ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی توليد لوله پليكا و خرطومی برق (سال 1400) + word و pdf

محصول مورد مطالعه طرح حاضر، توليد انواع لوله پليكا ، خرطومی و شيلنگ آب (از نوع نخدار، دوجداره و ساده) می باشد. اين لوله ها در حوزه های مختلف صنعت، ساختمانها و موارد ديگر كاربرد دارند.

لوله های خرطومی، لوله های منعطف می باشند كه در ديوارهای ساختمان ها قرار داده شده و سيم های برق در داخل آن قرار داده می شود. شكل لوله های خرطومی به صورت آكاردئونی است كه اين وضعيت سبب می گردد لوله حالت منعطف را داشته و به راحتی به وسيله دست قابل خمش گردد.

لوله های پليكا از جنس PVC توليد می گردند. اولين كارخانه توليد لوله های  PVC در شهر کرج تحت نام پليكا احداث گرديده است و از آن روز به بعد لوله های PVC به صورت مترادف با لوله پليكا ناميده می شود، ليكن بايد گفت كه از نظر علمی اسم فوق هيچگونه مفهوم خاصی نداشته و صرفاً يک اصطلاح تجاری است.

شيلنگ های آب نيز از نوع شيلنگ های PVC منعطف می باشند و همانطوری كه از عنوان آن مشخص است، به منظور انتقال آب از شيرآلات به مكان های مورد نظر كاربرد دارند. شيلنگ های آب در انواع مختلف توليد و عرضه می گردند كه از آن جمله می توان به نوع نخدار، دوجداره، و ساده اشاره كرد.

علت وجود انواع مختلف اين محصول، قابليت توليد محصولات متنوع به منظور پاسخگويی به نيازهای مختلف بازار از نظر نوع كاربری و همچنين سلايق مختلف مشتريان می باشد. در طرح حاضر هدف توليد كليه انواع فوق می باشد.

محصولات مورد مطالعه در انواع مختلف از نظر ابعادی و مشخصات فنی توليد و عرضه می گردند كه در جدول زير به موارد مهم و اساسی آنها اشاره شده است.

محصولات جنس قطر mm
لوله خرطومی PVC با گرید 0.5 تا 1 اینچ
لوله PVC PVC با گرید 0.5 تا 10 اینچ
شيلنگ آب PVC با گرید 0.5 و 0.75 اینچ

کد آیسیک و شماره تعرفه گمركی محصول
محصولات مورد مطالعه مطابق طبقه بندی وزارت صنايع و معادن دارای كد آيسيک بصورت زیر می باشد.

محصولات کد آیسیک
لوله پی وی سی (لوله خرطومی) 25201224
لوله و اتصالات پی وی سی (پليكا) 25201221
انواع شيلنگ پلاستيكی 25201530
شيلنگ آب (پلاستيكی دوجداره) 25201531
شيلنگ آب (پلاستيكی نخ دار) 25201532

با استناد بر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، شماره تعرفه گمركی و حقوق ورودی محصولات مورد مطالعه به صورت زير استخراج شده است:

عنوان شماره تعرفه گمركی
لوله های پليكا و شيلنگ ها 39172300
لوله خرطومی 39173100

موارد مصرف و كاربرد
محصولات مورد مطالعه طرح حاضر انواع لوله های خرطومی، لوله های PVC و شيلنگ آب می باشد كه هر كدام در حوزه های مختلف صنعتی، خانگی، تجاری و غيره، دارای كاربرد هستند كه در ادامه به آنها پرداخته شده است.

سفارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح.

لوله های خرطومی
در سيستم برق رسانی ساختمان ها از نظر ملاحظات فنی، لازم است سيم های برق به صورت مستقيم در ديوار كار گذاشته نشده بلكه به صورت آزاد در داخل لوله هايی كه از نظر الكتريی كاملاً عايق هستند قرار داده شوند. اين لوله ها همان لوله های خرطومی می باشند كه از جنس pvc ساخته می شوند.

تصویر تولید لوله خرطومی

علت اطلاق « خرطومی » به اين لوله ها، مربوط به شكل ظاهری آنها می باشد كه به صورت لوله آكاردئونی ساخته می شوند. اين شكل لوله سبب می گردد كه علاوه بر حفظ بافت و سفتی لوله، به راحتی بتوان آن را به وسيله دست خم كرده و متناسب با مسير حركت سيسم در ديوار لوله را جهت دهی كرد  مصرف عمده و قريب به اتفاق اين لوله ها در صنعت ساختمان است.

لوله های pvc (پلیکا)
اين لوله ها كه در بازار به نام لوله پليكا نيز مشهور می باشند، لوله هايی هستند كه از پلاستیک pvc  با گريد نيمه منعطف توليد می گردند. مصرف عمده لوله های pvc درانتقال فاضلاب، آب باران، پساب ها و آب های تحت فشار اتمسفريک است.

مزيت استفاده از اين نوع لوله ها را می توان در وزن پايين آنها، قابليت برشكاری و اتصالات راحت به وسيله چسب، عمر سرويس دهی بالا و برخی ديگر مزيت ها عنوان كرد. صنعت ساختمان عمده ترين و اصلی ترين مصرف كننده اين لوله ها می باشد ولی بخش كوچكی از آن در صنايع و امور غيرساختمانی نيز كاربرد دارد.

 

شيلنگ های آب
همانطوری كه از عنوان آن مشخص است برای انتقال دستی آب انجام می گيرد. كاربرد شيلنگ آب بدين ترتيب است كه معمولاً يک طرف شيلنگ به شير آب و طرف ديگر در دست نفر قرار گرفته و آب به محل مورد نظر منتقل می گردد. شيلنگ های آب نيز در انتقال آب با فشار اتمسفريک كاربرد داشته و به ندرت از آنها جهت انتقال آب تحت فشار استفاده می گردد.

بررسی كالاهای جايگزين
هر كالايی عموماً از يک يا چند كالای جايگزين برخوردار است كه حضور اين كالاها در بازار سبب كاهش مصرف كالای اصلی و يا كاهش قدرت مانور آن در بازار از نظر قيمت گذاری و فروش می گردد. لذا در اينجا به تفكيک كالاهای جايگزين هر كدام از محصولات مورد مطالعه ارائه شده است.

لوله های خرطومی دارای كالاهای جايگزين نمی باشند. در جدول زير كالاهای جايگزين لوله پی وی سی و قدرت جايگزينی آنها آمده است:

كالاهای جايگزين قدرت جايگزينی
لوله های چدنی اين لوله ها صرفاً در برخی حوزه های خاص قابليت جايگزينی داشته و قدرت جايگزينی آن نيز پايين است.
لوله های سیمانی
لوله های آزبست

تنها كالای جايگزين شيلنگ های آب، همان شيلنگ های آب می باشند كه از جنس لاستيک تولید می گردند. شيلنگ ها عموماً از دو جنس پی وی سی يا لاستيک توليد می گردند و لذا اين دو نوع شيلنگ را می توان محصولات جايگزين همديگر ناميد.

ليكن از نقطه نظر قدرت جايگزين بايد گفت كه عموميت توليد و مصرف شيلنگ ها در نوع pvc آن بوده و نوع پلاستيكی اكثر در مصارف صنعتی و ماشين آلات کاربرد دارد.

جهت سفارش طرح توجیهی توليد لوله پلیکا ، خرطومی برق و … برای دریافت وام و مجوز تاسیس با شماره های: 1909-2842-021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

اهمیت استراتژیکی كالا
با بررسی ميزان تقاضای مسكن در كشور و توان توليد و عرضه آن ، می توان گفت كه ميزان نياز مسكن در كشور حدود 1/5 ميليون دستگاه در سال است و اين در حالی است كه حداكثر توان توليد مسكن در كشور 700 هزار دستگاه می باشد.

وضعيت فوق سبب ايجاد كمبود در كشور و رشد قيمت ها شده است. لذا كليه عواملی كه سبب كاهش زمان ساخت مسكن و در نتيجه افزايش قابليت توليد می گردد ، از اهميت خاص برخوردار خواهد بود. ليكن بايد گفت كه اين اهميت بالا بوده ولی در سطح استراتژیک و اساسی نمی باشد.

توليد لوله خرطومی ،لوله pvc و شيلنگ آب از جمله محصولات مصرفی در صنعت ساختمان و لوازم عمومی مصرفی زندگی می باشد از اينرو كليه كشورهای جهان به عنوان مصرف كننده آن قابل بيان می باشند.

از نقطه نظر كشورهای عمده توليدكننده نيز می توان گفت كه كشورهای عمده توليدكننده محصولات پتروشيميایی به خصوص پی وی سی می توانند به عنوان كشورهای عمده توليد كننده اين محصولات معرفی گردند كه فهرست اين كشورها به صورت زير خواهد بود:

  • آمريكا
  • ايتاليا
  • آلمان
  • فرانسه
  • كانادا
  • برزيل
  • تركيه

شرايط صادرات
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی، و از آنجایی كه اين محصولات، يک كالای صنعتی محسوب می گردند برای صادرات محصولات توليدی طرح هيچگونه شرايط و محدوديتی وجود ندارد.

فرآیند توليد لوله pvc

1. شارژ گرانول pvc به قيفی دستگاه اكسترود
اولين مرحله توليد محصولات مورد مطالعه، شارژ مواد پلاستيكی به داخل قيفی دستگاه اكسترود می باشد. اين مواد كه به صورت گرانول می باشد از كيسه آن تخليه و در قيفی دستگاه تخليه می گردد.

2. ذوب و خميری كردن دانه های پليمر
پس از پر شدن قيفی دستگاه اكسترود از گرانول pvc دستگاه گرانول های فوق را تحت فشار و حرارت به شكل خميری مبدل می سازد كه اين خمير آماده قالب گيری می باشد.

3. اكسترود خمير از ميان قالب
در فرايند توليد اكستروژن كه برای كليه محصولات مورد مطالعه صورت می گيرد ( فرايند تولید اين محصولات يكسان ولی ماشین آلات آنها اندكی با همد يگر اختلاف دارد ) با تعويض نوع قالب، امكان توليد اين محصولات وجود خواهد داشت، به طوری كه برای هر محصول، قالب مخصوص آن روی ماشين نصب و مورد استفاده قرار می گيرد.

 

در اين روش خمير پليمر با فشار از ميان قالب اكسترودر عبور داده شده و به واسطه آن محصول با شكل قالب توليد می گردد. نكته ای كه در اينجا بايد گفته شود، توليد لوله های دو جداره می باشد. در اين حالت از دستگاههای اكسترود با دو محفظه اكسترود استفاده می شود.

شيوه كار اين محفظه ها بدين صورت است كه دو پليمر موردنظر هر كدام در دو محفظه جداگانه ذوب شده و به صورت همزمان در قالب اكسترود می گردد كه به واسطه آن لوله يا شيلنگ دو جداره ساخته می شود.

4. قرار دادن نخ دور شيلنگ
برخی شيلنگ ها از نخ داخل آن برخوردار می باشند. اين نخ در مرحله اكسترود به وسيله مكانيسم خاصی در قالب قرار داده شده و جريان پلاستيک مذاب از ميان آن عبور داده شده و بدينوسيله شيلنگ نخدار توليد می گردد.

مقايسه روش توليد معمول كشورمان با ديگر كشورهای جهان

روش توليد لوله و شیلنگ های پی وی سی در بند قبل شرح داده شد بنابراین در صورتی كه این روش با روش های تولید مورد استفاده در ساير كشورها مورد مقايسه قرار گيرد نتايج زير حاصل خواهد شد:

تكنولوژی و روش توليد اين محصولات در سایر كشورها همان روشی است كه در كشور ما انجام می گيرد ليكن آنچه كه در فرآيند ساخت دارای اهميت است و حتی می توان گفت كه اين عوامل كيفيت محصول توليدی را تشكيل داده و در كشورهای صنعتی از درجه بالاتری برخوردار میباشد موارد ذيل هستند.

  • كيفيت و دقت عمل ابزار آلات مورد استفاده در فرايند ساخت
  • كيفيت كمپاند سازی مواد اوليه مصرفی
  • توان فنی و مهندسی طراحی ابعاد و اشكال بازار پسند

ماشين آلات و تجهیزات

با توجه به فرآیند توليد تعريف شده ماشين آلات زير برای يک واحد صنعتی توليد لوله و شيلنگ های pvc موردنياز می باشد.

رديف شرح ماشين آلات تعداد منبع تامين
1 ماشين توليد لوله پلاستيكی (اكسترود) 2 داخلی
2 ماشين توليد شيلنگ پلاستيكی 2 داخلی
3 ساير تجهيزات عمومی كارگاه توليد قطعات پلاستيک داخلی

تجهيزات مورد نياز

ردیف شرح تجهيزات تعداد
1 قالب های لوله 5
2 قالب های شيلنگ 5
3 ساير

تجهيزات آزمايشگاهی و كارگاهی

  1. دستگاه سختی سنج پلاستيک
  2. دستگاه تست استحكام الياف
  3. دستگاه تست استحكام فشار لوله و شيلنگ
  4. دستگاه تست فشار تزريق
  5. دستگاه تست عمر
  6. ساير ادوات عمومی آزمايشگاه

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.67 ( 3 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام طرح توجیهی برای تولید لوله های پی وی سی ، تولید لوله خرطومی برق و شیلنگ آب می خواهم به ظرفیت ۳هزارتن هزینش چقدر می شود ؟

    1. باسلام واحترام لطفا برای ثبت سفارش و هماهنگی بیشتر با شماره: 1909-2842-021 یا 09056370500 تماس حاصل فرمایید. ضمنا واتساپ سایت برروی خط همراه ذکر شده فعال هست.

  2. سلام طرح توجیهی تولیدانواع لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی و شیلنگ و لوله‌های خرطومی برق ، لوله های قطره‌ای و اتصالات 09183431685

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop