ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی تولید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی

طرح توجیهی تولید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی
هر ساله ميليون ها نفر در کشور برای معاینه و یا ترميم دندانهای خود به مطب ها و کلينيک های دندانپزشکی مراجعه می کنند. این مطب ها و کلينيک ها مستعد بروز عفونت ها و بيماری های مختلف هستند. یكی از مهمترین عوامل در بروز و انتقال عفونت ها و بيماری ها، ابزار و لوازم مورد استفاده در دندانپزشكی است.

در اکثر مطب ها و کلينيک ها از ابزار و تجهیزات دائمی که از جنس استيل هستند، استفاده می شود، که این ابزار بایستی به طور دائم و برای هر بيمار کاملا استریل شود و سپس مورد استفاده قرار گيرد. اما هميشه این نگرانی وجود دارد که آیا این ست ها کاملا استریل هستند یا نه؟

در این ميان استفاده از لوازم دندانپزشکی (ست های یكبار مصرف) در کلينيک ها و مطب ها که خود استریل هستند، احتمال بروز و انتقال بيماریها و عفونتها را بسيار کاهش می دهد. این ست ها برای ترميم دندانها، عصب کشی یا درمان ریشه دندانها، دندان پزشكی اطفال، درمانهای پروتزی و ارتودنسی و معاینه بيماران بصورت یكبار مصرف قابل استفاده است. هر ست شامل اقلام ذیل می باشد :

  1. قلم کارور دو سر
  2. قلم کندانسور دو سر
  3. قلم یک سر دایكال اپليكاتور و یک سر کندانسور
  4. قلم یک سر برنی شر معمولی و یک سر برنی شر تخم مرغی
  5. اسپاتولا
  6. اسپاتول هم زن و پانسمان
  7. پنس
  8. سوند دو سر
  9. آینه

کد ISIC محصول طرح

بر طبق طبقه بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کد ایسيک لوازم دندانپزشکی یکبار مصرف ، 33111929 می باشد.

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح.

کاربرد تجهیزات و لوازم دندانپزشکی

این ست های یکبار مصرف در مطب ها و کلينيک های دندانپزشكی به منظور معاینه، ترميم دندان و لثه مورد استفاده قرار می گيرد تا احتمال بروز عفونتها و همچنين بيماریها را که به واسطه استفاده از وسایل دائمی (غير یكبار مصرف) ایجاد می شود را کاهش دهد.

تصویر وسایل یکبار مصرف دندانپزشکی

بررسی کالاهای جایگزین

مهمترین جایگزین لوازم دندانپزشکی یکبار مصرف ، محصولات مشابهی هستند که به طور دائمی (غير یكبار مصرف) در کلينيک ها و مطب های دندانپزشكی مورد استفاده قرار می گيرد. لوازم دندانپزشكی که به طور دائم (غير یكبار مصرف) مورد استفاده قرار می گيرد، هزینه خرید اوليه آنها بيشتر از محصولات یكبار مصرف است ولی چون طولانی مدت مورد استفاده قرار می گيرند، هزینه آنها بسيار کمتر از لوازم یكبار مصرف می شود.

ولی از طرف دیگر محصولاتی که دائم مورد استفاده قرار می گيرند باید در دستگاه اتوکلاو استریل شوند، ولی عواملی مثل سهل انگاری، فراموش کردن یا عدم استریل کامل برای این محصولات وجود دارد بنابراین احتمال بروز بيمارهای عفونی و بيماریهای خطرناکی نظير ایدز و هپاتيت ب را افزایش می دهد، که با استفاده از ست های یکبار مصرف می توان این خطر را بسيار کمرنگ کرد.

اهمیت محصول

یكی از مهمترین عوامل در بروز و انتقال عفونت ها و بيماریها، ابزار مورد استفاده در دندانپزشكی است. هم اکنون در درمانهای دندانپزشكی از ست های دندانپزشكی که از جنس انواع استنلس استيل هستند استفاده می شود. این ست ها بعد از هر استفاده ابتدا شسته و سپس استریل می شوند.

اما با توجه به پيشرفت های ژنتيكی که در انواع سوشهای باکتریائی و ویروسی ایجاد شده است هميشه این نگرانی وجود دارد که آیا امكان ابتلاء به بيماری از طریق درمانهای دندانپزشكی وجود دارد یا خير؟ اگر زنجيره یک درمان دندانپزشكی را تعقيب کنيم نقاط بحرانی این زنجيره در طی مراحل فراهم آوردن یک ست استریل است که باید آن را متذکر شویم آیا ست را به خوبی شسته و تميز است،

آیا اتوکلاو بدرستی استفاده شده است، آیا ست های استریل بعد از استریليزاسيون در جای درست نگهداری شده اند. بنابراین ملاحظه می شود که تجهيزات دندانپزشكی می تواند باعث بروز عفونت ها و بيماری های بسيار خطرناک مثل ایدز و هپاتيت ب گردد. وسایل یكبار مصرف که همگی در بسته بندی مخصوص بوده و استریل هستند، احتمال بروز این عفونت ها و بيماری ها را به شدت کاهش می دهد.

جهت سفارش طرح توجیهی تولید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی برای دریافت وام و مجوز با شماره : 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

کشورهای عمده تولیدکننده

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مرکز تجارت جهانی کشورهای عمده توليدکننده ست های یکبار مصرف عبارتند از: آلمان، سوئيس، فرانسه، امریكا، ژاپن، ایتاليا، چين.

کشورهای عمده مصرف کننده

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مرکز تجارت جهانی بيشترین مصرف لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی در جهان متعلق به کشورهای آلمان، آمریكا، کانادا، ، فرانسه، ایتاليا، ، ژاپن می باشد.

روشهای تولید ست های یکبارمصرف

تجهيزات حرفه ای دندانپزشكی باید به گونه ای طراحی و توليد شوند که علاوه بر قابليت استفاده موثر در درازمدت، بتوانند الزامات بهداشتی این حرفه را نيز برآورده سازند. در حالیکه این ست ها برای استفاده محدود ساخته می شوند (و در آن ها دوام و ماندگاری طولانی مدت مدنظر نيست)، همين تفاوت باعث می شود تولید وسایل یکبار مصرف از نظر فرآیند و مواد اوليه متفاوت باشد.

به طور مثال بدنه قيچی جراحی دندانپزشكی حرفه ای از جنس فولاد ضدزنگ و لبه برش از جنس کاربيد تنگستن است در حالیکه در قيچی جراحی یكبار مصرف جنس لبه از فولاد ضدزنگ کربوریزه است و همين تفاوت باعث شده که فرایند توليد این دو قيچی تفاوتهای اساسی داشته باشد. بر همين اساس، فرایند کلی در توليد تجهيزات فلزی یكبار مصرف دندانپزشكی در زیر آورده شده است :

برش مفتول فولادی

در این قسمت مفتول های فولاد زنگ نزن به اندازه های مشخص بر طبق وزن و حجم موردنياز برش داده می شود. از آنجا که این قطعات باید در قالب های فورج قرار گيرند، حجم آنها باید با حجم نهایی قطعه برابر باشد. در این موارد از اره نواری استفاده می شود. اره نواری به طور اتوماتيک،

مفتول را به اندازه ای که از طریق برنامه دیجيتال به آن داده شده برش می دهد و قطعات برش خورده در جعبه هایی که زیر اره قرار داده شده جمع می شوند. در روش پيشرفته تر می توان از تسمه نقاله فلزی برای انتقال قطعات برش خورده به پای دستگاه فورج استفاده کرد.

فورجينگ سرد دقيق

پس از اینكه قطعات فولادی به قطعات مشخص شده بریده شد، وارد دستگاه فورج می شود. تكنولوژی مورد استفاده در این قطعات، فورج افقی سرد دقيق است. این دستگاه ها قطعات کوچک را با دقت بالا در پرس افقی و با ضایعات بسيار کم، توليد می کنند.

این دستگاه قطعات آلومينيومی، مسی و فولادی را با قطر 3 تا 25 ميلی متر، طول 11 تا 254 ميلی متر و سه و چهار جایگاه فورج می کند. از این نوع دستگاه های فورج در توليد قطعات دقيق دیگری مانند قطعات ایمنی، لوازم خانگی، قطعات کوچک خودرو استفاده می شود.

سوراخ کاری

علاوه بر این برخی از قطعات برای مونتاژ محصول نهایی باید سوراخ کاری شده تا توسط پيچ به هم متصل شوند. این نوع سوراخ کاری با قلاویز همراه است که توسط دستگاه CNC انجام می شود. ماشين مته CNC برای قطعات کوچک از گزینه های مناسب در این مرحله تولید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی است.

عمليات حرارتی

عمليات حرارتی قطعات سوراخ کاری شده شامل آنيل کردن و سخت کاری است. در این مرحله تولید ست ها یکبار مصرف ،قطعات را در کوره های مخصوص گرم کرده و در دمای محيط سرد می کنند تا خواص مكانيكی قطعه از قبيل سختی و چقرمگی بهبود یابد.

جوش

برخی از لوازم جراحی مانند پنس و انبر جراحی باید از طریق جوش به هم متصل شوند. این قطعات را به هم جوش داده تا آماده مرحله تميزکاری و صيقل شوند. تكنولوژی جوش مورد استفاده در این لوازم، جوش ليزر است.

الكتروپاليش

پس از آماده سازی قطعات اتصالی و جوش لوازم، برای یكنواخت کردن سطح لوازم دندانپزشکی باید عمليات پاليش روی این لوازم انجام شود. معمولا روش آماده سازی سطح مورد استفاده برای لوازم جراحی الكتروپاليش است. در این روش علاوه بر آماده سازی سطح، لبه های تيز لوازم که در مرحله فورج ایجاد شده از بين رفته و قطعه آماده آبكاری می شود.

سنگ زنی لبه

مرحله تيز کردن لبه برش در لوازم جراحی مانند قيچی ها، آخرین مرحله قبل از مونتاژ است که در این گروه از ابزار با استفاده از دستگاه سنگ ليزر لبه وسایل تيز می شود. معمولا سنگ مورد استفاده در این مرحله بسيار دقيق بوده و اپراتور این ماشين نيز باید دارای مهارت و دقت بالا باشد.

مونتاژ

در این مرحله تولید ست های یکبار مصرف دندانپزشکی ، قطعاتی که باید به وسيله پيچ به هم متصل شودن (مثل قيچی)، توسط اپراتورها متصل شده و به مرحله نهایی که استریل کردن و بسته بندی است ارسال می شوند.

توليد لوازم دندانپزشکی

برخی از ست های یکبار مصرف نيز از جنس پلاستيک بوده که توسط دستگاه تزریق پلاستيک و معمولا از جنس پلی اتيلن توليد می شوند. از جمله این لوازم آینه داندانپزشكی است که پس از تزریق بدنه در دستگاه تزریق پلاستيک، آینه در بخش مونتاژ با اضافه کردن مقداری چسب،

روی آن سوار شده و وارد مرحله استریل می شود. برخی از انبرها را نيز می توان از جنس پلاستيک توليد کرد که در واحدهای توليدی این محصولات از جمله ترکيبات بسته های مختلف توليدی است.

استریل کردن و بسته بندی

در مرحله نهایی لوازم دندانپزشکی توسط دستگاه استریل اولتراسونيک استریل شده و با ترکيب های مختلف بسته بندی وکيوم و یا بسته بندی جعبه ای شده و به انبار ارسال می شوند. به دليل اینكه خط توليد این واحد صنعتی گسسته بوده و می توان ماشين آلات را از تامين کنندگان مستقل خرید کرد،

بخشی از ماشين آلات مانند اره نواری، ماشين مته CNC و ميز مونتاژ را از سازندگان داخلی مانند ماشين سازی تبریز تهيه کرد. در خصوص دستگاه فورج سرد، کوره انيل، خط الكتروپاليش، سنگ دقيق و خط استریل به دليل حساسيت بالا خرید از شرکت های معتبر و دارای استانداردهای بين المللی توصيه می شود.

در این ميان می توان به شرکت هایی مانند شرکت HIRA-TO™ FLAT HONE SHARPENING MACHINE ژاپن، شرکت Blaco انگليس، شرکت microtech چين و شرکت ABK فرانسه می توان اشاره کرد.

در بخش فورج نيز، مهم ترین مرحله ساخت قالب های بسيار دقيق است که شرکتهای متعددی در کشور و استان با سوابق درخشان در توليد این قالب ها فعاليت دارند. از جمله آنها شرکت کيميا افزار، آریا افزار و مهندسی پتک شيراز را می توان نام برد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.83 ( 2 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب . در خصوص سفارش طرح توجیهی تولیدی وسایل یکبارمصرف دندون پزشکی شماره ای ازتون داشته باشم لطفا

  2. سلام طرح توجیهی تولید تجهیزات و لوازم دندانپزشکی بروز ۱۴۰۰ هزینش چقدر می شود ؟

    1. سلام برای سفارش طرح موردنظر یا اطلاع از هزینه انجام طرح و هماهنگی بیشتر با شماره: 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس بگیرید. ضمنا واتساپ سایت برروی شماره همراه ذکر شده فعال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop