استراتژی و رشدمقالات کسب و کار

رشد کسب وکار و عواملی که در آن نقش بسزایی دارند.

یکی از عوامل رشد کسب وکار این است که برای تأمین مالی برنامه داشته باشید
در زمان بحران، تأمین پول مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار دشوارتر است؛ زیرا در این وضعیت‌ امید به آینده و بازدهی حرفه تازه شما اندک است و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی به پذیرش ریسک ندارند.

به علاوه فشار موجود در عرصه اقتصادی ریسک دریافت وام از بانک‌ها را نیز افزایش می‌دهد؛ چراکه ممکن است شما قادر به بازپرداخت مبالغ دریافتی نباشید و در نهایت زندگی و کار خود را با خطر جدی مواجه سازید. از این رو تأمین منابع کافی برای تأسیس و ادامه کار، بسیار دشوار می‌شود و برنامه‌ریزی دقیقی را می‌طلبد.

بهتر است در دوران سخت پیش از هر اقدامی، منبعی را در میان اطرافیان خود جستجو کنید. ممکن است دوستان یا اعضای خانواده مبالغی را برای قرض دادن به شما و شراکت داشته باشند. این افراد به دلیل نزدیکی عاطفی و اطمینان موجود، می‌توانند زمان بیشتری صبر کنند و ریسک پول خود را بپذیرند.

البته مشکلات خاص همکاری با نزدیکان را در این میان فراموش نکنید! در کنار این مورد، استفاده از وام‌های بانکی نیز گزینه به نسبت در دسترسی است. با این حال، سعی کنید پیش از اخذ وام برنامه زمانی بازپرداخت آن را تدوین کنید تا در دام بدهی پایان‌ناپذیر نیفتید و در رشد کسب وکار شما خللی ایجاد نشود.

یکی دیگر از عوامل رشد کسب وکار: نترس باشید

ترس باید انگیزه ی شما شود نه مانع رسیدن به اهداف. اگر مقابل ترس تان تسلیم شوید هرگز به رشد کسب وکار و رویاهای تان نمی رسید. بر ترس غلبه کنید و از عواقب آن نترسید زیرا می توانید از آن درس هایی بگیرید که چراغ مسیر موفقیت تان شود. هر جواب «نه» ای که می شنوید را مانند مسیر جدیدی ببینید. برای آنچه می خواهید تلاش کنید و از خواستن آن نترسید.

تصویر نترس بودن برای رشد کسب وکارهوشمندانه بازاریابی کنید

برپایی کسب و کار در زمانی که اقتصاد دچار رکود شده، نیازمند خلاقیت و نبوغ است. در دوران رونق بازار، می‌توان هر کالا یا خدمتی را با کمترین تلاش به فروش رساند. اما در زمانی که پول در گردش جامعه کاهش یافته و افراد حاضر به پذیرش ریسک نیستند، برای فروختن کالای خود باید از فکرتان استفاده کنید.

اینجاست که بازاریابی خلاقانه اهمیت خود را نشان می‌دهد. در نخستین گام برای رشد کسب وکار خود: فهرستی دقیق از تمام مزایای کالا یا خدمت ارائه شده آماده کنید و آن‌ها را در قالبی جذاب طراحی نمایید. با این کار می‌توانید هنگام رویارویی مستقیم یا مجازی با مشتریان، در کوتاه‌ترین زمان نظر آن‌ها را برای خرید کالا جلب کنید.

از سوی دیگر، مشتریان بالقوه را نیز شناسایی نموده و بر اساس اولویت، آن‌ها را طبقه‌بندی نمایید. این کار از آن جهت مهم است که می‌توانید بازاریابی خود را به صورتی هدفمند بر مشتریان با اولویت بالا متمرکز کنید و انرژی و پول خود را بیهوده هدر ندهید. در کنار این موارد، رقبای احتمالی را نیز فراموش نکنید.

باید به صورت دائمی فعالیت‌های دیگر فعالان بازار و نحوه بازاریابی آن‌ها را رصد نموده و برای رقابتی سخت در زمانه‌ای دشوار آماده شوید. با آگاهی از شرایط رقبا، امکان اصلاح کالا یا تغییر شیوه بازاریابی برای شما فراهم خواهد شد و می‌توانید با پیشنهادهای جذاب‌تر نظر مشتریان را به سوی خود جلب کنید.

کوچک شروع کنید یکی دیگر از عوامل رشد کسب وکار است

در دوران سخت اقتصادی، بهتر است انتظارات خود را سخت‌گیرانه تعیین کنید و تا حد امکان از بلندپروازی بی‌جا بپرهیزید. این کوچک‌سازی تمام بخش‌های کسب و کار شما را در بر می‌گیرد. به طور مثال، در اجاره محل کار، تعداد کارکنان استخدامی، هزینه‌های بازاریابی و دیگر موارد افراط نکنید و منابع را برای مواجهه با دشواری‌های بعدی حفظ نمایید.

البته این تمایل به حرکت کوچک و سبک نباید مانع از فکر کردن به گسترش کار شود. اگر شرایط اقتضا کرد و کسب و کار در مسیر پیشرفت قرار گرفت، به هیچ عنوان در تأمین مالی بیشتر و افزایش دامنه کاری تردید نکنید. هرچند در این موارد نیز احتیاط همچنان شرط عقل خواهد بود.

از تکنولوژی بصورت بهینه استفاده کنید

تکنولوژی‌های جدید، ابزارهایی فوق‌العاده سودمندند که انجام ارزان و آسان کارها را امکان‌پذیر می‌کنند. در شرایط دشواری که به سبب رکود و بحران اقتصادی، امکان تأمین مالی محدود است، می‌توانید با کمک تکنولوژی، مسیر فعالیت خود را تسهیل کنید.

به طور مثال: بازاریابی و تبلیغ در فضای مجازی از جمله ابزارهای مؤثری است که با مهارت در استفاده از آن، با کمترین هزینه بیشترین فایده را نصیب شما خواهد کرد. فهرستی از فعالیت‌های احتمالی کسب و کار خود آماده کرده و امکانات تکنولوژیک مرتبط با آن‌ها را در کنار هر مورد بنویسید.

با این کار پس از راه‌اندازی کسب و کار می‌توانید بر اساس فهرستی از پیش آماده‌شده به کاربرد تکنولوژی‌های سودمند اقدام کنید و هزینه‌ها را کاهش دهید و موجب رشدکسب وکار خود شوید.

وضعیت کلان اقتصادی را رصد کنید

دوره‌های بحرانی پایان‌پذیرند. در نهایت هر دوره از رکود و سختی، رونق و سرزندگی در پی خواهد داشت. از این رو باید پیوسته وضعیت کلان اقتصاد و بازارها را رصد کنید تا در لحظه تغییر بتوانید پیش‌گام شده و در رشد کسب وکار از رقبا پیشی بگیرد.

برای این کار می‌توانید سطح اولیه تحلیل اقتصادی را بیاموزید و با دنبال کردن اخبار، جوّ کلی اقتصادی را بسنجید. البته بررسی دقیق و حرفه‌ای این گونه مباحث به تخصص مالی سطح بالا نیاز دارد. امری که با مراجعه به نوشته‌های متخصصان قابل دسترسی خواهد بود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop