ایده هاایده های خدماتی , گردشگری , تفریحی

طرح توجیهی احداث باشگاه یا سالن بولینگ سال99

در این بخش شما را با ورزش و تاریخچه ی بولینگ و نحوه ی راه اندازی سالن این ورزش مفرح آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید. بولینگ ورزش خاصی به حساب می آید. این جمله را از خیلی از کسانی که دستی در این کار دارند می شود شنید اما این خاص بودن دلیل بر گران بودن این تفریح نیست. با کمی هزینه می شود حسابی خوش گذراند.

  • بولینگ یکی از بانشاط ترین ورزش های باشگاهی و جزو ورزش هایی است که می توان در کنار خانواده به آن پرداخت و شادمانی را دو چندان کرد. در این ورزش توپ هایی با وزن متفاوت وجود دارد. وزن توپ ها بین 6 تا 16 پوند می باشد. (هر پوند 452 گرم است.)
  • امتیاز دهی این ورزش خودکار بوده و به کمک دوربین و توسط نرم افزار انجام می شود. حدود 3 ثانیه پس از عبور توپ از جلوی سنسور توپ، عکسی توسط دوربین گرفته می شود. به کمک تکنیک های پردازش تصویر تعداد پین های ریخته شده شمارش می شود، سپس توسط نرم افزار، عملیات محاسبه امتیاز صورت می گیرد.
  • هر پین افتاده یک امتیاز دارد. چنانچه در یک ضرب تمام پین ها ریخته شود امتیاز 2 ضرب بعدی، 2 برابر محاسبه می شود (حالت استرایک). اگر در 2 ضرب پین ها ریخته شود، امتیاز ضرب بعدی 2 برابر محاسبه می شود. (حالت اسپیر)
  • سیستم اتوماتیک امتیازدهی تمام سالن های بولینگ کشور به غیر از بولینگ بوستان اهواز توسط شرکت های خارجی طراحی و نصب شده اند.

توپ را از روی ریل برگشت بردارید. توپ را با هر دو دست بردارید. بازو را خم کنید و به سمت مسیر ورودی بروید. بهتر است تا به مسیر ورودی نرسیده اید انگشتان را داخل سوراخ های توپ فرو نبرید چون ممکن است مجبور شوید صبر کنید تا بازی بازیکن دیگری تمام شود.

این کار باعث خستگی یا عرق کردن غیرضروری انگشتان تان، بخصوص انگشت شست می شود. بدیهی است که نشانه گیری در ورزش بولینگ بسیار مهم است. اگر نتوانید با توپ هدف را مشخص کنید، توپ در جای درست به پین ها اصابت نخواهد کرد.

زمان بندی و حفظ تعادل

در بولینگ مسیر ورودی به دو معنی به کار می رود : قسمتی از مسیر اولیه قبل از فول لاین که می ایستید و توپ را پرتاب می کنید.حرکات مشخصی که در این مسیر انجام می دهید و توپ را می چرخانید تا به طرف پین ها پرتاب کنید.

تصویر سالن بولینگ 4 ریله

تعادل بدن

تعادل بدن در واقع یکی از مهمترین عوامل حساس و سرنوشت ساز در لحظه تحویل توپ طی مسیر ورودی سالن بولینگ است. تنظیم تعادل برای جلوگیری از سقوط شما لازم است اتما باعث عدم کارایی در سه هدف اصلی مسیر ورودی می شود :

  1. هدف اول تولید انرژی است که ضمن تنظیم مجدد تعادل در بازی انرژی هدر می رود و به توپ منتقل نمی شود.
  2. هدف دوم هماهنگی حرکات پاندونی با قدم هاست. تا زمانی که توپ را رها می کنید باید این حرکات هماهنگ و موزون باشند. اگر دوباره تعادل را برقرار کنید، حساسیت زمان به هم ریخته و برای انتقال انرژی به توپ مجبورید آن را زودتر یا دیرتر از موعد رها کنید که به پرتاب شما بستگی دارد.
  3. هدف سوم نشانه گیری دقیق با توپ است. عدم تعادل و در واقع تغییر برای حفظ تعادل ممکن است شما را وادار کند متمایل شوید یا کلا باعث شود از مسیر منحرف شوید که در هر دو حالت شما را از نشانه گیری دقیق دور می کند و باعث می شود توپ را از سمت راست یا چپ نقطه مورد نظرتان رها کنید.

رمز موفقیت در حرکات مسیر ورودی و تحول صحیح توپ و از بین بردن عدم تعادل در حرکاتی است که نیاز به اصلاح آگاهانه دارد اما قبل از اینکه بتوانید عدم تعادل را از بین ببرید باید آنها را تشخیص دهید. مسئله این است که مغز ما به خودی خود برای برقراری تعادل طراحی شده است بنابراین مجبور نیستیم به هر قدمی که برمی داریم فکر کنیم.

بیشتر بازیکنان بولینگ به علائمی که موجب عدم تعادل و اصلاح حرکات می شوند، آگاهی دارند و توپ در مسیری که انتظار دارند نرفته است. پس آنها به جای اصلاح علل اصلی مشکلات، با افزودن حرکاتی اضافی و غیرمعمول در حرکات مسیر ورودی، آنها را بهبود می بخشند. متاسفانه این تنظیم معمولا عدم تعادل بیشتری را به وجود می آورد و در نتیجه اصلاح آگاهانه بیشتر می شود.

این حرکات غیرمعمول و نشاندهنده گرفتاری هایی است که بعضی بازیکنان دارند. راه حل این است که به جای مبارزه آگاهانه با سیستم تعادل بدن با آن کنار آمد. گاهی به تغییرات اصلاحی ضمیر آگاه را متوجه می کند و به عدم تعادلی که لازم است از بین برود اشاره می کند.

تاریخچه بولینگ در جهان و ایران

بولینگ از زمان های قدیم به عنوان بازی در کشورهای مختلف وجود داشته و با مروری بر تاریخچه آن متوجه خواهیم شد که این بازی در چه زمان و مکانی به یک ورزش رسمی تبدیل شده است. این ورزش ابتدا به عنوان بازی ۵۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در مصر وجود داشته است.

بولینگ دو لاینه

در بازی های اولیه، سنگی گرد به عنوان توپ که از بین سه قطعه سنگ مرمر انتخاب می شد، به طرف ۹ سنگی که به شکل گنبد (به جای پین های امروزی) چیده شده بودند، به صورت چرخشی پرتاب می شده است. این بازی در دانمارک با پرتاب توپ (سنگی گرد) از فاصله ۶۰ پایی (حدود ۱۸ متر) به سمت هدف های سنگی به جای پین انجام می گرفت.

این فاصله همان ۶۰ پایی است که امروزه به عنوان اصل اول در بولینگ ۱۰ پین هم به کار می رود. سال ۱۳۳۵ اولین باشگاه بولینگ ایران در سعادت آباد تهران با ۱۲ خط طبق استاندارد جهانی به صورت غیراتوماتیک افتتاح شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این باشگاه کارگری موسوم به «پین بوی» پین ها را جمع کرده و سپس می چید.

 اوایل سال ۱۳۴۲ باشگاه بولینگ پرسپولیس (عبدو) با خطوطی غیراتوماتیک تاسیس شد. در کنار آن نیز بانک سپه اقدام به تاسیس یک باشگاه بولینگ نمود. شرکت نفت نیز در برخی از مناطق جنوب چند باشگاه بولینگ راه اندازی کرد که فقط مورد استفاده پرسنل شرکت نفت قرار می گرفت.

در سال ۱۳۵۳ (۱۹۷۴ میلادی) از آنجایی که قرار بود ایران میزبان مسابقات جام جهانی بولینگ باشد، باشگاه پرسپولیس با استفاده از مهندسان شرکت AMF دستگاه های خود را مجهز به سیستم اتوماتیک پین جمع کن نمود و علاوه بر خطوط موجود ۸ خط اتوماتیک دیگر نیز در طبقه فوقانی آن راه اندازی شد و ایران برای اولین بار میزبان مسابقات جام جهانی بولینگ در همین سال شد.

بعد از گذشت یک سال سالن بولینگ دیگری با ۲۰ خط کاملا مکانیکی نصب و راه اندازی شد که این خود قابل توجه بود، چرا که این سالن در زمان خود بزرگترین سالن بولینگ در قاره آسیا بود که متاسفانه در سال ۱۳۵۸ دچار حریق شد و تمامی تجهیزات آن از بین رفت. در سال ۱۳۶۷ سالن بولینگ پرسپولیس مجددا بازگشایی شد و به نام مجموعه شهید چمران مورد بهره برداری قرار گرفت.

در همان سال با پیگیری و همت مرحوم مجید پزنده، فدراسیون بولینگ مجددا پس از ۱۰ سال تعطیلی فعالیت خود را آغاز کرد.س ال ۱۳۶۸ نیز اولین مسابقه بولینگ کشوری با حضور بیش از ۴۰ تن از پیشکسوتان آن زمان و تعداد محدودی از افرادی که به تازگی جذب این ورزش شده بودند در تهران برگزار شد.

تصویر تاریخچه بولینگ - تی توجیهی

سال ۱۹۹۰ میلادی حضور ایران در مسابقات بین المللی در سطح جهانی و آسیایی پررنگ تر شد و ایران توانست سالانه یا هر دو سال یک بار جایگاه خود را به عنوان عضو کنفدراسیون آسیایی و جهانی بولینگ محکم تر کند. از سال ۱۳۸۲ با همت بخش خصوصی و فدراسیون برای آشنایی هر چه بیشتر ایرانیان و بهره برداری ملی از این ورزش شاد و مفرح، باشگاه های متعددی تشکیل و مشغول به کار شدند.

بولینگ از آن ورزش هایی است که هم تفریح به حساب می آید و هم ورزش. از سال ۱۳۸۰ که فدراسیون بولینگ در ایران راه افتاد، اوضاع برای بازیکنان حرفه ای بهتر شد. بخش تفریحی اش هم که همچنان پرطرفدار و پابرجاست. بولینگ ورزش خاصی به حساب می آید. این جمله ار از خیلی از کسانی که دستی در این کار دارند می شود شنید اما این خاص بودن دلیل بر گران بودن این تفریح نیست. با کمی هزینه می شود حسابی خوش گذراند.

تاریخ بولینگ برمی گردد به مصر باستان، البته نه به این صورتی که الان می بینید. بعد از دوران باستان خیلی ها شروع بولینگ را از آلمان می دانند. قوانین این بازی هم به صورتی که الان در همه جای دنیا بازی می کنند، سال ۱۸۹۵ در نیویورک ثبت شده است. حالا بیش از صد سال است که بولینگ در همه دنیا قوانین خاص خودش را دارد.

برای بازی کردن به جز دانستن قوانین به یک کفش و توپ احتیاج دارید. در چند سال اخیر بولینگ در ایران هم طرفدارهای زیادی پیدا کرده و خیلی ها به صورت یک ورزش حرفه ای آن را دنبال می کنند. در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ هم که اوایل آذر در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، دو شرکت کننده به صورت آزاد از ایران شرکت داشتند.

سرمایه گذاری مورد نیاز
هزینه هر ریل بولینگ ۱۵۰ میلیون تومان است، برای راه‌اندازی یک سالن بولینگ استاندارد حداقل ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه لازم است. قیمت یک ساعت بولینگ ۳۶ هزار تومان است که چهار نفر می‌توانند استفاده کنند که برای هر نفر مبلغ ۹ هزار تومان که معادل یک پاکت سیگار است می‌شود.

فضای لازم برای احداث سالن بولینگ

هر خط استاندارد بولینگ نیازمند فضای طولی و عرضی معینی است. طول هر خط حداقل باید بین ۲۸ الی ۳۰ متر و عرض هر دو خط حدود ۳.۵۰ متر می باشد طول خطوط سالن بولینگ بر اساس جدول زیر محاسبه می شود :
طول استاندارد خطوط بولینگ : ۲۴.۱۲ متر
حداقل فضای مورد نیاز جهت تعمیر و نگهداری : ۱ متر
فضای طولی دستگاه ( با توجه به نوع دستگاه متغیر است ) : ۱.۲۰ متر
فضای نشیمن بازیکنان: بین ۲ تا ۴ متر

قسمتهای تشکیل دهنده خطوط بولینگ

احداث باشگاه بولینگ

هر خط بولینگ از سه بخش اصلی تشکیل شده است :
قسمت زیر سازی و فوندانسیون که تماما چوبی بوده و از استحکام لازم برای بازی بولینگ برخورداست.
بخش مکانیکی شامل دستگاه پین چین اتوماتیک و سیستم های گردش توپ.
قسمتهای کامپیوتری و الکترونیکی شامل کنترلرهای دستگاه ها ، کامپیوتر دستگاه ها ، سنسورها و کامپیوتر سرور.

شرایط سالن

سطح زیر کار خطوط بولینگ باید تا حد امکان صاف و بدون شیب سطحی بوده و از مقاومت و استهکام کافی برخوردار باشد. ارتفاع استاندارد سالن بازی جهت برگزاری مسابقات حرفه ای 4600 سانتی متر است و باید از نور مطلوب و تهویه مناسب برخوردار باشد.

ارتفاع سالن را می توان حداقل 3500 سانتی متر هم در نظر گرفت. کمدهای مخصوص بازیکنان (لاکر)، کانتر و میز رسپشن، قفسه و جا کفشی و سیستم صوتی مناسب جهت پخش موسیقی و مبلمان راحتی از دیگر ملزومات سالن های بولینگ هستند.

تعمیر و نگهداری

پس از اتمام مراحل نصب و راه اندازی و تست نهایی طی یک دوره یک ماهه به نیروی پیشنهادی شما تمامی آموزش های مقدماتی لازم داده خواهد شد و در طول مدت گارانتی دستگاه ها این آموزش ها ادامه خواهد داشت و به مرور زمان از بار و توان فنی لازم جهت تعمیر و نگهداری خطوط بولینگ برخوردار خواهید شد.

شرایط گارانتی و تعهدات خدمات پس از فروش

گارانتی اولیه بر اساس قرارداد به مدت دوسال از تاریخ راه اندازی و تحویل قطعی پروژه خواهد بود و شامل تامین قطعات غیر مصرفی (بوش، بلبرینگ، تسمه، توپ و پین و هر قسمتی ازدستگاه که جنبه مصرفی داردشامل گارانتی نمی باشد) وخدمات تعویض آنها می باشد. خدمات پس از فروش از تاریخ پایان گارانتی پروژه به مدت ده سال می باشد و شامل تعهد در تامین قطعات مورد نیاز و در صورت لزوم تعویض آنها است.

تصویر بولینگ

پروسه احداث سالن بولینگ

  • نقشه برداری و انجام محاسبات اولیه استحکام سازه در مقابل باد زلزله و سیل
  • تهیه نقشه معماری و عمرانی و طراحی مدل سه بعدی پروژه
  • تسطیح و خاکبرداری و اجرای فوندانسیون نواری
  • ساخت اسکلت فلزی در کارخانه حمل و نصب در محل
  • اجرای تاسیسات آب و فاضلاب و حفر چاه
  • اجرای تاسیسات تهویه مطبوع سرد و گرم و کانال های مربوطه و نصب تجهیزات آنها
  • اجرای دیواره های جانبی و پوشش سقف و تقسیم بندی فضای داخلی (اتاق مدیریت، منشی، سرویس های بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، پرو شاپ، بولینگ و…)
  • اجرای نمای خارجی سازه
  • اجرای بتن و سنگ یا سرامیک و پارکت و … کف سالن بولینگ
  • اجرای برق کاری، کابل کشی، ساخت تابلو برق ها، نصب روشنایی ها و نورپردازی داخلی
  • اجرای سقف کاذب
  • اجرای دکوراسیون دیواره های داخلی و نمای داخلی (رنگ، ماکت، دکوراسیون، دیواره های کاذب و …)
  • اجرای کافی شاپ و رستوران و رسپشن و اتاق مدیریت، جاکفشی و لاکرها
  • نصب نهایی تاسیسات داخلی سرویس ها، کافی شاپ و رستوران و…
  • نصب خطوط بولینگ و سیستم صوتی فراگیر و دوربین مدار بسته
  • نصب میزهای اسنوکر و بیلیارد
  • اتمام پروژه (نصب تابلوی ورودی سالن بولینگ و تحویل قطعی)

احکام شرعی در خصوص ورزش بولینگ

جایز است :

  1. دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
    درباره ورزش بولینگ، اگر از آلات قمار نباشد بدون شرط بندی اشکال ندارد.
  2. دفتر حضرت آیت الله العظم مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشی یا تفریحی شناخته نشود، بازی با آن بردون برد و باخت مالی نیز اشکال دارد.
  3. دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:
    بولینگ بدون شرط بندی و به عنوان ورزش بلامانع است.

جهت سفارش طرح توجیهی با شماره : 09056370500 تماس بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 3.94 ( 4 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. واسه احداث سالن بولینگ و یه سری سوالات و ابهامات در خصوص طرح توجیهی شمارتونو لطفا بدین بهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop