمار می رود.

قیمت هر کیلو گوشت گوزن در دی ماه سال 1396 ، مبلغ ۷۰ هزار تومان است و یک گوزن می‌تواند تا حدود ۱۲۰کیلو گوشت داشته باشد. این یعنی درامد هشت میلیونی از پرورش هر دانه گوزن گوشتی.

انواع محصولات قابل فروش و پردرآمد حاصل از پرورش گوزن عبارتند از :

  1. گوشت: در برش های مختلف از یک چهارم تا لاشه کامل فروخته می شود. برخی پرورش دهندگان بزرگ در محل پرورش امکانات کشتارگاهی دارند.
  2. محصول دیگر پرورش گوزن شاخ آن است: که در اوایل تابستان هنگامی که به 55 درصد رشد کامل خود رسیده است و در وزن حدود 1 کیلوگرم تا 5/4 کیلوگرم برداشته می شود.  شاخ برای تولید”پودر شاخ” – داروهای تقویت کننده قوای جنسی- در بازارهای سنتی آسیای شرقی مصرف می شود. بازار برای شاخ گوزن اغلب ناپایدار است و در سال های اخیر تحت سلطه کشورهای اصلی پرورش دهنده مرال و گوزن شمالی قرار گرفته است.
  3. محصول دیگر پرورش گوزن ، فروش دام های داشتی، بچه گوزن های از شیر گرفته شده و یک ساله ها می باشد: این دام های داشتی می تواند مستقیم به پرورش دهندگان فروخته شوند یا در حراجی های دام به فروش رسند. هنگام فروش دام های داشتی لازم است رکوردهای تولیدی و سلامتی دقیقی داشته باشید. بسیاری از مشتری ها در جستجوی گوزن های نر با افزایش وزن بالا و بازدهی تولید شاخ بالامی باشند و برای گوزن های ماده، افزایش وزن های بالا و باروری مطلوب مورد نظر می باشد. همچنین برای این دام ها که کاملا اهلی شده نیستند رفتار آرام مهم می باشد.
  4. محصولات فرعی دیگر پرورش گوزن: شامل چرم، دم، رباط پا، دکمه های شاخ و دندان های نیش هر کدام بازار های خاص خود را دارند. همچنین گوزن های نر می توانند به عنوان حیوانات شکار برای قرق های شکار فروخته شوند.

به این مطلب امتیاز دهید :

امتیاز کاربر: 2.41 ( 4 نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام طرح توجیهی پرورش آهو و گوزن ۱۰۰۰ راس می خواهم ، قیمت را اعلام می کنید ؟

    1. با سلام لطفا برای ثبت سفارش یا استعلام قیمت طرح موردنظرتان با شماره : 09056370500 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop