ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی تولید خیار شور (سال 1400) + word و pdf

دلیل پر طرفدار بودن خط تولید خیار شور صنعتی، کم هزینه بودن راه اندازی آن نسبت به مابقی خطوط تولید بوده و گزینه مناسبی برای سرمایه گذارانی محسوب می شود که به دنبال راه اندازی خط تولید خود با سرمایه ای اندک هستند.

خطوط تولید ترشیجات و شوریجات به طور کلی از دسته بندی های تقریبا یکسانی تشکیل شده که خط تولید خیار شور نیز از همین قاعده پیروی می کند. دلایل گوناگونی برای سرمایه گذاری در حوزه مواد غذایی بخصوص حوزه ترشیجات وجود دارد که می توان به صورت تیتروار به موارد زیر اشاره نمود:

1- مواد اولیه کاملا داخلی
2- ماشین آلات و خط تولید داخلی بدون نیاز به نمونه های خارجی
3- محصول نهایی مورد نیاز کشور
4- سرمایه اولیه کم نسبت به خطوط تولید دیگر
5- دانش بومی و کاملا داخلی

خیارشور یک خوراکی از نوع شور است. برای تهیه آن، خیار قلمی را در یک بازه زمانی مشخص در آب شور و سرکه یا محلول‌های مشابه مانند لاکتیک اسید قرار می‌دهند.

موارد مصرف

  1. به صورت چاشنی در کنار انواع غذاها
  2. در تهیه انواع غذاهای سریع و آماده
  3. در تهیه انواع سالادها و سالاد الویه و سس ها

خواص خیار شور

برخی از خواص آن برای سلامتی عبارت هستند از: بهبود وضعیت گوارش، منبعی غنی از آنتی‌ اکسیدان، کمک به کنترل دیابت، حفظ سلامت کبد، حفظ سلامت معده، کمک به کاهش وزن، و درمانی موثر برای تهوع حاملگی یا ویار.

از دیگر خواص آن نیز می‌توان به: کاهش خطر ابتلا به سرطان طحال، کاهش خطر ایجاد عفونت مخمری، تسکین استرس و بهبود وضعیت سلامت روانی، و کمک به پیشگیری از یبوست اشاره کرد.

مواد مغذی آب خیار شور

حقایقی درباره‌ مواد مغذی آب آن تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی، از جمله ویتامین سی، ویتامین کا، ویتامین ای، سدیم، پتاسیم، کلسیم، و منیزیم، و همچنین پروبیوتیک‌هایی همچون لاکتوباسیلی از عناصر اولیه‌ ی آبش هستند. هر کدام از این مواد فایده‌ ی خاصی برای سلامتی دارند که حاوی مقدار کمی کربوهیدرات نیز هست.

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح

خط تولید

خط تولید خیارشور از خطوطی است که توجیه اقتصادی دارد و به دلیل سرمایه نسبتا کم در مقایسه با دیگر خطوط تولید از یک سو و مواد اولیه تولید شده در داخل کشور از سوی دیگر فرصتی مناسب در مورد سرمایه گذاری است. از دیگر مزایای این خط تولید و بدون نیاز به متریال های اولیه خارجی گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری است.

فرآیند تولید صنعتی

آب را جوشانیده (برای استریل شدن) و نمک و سرکه را در آن حل می‌کنند. خیار و سیر و سبزیجات را شستشو و پاک کرده و مخلوط آب و نمک و سرکه را به آن می‌افزایند. سپس بسته‌بندی شده و بعد از ۱۵ تا ۲۰ روز خیارشور آماده مصرف می‌گردد.

در کارخانجات به جای جوشاندن آب مخلوط نهایی را در هنگام بسته‌بندی استریل می‌کنند. توزین خیار قبل از تخلیه و تحویل بار: در کارخانجات مواد غذایی که مواد اولیه آن ها میوه است میوه را به وسیله باسکول توزین کرده وسپس تخلیه می نمایند.

شستشو و تمیز کردن اولیه: منظور از تمیز کردن پاک نمودن خیار از هرگونه آلودگی خارجی می باشد.بدین منظور می توان روش غوطه ورسازی خیار در آب استفاده نمود.

درجه بندی: این مرحله در تولید خیارشور که میوه به صورت کامل مورد استفاده قرار می گیرد بسیار اهمیت دارد. درجه بندی را می توان بر اساس معیارهایی که ارائه می شود انجام داد :

  • شکل و اندازه
  • رسیده وتازه بودن
  • بافت
  • مزه و عطر
  • عیوب ظاهری
  • رنگ

به استثنای مورد اول که بوسیله دستگاه انجام نمی گردد در بقیه موارد مجبور به استفاده از نیروی انسانی (به کمک تشخیص با چشم) می باشیم.
جداسازی قسمت های زائد: این کار بلا فاصله پس از شستشو انجام می گیرد.

1. دم گیری: پس از طی مراحل بالا دستگاه را وارد دستگاه دم گیر می کنند تا دم آن جدا شود. این عمل می تواند به صورت دستی نیز انجام گردد.
شستشو و تمیز کردن: در این قسمت پس از دم گیری این بار خیار را بوسیله اسپری آب با فشار بالا شستشو می نمایند.

2. قراردادن خیارها در شیشه: پس از آماده کردن خیارها آن ها را بوسیله دستگاه و یا به صورت دستی در شیشه ها قرار می دهیم.
3. آماده کردن محلول آب نمک: محلول آب نمک شامل 7-10% حجمی سرکه و 3-4% حجمی نمک می باشد پس از تهیه محلول آن را وارد دیگ دوجداره می نماییم و تا دمای 95 درجه سانتیگراد گرم می نماییم.

4. اضافه کردن آب نمک : پس از تهیه آب نمک آن را بوسیله دستگاه پرکن آب نمک به آن اضافه می نماییم.
5. پاستوریزاسیون: برای ماندگاری خیار شور ، آن را وارد دستگاه پاستوریزاسیون می نماییم.

6. دستگاه دربندی تک هد و چند هد: در این دستگاه یک مخزن وجود دارد که درب ها در آن ریخته می شود و به تدریج برای دربندی مورد استفاده قرار می گیرند این دستگاه دارای هدهای چرخنده است که با چرخش خود باعث دربندی شیشه ها می شوند.

7. دستگاه اتیکت چسبان خطی: در این دستگاه شیشه ها از سمت چپ وارد و پس از اتیکت چسبانی از سمت راست خارج می شوند دراین دستگاه بر اثر برخرد شیشه با دستگاه و چرخش آن لیبل ها به شیشه می چسبند.

8. شرینگ پک: در این دستگاه شیشه های خیارشور را که دربندی و اتیکت زنی شده اند شرینگ می کند. این عمل در بسته های 20 تایی و 12 تایی معمولاً انجام می شوند. این عمل بوسیله کارگر نیز قابل انجام می باشد.

جهت سفارش طرح توجیهی تولید خیارشور برای دریافت وام و مجوز با شماره: 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

روش سنتی یا تخمیری تولید

این روش تولید برخلاف روش صنعتی دارای فرایندی ساده‌ تر و طعمی بهتر است و مشکل آن کپک زدن زودتر و آماده شدن دیر (حدود ۴۰ روز) می‌باشد. در این روش آب جوشانده نمی‌شود و از نمک بدون ید با درصد ۷ تا ۱۲ درصد نسبت به آب استفاده می‌شود.

باید خیارها را شسته و جهت جلوگیری از لیز شدن با وسیله‌ ای تیز مثل سوزن یا میخ سوراخ کرد. خیار و آب را در ظرفی با در محکم یا پیت حلبی ریخته و سیر و سبزیجات معطر مثل شوید، ترخون، مرزه، ریحان به آن افزوده می‌شود.

درب ظرف بسته یا لحیم شده و در جایی خنک و دور از آفتاب قرار داده می‌شود. به علت جذب محلول توسط خیار بعد از یک هفته باید مقداری محلول آب نمک به ظرف اضافه نمود و دوباره درب آن را بست و تا رسیدن خیار شور صبر کرد. در این روش از جوهر لیمو (اسید سیتریک) و زاج سفید به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود.

بازار فروش محصول در ایران

به دلیل مرتبط بودن محصول تولیدی به سبد غذایی مردم با وجود رکود اقتصادی، نسبت به دیگر محصولات، وضعیت فروش بهتری وجود دارد. با وجود اینکه مواد اولیه از استانهای همجوار تامین می شود اما صرفه اقتصادی دارد.

فروش عمده خیار شور در بازارهای کشور ما می تواند مزیت های بسیار خوبی داشته باشد. این محصولات به روش های متفاوتی به فروش می رسد که شرایط را برای خرید مشتریان زیادی فراهم می آورد. خیارشور و ترشیجات تقریبا می توان آن ها را هم خانواده همدیگر دانست زیرا از نظر طعم شور و ترش هستند که در سر سفره ها مورد استفاده قرار می گیرند.

  • عرضه به صورت بسته بندی
  • عرضه به صورت فله
  • عرضه به صورت کیلویی

فروش عمده آن می تواند معاملاتی که در کشور ما انجام می شود را رونق ببخشد. این محصولات را در بازارها می توان در نمونه های مختلفی جست و جو کرد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

فروش عمده به طرق مختلفی اعمال می گردد که با خدمات خاص در شهر های مختلفی صورت می پذیرد. خيارشور و ترشيجات بدليل اشتراکات و شرايط توليد مشابه می توانند در يک واحد صنعتی توليد شوند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 5 ( 2 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب طرح توجیهی تولید انواع ترشی و خیارشور و شوری در زمین به مساحت ۲۰۰۰متر در شهرک صنعتی می خواهم ، فقط یک طرح کامل و بروز ۱۴۰۰ لازم دارم .

    1. باسلام و احترام . در خدمت شما هستیم ، لطفا برای سفارش طرح توجیهی اختصاصی و بروز و اطلاع از هزینه طرح و هماهنگی های لازم با شماره: 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس حاصل فرمایید. ضمنا واتساپ سایت برروی شماره همراه ذکر شده فعال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop