ایده هاایده های خدماتی , گردشگری , تفریحی

طرح خدمات و تعمیرات موبایل شغلی پرسود در بازار آزاد

اگر به دنبال یک شغل خوب و پردرآمد هستید، مطمئن باشید که تعمیرات موبایل یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان است. اگرچه برای فراگیری و آشنایی با نحوه تعمیر گوشی های موبایل باید دوره های پیشرفته ای طی شوند، اما اگر وارد این عرصه شوید، مطمئنا شغلی پردرآمد و همیشگی را خواهید داشت. گوشی تلفن همراه یکی از کالا هایی است که امروزه فقدانش را در دست کمتر کسی حس می‌کنیم، کالایی که مدت‌ها است بازارش گرم است. این کالا طی چند سال اخیر تا حدی در میان مردم جا باز کرده است و مدل، مارک و قیمت گوشی گاهی بیانگر موقعیت و طبقه اجتماعی افراد به شمار می‌آید.وضعیت بازار امروز خیلی خراب است و تقریبا اغلب مشاغل آزاد سیر نزولی قابل توجهی را طی کرده‌اند. اما در این بین افراد متخصص در تعمیر گوشی از آن دسته افرادی هستند که مشکلات و معضلات بازار آزاد هیچ تاثیری بر روی درآمدهایشان نداشته و ندارد، چون روز به روز شاهد گسترش استفاده از گوشی های موبایل و به طبع افزایش نیاز جامعه برای تعمیر این گجت ها هستیم.

افزایش روز افزون تعداد کاربران گوشی های موبایل

تا چندین سال پیش اغلب فقط افرادی گوشی هوشمند داشتند که جوان بودند، مثلا بیشتر می‌دیدیم که افراد 18 الی 35 ساله از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند. اما هم اکنون پدر و مادرهای ما و حتی کودکان هم تبلت و گوشی هوشمند دارند! این موضوع نشان می‌دهد که روز به روز شاهد افزایش تعداد کاربران گوشی های هوشمند هستیم. وقتی تعداد کاربران گوشی ها افزایش پیدا کند، مطمئنا نیاز آن ها به تعمیرات موبایل و تمام سرویس های دیگر مرتبط با این زمینه هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین افزایش روز افزود تعداد کاربران گوشی های موبایلی یکی از اصلی ترین دلایلی است که نشان می‌دهد این یک شغل عالی و پردرآمد خواهد بود.

افزایش روز افزون تقاضا برای تعمیرات موبایل

همانطور که در بخش قبل گفتیم، روز به روز به تعداد کاربران گوشی های هوشمند افزوده می‌شود و مطمئن باشید که این مسئله هیچوقت متوقف نمی‌شود. با افزایش تعداد گوشی هایی که کاربران از آن ها استفاده می‌کنند، ریسک بروز مشکل در آن ها و نیاز پیدا کردن به تعمیر هم بیشتر می‌شود. بنابراین به بیان دیگر روز به روز شاهد افزایش تقاضای تعمیرات موبایل هستیم. همیشه در نظر داشته باشید که برای موفقیت در یک شغل، بیزینس و غیره باید تقاضا یا اصطلاحا دیمند (Demand) بازار را بررسی کنید. اگر بیزینسی تقاضای خوبی از سوی مشتریان داشته باشد، مطمئن باشید که بازده خوبی هم برایتان به همراه خواهد داشت. این شغل آزاد از آن دسته مشاغلی است که روز به روز با افزایش تقاضا همراه می‌شود.

پرستیژ کاری

یک تعمیرات موبایل پرستیژ خاص خودش را دارد. این شغل اصلا با مشاغل دیگری که کلمه تعمیر در کنار آن ها می‌آید قابل مقایسه نیست! تعمیرکاران موبایل اصلا نیازی به انجام کارهای سنگین ندارند، بلکه کاملا برعکس اوج ظرافت در کار آن ها دیده می‌شود و یکی از اصلی ترین معیارهای آن است. شما به عنوان یک تعمیرکار گوشی پشت میز کوچک خود می‌نشینید و گوشی مشتریان را با کمال خونسردی تعمیر می‌کنید و در قبال انجام این کار دستمزد خوبی هم دریافت خواهید کرد. بنابراین این یک شغل با پرستیژ است و جلوه بسیار خوب و حرفه‌ای دارد.

تصویر پرستیژ کاری تعمیرات موبایل-تی توجیهی

تکنیسین تلفن همراه چه کاری انجام می‌دهد؟

یک تعمیرکار تلفن همراه باید مهارت‌های کافی در زمینه حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موبایل داشته باشد، مهارت‌ های سخت‌ افزاری مانند تعویض صفحه نمایش موبایل، بدنه، سیم‌ها و… هستند که یک متخصص در تعمیرات موبایل باید توانایی تعمیر یا تعویض آنها را داشته باشد، از طرفی مهارت‌ های فروش نیز یکی از ضروریات این شغل است، تعمیرکار تلفن همراه باید بتواند با تسلط بر فرآیند فروش، حق کمیسیون بایسته خود را دریافت کند، از طرفی یکی دیگر از الزامات این شغل، این است که یک تکنیسین تلفن همراه بتواند موبایل تعمیر شده را با رعایت اصول زیباشناسی و گزینه‌های کاربردی به دست مشتریان بازگرداند.

بنابراین یک متخصص در تعمیر موبایل، در عین حال که باید به لحاظ فنی بر شغل خود مسلط باشد و مشکلات سخت‌ افزار و نرم‌ افزار انواع نمونه‌های موبایل موجود در بازار را بشناسد، باید به لحاظ مدیریت فروش نیز با شیوه‌های جدید این فن آشنا بوده و توانایی برقراری یک رابطه درست با مشتریان را داشته باشد. به‌طور کلی یک تکنیسین تلفن همراه می‌تواند به سه صورت اصلی کار خود را آغاز کند، یا برای شرکت‌ های تولید کننده تلفن همراه کار کند، به این صورت که در قسمت خدمات پس از فروش، به مشکلات موبایل‌های خریداری شده بپردازد، یا در کمپانی‌ هایی مشغول به کار شود که به منظور بازسازی و تعمیر موبایل دایر شده‌اند، اما زیر نظر یک تولیدکننده خاص نبوده و تقریبا تمام برند های این صنعت را شامل می‌شود، یا اینکه یک تکنیسین تلفن همراه می‌تواند به‌ صورت مستقل و خارج از هر سازمان و کمپانی دیگر نیز به این شغل بپردازد و به‌ صورت مستقل یک مغازه خدمات تعمیر موبایل دایر کند.

دستمزد یک تکنیسین تلفن همراه در خارج از کشور

متوسط دستمزد یک متخصص در تعمیر موبایل حدود 10دلار و 20 سنت در ساعت است و کمترین مقداری که برای این شغل در یک ساعت تخمین زده شده، 8 دلار و بیشترین مبلغ پرداختی نیز 17 دلار در ساعت است. مقدار پاداشی که به یک تکنیسین تلفن همراه پرداخت می‌شود نیز به طور متوسط چیزی کمتر از یک دلار به ازای هر یک ساعت است. البته پاداش‌ ها و پرداخت‌ های اضافی که برای یک تکنیسین تلفن همراه در نظر گرفته می‌ شود، با توجه به نوع خدماتی که انجام می‌دهد گاهی تا 600 دلار نیز می‌رسد. همچنین جالب است بدانید که حقوق اضافه کاری در این شغل به نسبت بالاتر بوده و به ازای هر یک ساعت نزدیک 14 دلار در نظر گرفته می‌شود.

میزان حق کمیسیون نیز برای یک تکنیسین موبایل تا 6 هزار دلار نیز در نظر گرفته شده است. در نهایت می‌توان گفت مجموعه پرداختی در شغل مذکور، با در نظر گرفتن پایه حقوق سالانه یا دستمزد ساعتی، پاداش، به اشتراک‌گذاری سود، حق کمیسیون، اضافه کاری و … ، بین 18 هزار دلار تا 38 هزار دلار در نوسان است که این نوسان نیز علل متعددی دارد، مانند تجربه و شهرت شخص تکنیسین، همچنین خدماتی که ارائه می‌دهد، مکان جغرافیایی، نوع مشتریانی که دارد، شرکتی که برای آن کار می‌کند و …

عدم نیاز به سرمایه اولیه

برای شروع هر کاری در بازار آزاد نیاز به یک سرمایه اولیه دارید و باید ریسک از دست رفتن آن سرمایه را بپذیرید، اما در مورد این شغل اینطور نیست! شما برای شروع این کار به سرمایه اولیه‌ای چندانی نیاز ندارید و فقط مقدار ناچیزی هزینه برای تهیه ابزار و گذراندن دوره های تخصصی تعمیرات موبایل صرف می‌کنید. بعد از آن دیگر شما یک متخصص تعمیر موبایل هستید و می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. همیشه در نظر داشته باشید که مشاغل مبتنی بر حرفه هیچوقت نیاز به سرمایه بزرگ ندارند! تعمیرات یا تکنیسین تلفن همراه هم یک حرفه است، بنابراین نیاز به صرفه بزرگی ندارد.

در هر محل و موقعیت مکانی می‌گیرد

افرادی که می‌خواهند وارد بازار آزاد شوند و یک شغل را شروع کنند، باید بهترین موقعیت مکانی را برای اجرای آن شغل پیدا کرده باشند. به بیان دیگر موقعیت مکانی و محلی مغازه فرد تاثیر مستقیم و به سزایی در میزان موفقیت وی ایفاء می‌کند. به عنوان مثال اگر یک بوتیک را در محله کوچکی برپا کنید، مطمئنا بازده چندانی دریافت نخواهید کرد، چون بهترین مکان را برای آن شغل انتخاب نکرده‌اید. اما در مورد تعمیرات موبایل اینطور نیست! مغازه تعمیر موبایل می‌تواند در هر محله و موقعیت مکانی بازده عالی را برایتان داشته باشد، چون نیاز به تعمیر گوشی محدود به مکان و محله خاصی نمی‌شود. این موضوع یکی دیگر از دلایلی است که این شغل را به یک انتخاب خوب و برتر تبدیل می‌کند.

مشکل از هاردتان است

فرید ربیعی سه سال است که در یکی از پاساژهای تخصصی موبایل و رایانه به همراه دو نفر دیگر یک مغازه خدمات رایانه و موبایل را اداره می‌کنند. ربیعی بیشترین ایراد را در موبایل‌ ها مربوط به هارد دستگاه می‌داند و می‌‌گوید: این مشکل کم و بیش برای همه برندها پیش می‌آید. او همچنین مشکلاتی از قبیل آنتن‌دهی، شکستن ال‌ سی‌ دی و مشکل در قسمت گیرنده وای‌ فای دستگاه را ناشی از استفاده نادرست کاربر می‌داند که اغلب در اثر ضربه‌ خوردن گوشی پیش می‌آید. بیشترین مشکلی که در آیفون‌ ها به چشم می‌آید مربوط به باتری آنهاست.

او البته به این نکته اشاره می‌کند که درصد قابل‌ توجهی از این ایرادها به استفاده نادرست کاربر برمی‌گردد، چراکه شارژر غیراصلی موضوع مهمی است که باعث می‌شود عمر باتری کم شده و به آن آسیب وارد ‌کند، در حالیکه اغلب کاربران به این موضوع توجهی ندارند. ضمن اینکه طریقه حمل‌ و‌ نقل آن نیز مهم است و نباید به این اقلام الکترونیکی که بسیار حساس و ظریف هستند کوچک‌ترین فشاری وارد شود یا در معرض رطوبت و ضربه خوردن قرار بگیرند. بیشتر هم خانم‌ها مشتری  هستند و با اینکه نسبت به آقایان با سلیقه‌ تر هستند، معمولا گوشی‌ هایشان اشکالات نرم‌افزاری دارد که گوشی به اصطلاح هنگ می‌کند. ‌

فرآیند تعمیر یک گوشی

برای تعمیر یک گوشی در گام اول نیاز به قطعات باکیفیت و اصلی است و از آنجا که شرکت‌ ها قطعات را در بازار عرضه نمی‌کنند دسترسی به چنین کیفیتی معمولا غیرممکن است. ما برای تهیه قطعات موبایل دو راه داریم، یا یک گوشی می‌خریم و از قطعات داخلش استفاده می‌کنیم یا از چین سفارش می‌ دهیم که معمولا کیفیت مناسبی ندارند و بین دو هفته تا 20 روز زمان می‌برد تا به دست ما برسد و سه، ‌چهار روز هم زمان لازم است برای نصب و تست و کنترل نهایی تا بتوان تحویل مشتری داد. وی البته به این نکته هم اشاره می‌کند که همه قطعات قابل تعویض نیستند. تعدادی قطعات مانند مادربورد یا CPU جایگزینی ندارند. یعنی وقتی CPU خراب می‌شود نمی‌توان آن را عوض کرد حتی اگر قطعه جایگزین را داشته باشیم و کلا خود گوشی بلااستفاده می‌شود. ربیعی درباره نحوه تعمیرات موبایل می‌گوید: برخی اشکالات فنی درصد تعمیر بسیار پایینی دارند و به همین سبب آنها را غیرقابل تعمیر می‌دانیم و زمانی برای تعمیرش نمی‌گذاریم.

او در توضیح این موضوع می‌گوید: از آنجا که برخی ایرادها زمان زیادی را از تکنیسین می‌گیرد اجرت بالایی لازم دارد و نه برای مشتری مقرون به صرفه است، نه برای ما. او در ادامه به گوشی‌ هایی هم که قبلا تعمیر شده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید: این دسته از موبایل‌ها هم برای ما جزو موبایل‌های غیر‌قابل تعمیر هستند، چرا که در اغلب این گوشی‌‌ ها از حالتی که روی پیچ‌ ها بر اثر بازکردن آنها ایجاد شده، معلوم می‌شود که افراد مختلفی گوشی را برای تعمیر باز کرده‌اند. اگر فرد سراغ تعمیرکار موبایلی برود که اطلاعات کافی ندارند و آموزش صحیح ندیده‌اند، یک مشکل دیگر هم به دستگاه اضافه می‌شود و اغلب باعث می‌شود دستگاه غیرقابل تعمیر شود. این تعمیرکار تلفن همراه از سوء استفاده بعضی افراد از قطعات گوشی‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: عده‌ای دیگر حتی اطلاعات شخصی کاربران را منتقل می‌کنند و فایل‌های شخصی‌ شان را هک می‌کنند. به همین دلیل است که همه از همدیگر سوال می‌کنند که جای مطمئن سراغ دارید؟ یا اینکه فلان تعمیرگاه ماهر و باتجربه هست یا خیر.

آموزش تعمیرات موبایل

تصویر آموزش تعمیرات گوشی موبایل-تی توجیهی

کافی است سری به دنیای مجازی و صفحه نیازمندی‌ های روزنامه‌ ها بزنیم و ببینیم که همه‌ جا پر است از دوره‌های مختلف آموزش تعمیرات موبایل ، از آنلاین گرفته تا حضوری و سوال اینجاست که با این حجم آموزش چگونه است که تعداد انگشت‌ شماری تعمیرکار موبایل داریم که به حرفه خود مسلط هستند. طبیعتا موضوع به نحوه آموزش مربوط می‌شود. ربیعی می‌گوید: از نظر من کلاس‌های موجود خیلی مفید نیستند و آموزش‌های‌شان کار بدی نیست و فقط در حد تئوریک قابل ارائه و ارزیابی هستند. این تعمیرکار که هیچ کلاسی نرفته، می‌افزاید: در این حرفه سیستم استاد – شاگردی حاکم است و کاملا یک شغل حرفه‌ای به حساب می‌آید. رقابت در این بازار زیاد است. باید تو دل استادکار بروید تا تو را به‌عنوان شاگرد قبول کند و کار را به شما آموزش دهد، در غیر‌این صورت شاگردی کردن خیلی راحت نیست.

به نظر من تحصیلات دانشگاهی در رشته‌هایی مثل الکترونیک، برق و آی‌ تی مرتبط می‌تواند کمک زیادی بکند چون فرد کارآموز آموخته‌ هایش را در یک مسیر کاملا تجربی به کار می‌گیرد که این بسیار مفید و موثر است و باعث می‌شود مهارت‌های لازم را زودتر بیاموزند. نسل جدید موبایل‌ها (گوشی‌های هوشمند) از فناوری پیشرفته و پیچیده‌ای بهره می‌برند و ریزه‌کاری‌های فراوانی دارد. کار کردن و تعمیرات با این قبیل گوشی‌ها ساده نیست. کوچک‌ترین اهمالی از طرف تعمیرکار موبایل موجب بروز خسارت می‌شود، حالا دعوای بعد از آن با مشتری بماند. ربیعی در مغازه خودش کار می‌کند و مجوز فعالیتش را از اتحادیه تعمیرکاران موبایل گرفته است.

او در مورد شرایط کاسبی می‌گوید: اگر بخواهید فقط کار خدمات و تعمیرات موبایل را انجام دهید باید از اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی ایران مجوز بگیرید. اما اگر می‌خواهید کار فروش موبایل را انجام دهید باید مجوز فعالیت را از اتحادیه فروشندگان موبایل کسب کنید. وی درباره اینکه می‌توان همزمان کار تعمیر موبایل و فروش را انجام داد، جواب می‌دهد: با مجوز هرکاری شدنی است. مهم این است که کارتان خلاف مقررات اتحادیه صنفی نباشد. ربیعی درباره سود و زیان این کار می‌گوید: هر منطقه پاخور مخصوص خودش را دارد. اگر مغازه را در منطقه‌ای که پاخور بیشتری دارد و خدمات بهتری ارائه می‌دهد راه‌اندازی کنید، قطعا سود بیشتری خواهید برد. او وضعیت کاسبی را با توجه به گوشی‌هایی که از حساسیت بالاتری برخوردار هستند بهتر از قبل می‌داند: گوشی‌های اندرویدی و لمسی بسیار حساس هستند آسیب‌ پذیری زیادی دارند و به همین دلیل بازار ما پررونق است.

نرخ آموزش تعمیرات موبایل

برای پی بردن به چندوچون آموزش در این حرفه با یکی از آموزشگاه‌های معتبر آموزش تعمیرات موبایل و رایانه که در غرب تهران واقع است، تماس می‌گیریم. مسئول پشتیبانی این آموزشگاه شرایط دوره‌ها را این‌گونه تشریح می‌کند: روال کار کاملا عملی است و مباحث تئوری فقط در حد آشنایی با قطعات و نحوه کار آنهاست. آموزش‌ها همراه با تعمیرکار خبره است و طول دوره‌ها براساس یادگیری است. تکرار دوره‌ ها هزینه‌ای ندارد و این یکی از تضمین‌های موسسه ماست. بعد از آموزش هر مبحث از سرفصل‌ها امتحان عملی گرفته می‌شود. هزینه دوره یک‌میلیون و پانصد هزار تومان است که به‌ صورت عادی پنج جلسه در هفته است و 1/5 ماه طول می‌کشد.

یکی دیگر از خدمات ما تهیه و عرضه لوازم و ابزار کار است که خود موسسه در اختیار هنرجو می‌گذارد که وسایل و ابزار مقدماتی 2 میلیون تومان هزینه دارد و وسایل و ادوات تخصصی 4 میلیون تومان خرج دارد که این مبلغ 15 تا 20 درصد از خود بازار ارزان‌ تر است. این فقط قابل ارائه به کارآموزان آموزشگاه است و برای فروش به دیگران نیست. موسسه ما دوره‌های مختلفی دارد و کسی که بخواهد به طور کامل آموزش ببیند باید دوره‌های مربوطه را بگذراند و پس از آن مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کند که قابل تبدیل به مدرک معادل دانشگاهی است و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر امکان‌پذیر است.

دستمزد تعمیرکار تلفن همراه در داخل کشور

وی در پایان به دستمزدی که انتظار می‌رود یک تعمیرکار حرفه‌ای موبایل در پایان ماه داشته باشد نیز اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به میزان زمانی که یک تعمیرکار صرف می‌کند، دستمزد متفاوتی هم می‌گیرد و به‌ طور معمول یک متخصص در تعمیرات موبایل با صرف زمانی بین 6 تا 7 ساعت در روز می‌تواند‌ بین 2 تا 4 میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این ایده به دلایلی اشاره کردیم که نشان می‌دهند چرا تعمیرات موبایل یک شغل بسیار عالی در بازار امروزی است. اگر شما هم به دنبال تحصیل نیستید و تمایل دارید تا یک شغل پردرآمد و موفق را آغاز کنید، مطمئن باشید این حرفه یکی از بهترین گزینه های پیش رویتان خواهد بود.

جهت سفارش طرح توجیهی احداث خدمات و تعمیرات موبایل با شماره: 09056370500 تماس بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.75 ( 3 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop