ایده هاایده های صنعتی و معدنیایده های کشاورزی

طرح توجیهی تولید شربت افرا تجارتی سودآور

شربت افرا (maple syrup) از قدیمی ترین مواد غذایی طبیعی در آمریکای شمالی است که در فرهنگ عامه بعنوان یک شیرین کننده (sweetener) طبیعی شناخته می شود. آن را از شیره گیاهی انواعی از درختان افرا نظیر : افرای قندی، افرای قرمز و افرای سیاه تهیه می کنند زیرا آنها دارای 5 – 2 درصد قند در شیره گیاهی هستند.

درختان افرا در شرایط اقلیمی سرد اقدام به ذخیره مواد نشاسته ای در تنه و ریشه ها قبل از فرا رسیدن زمستان می کنند و نشاسته مذکور با فرارسیدن بهار به قند تبدیل می شود و وارد شیره گیاهی می گردد.

بنابراین با سوراخ کردن بموقع تنه درختان افرا می توان به جمع آوری شیره گیاهی حاوی قند مبادرت ورزید. شیره گیاهی حاصله را تحت حرارت مناسب قرار می دهند تا آب مازاد آن بخار گردد و شربت غلیظ حاصل آید، ساکارز غالب ترین قند موجود در آن است.

این شربت را با موادی نظیر : کیک تاوه ای، نان برشته و یا شوربای یولاف مصرف می کنند، همچنین از آن بعنوان شیرین کننده در شیرینی پزی بهره می جویند زیرا طعم و مزه خاص آن خواستاران بسیاری دارد. معمولاً شربت های مشابهی نیز از درختان غان و خرما تهیه می شوند.

تجارت جهانی شربت افرا

کشور کانادا سالانه به صادرات 9/4 میلیون لیتر به ارزش تقریبی 145 میلیون دلار کانادا می پردازد. ایالت “ورمونت” با 5 میلیون لیتر بزرگترین تولید کننده آن در ایالات متحده آمریکا در سال 2013 میلادی بوده است و ایالات نیویورک، مانن، ویسکانسن و اوهایو حائز رتبه های بعدی می باشند و به میزان کم در برخی کشورها از جمله کره جنوبی و ژاپن تولید می شود.

تدوین انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و بروز بانکی و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح

بعلاوه در کره جنوبی از شیره خام گیاه افرا موسوم به “gorosoe” را بدون انجام عملیات فرآوری و به صورت مستقیم مصرف می کنند. ژاپن بزرگترین وارد کننده شربت افرا از کانادا است بطوریکه در سال 2010 میلادی در حدود 10/1 درصد صادرات کانادا را به ارزش 28 میلیون دلار به خودش اختصاص داد.

بسته های صادراتی شربت افرا

ارزش غذایی شربت افرا

مهمترین اجزاء تشکیل دهنده شیره افرا را آب و ساكارز تشكیل می دهند و مقادیر اندكی از مونو ساكاریدهاي گلوكز و فروكتوز نیز وجود دارند كه در اثر واكنش های برگشت پذیری قندها در ضمن جوشاندن شیره حاصل می آیند. بنابراین قند شامل 90 درصد از كل كربوهیدرات های آن می باشد بطوریكه موجب آزاد شدن 261 كیلوكالری انرژی به ازای هر 100 گرم شربت مصرفی می شود.

موارد استفاده

  1. از شربت افرا در تهیه كیک تاوه ای (pancakes)، كلوچه ها (waffles) و نان برشته (French toast) در آمریكای شمالی استفاده می کنند.
  2. از آن بعنوان طعم دهندۀ بستنی ها، كلوچه حاوی گوشت (fritters)، سوپ غلات (hot cereal)، میوه های تازه و سوسیس ها استفاده می گردد.
  3. همچنین بعنوان شیرین كننده در :
    1-3 – گرانولا شامل : یولاف، گندم، كنجد، عسل و قطعات میوه خشک كه جملگی بعنوان صبحانه مصرف می گردند.
    2-3 – لوبیاي پخته
    3-3 – سیب زمینی شیرین
    4-3 – كدوي زمستانه
    5-3 – كیك ها
    6-3 – كیك میوه ای
    7-3 – نان ها
    8-3 – چاي و قهوه
    9-3 – تادی (toddy) یعنی نوشابه ای كه از شیره نخل هندی بدست می آید.
    10-3 – سُس سیب (apple sauce) مصرف می شود.

جهت سفارش طرح توجیهی تولید شربت افرا با شماره : 09056370500 تماس بگیرید.

گونه های افرای مناسب

1- افرای قندی :
اگر چه چندین نوع درخت افرا در مناطق شمال شرقی آمریکا می رویند ولیکن غالباً از “افرای قندی” sugar maple  با نام علمی “Acer saccharum” بطور سنتی برای تهیه شربت افرا بهره می گیرند

زیرا شیره گیاهی این نوع افرا معمولاً حاوی سطح بالاتری از غلظت قند در قیاس با سایر افراها می باشد. شناسایی افرای قندی از طریق پوست ساقه ( bark) امکان پذیر است زیرا دارای رنگ قهوه ای تیره، جوانه های نوک تیز و برگ های پنج قسمتی است.

2- افرای قرمز :
از “افرای قرمز” red maple  با نام علمی ” Acer rubrum ” هم می توان بدین منظور استفاده کرد که از قند کمتری در شیره گیاهی بهره می برد و جوانه هایش قبل از “افرای قندی” باز می شوند بنابراین دارای فصل برداشت کوتاهتری است.

در حقیقت زمانیکه جوانه های درخت افرا در اواخر بهار باز می شوند آنگاه شیره گیاهی فاقد طعم مطلوب می گردد لذا برای بکارگیری جهت فرآیند تهیه شربت مناسب نخواهد بود.

باز شدن جوانه های افرا باعث تغییر طعم و نامطلوبی شیره گیاهی افرا می گردد. افرای قرمز دارای رنگ سرخ، جوانه های مدور و برگ های سه قسمتی است که در پائیز به رنگ قرمز روشن و درخشان در می آیند.

3- افرای سیاه :
“افرای سیاه” black maple با نام علمی “Acer nigrum” در ظاهر با “افرای قندی” اندکی متفاوت است که از نظر کیفیت و عملکرد شیره گیاهی مشابه آن می باشد.

بسیاری از تولید کنندگان شربت افرا از دو گونه قرمز و سیاه به شیوه مشابهی برای فرآیند مزبور استفاده می کنند. افرای سیاه دارای واریته ها و گسترش بیشتری در قیاس با سایر انواع افراها است.

4- سایر گونه های درخت افرا که برای تهیه شربت بکار می آیند عبارتند از :

1-4 – افرای مانیتوبا
2-4 – افرای نقره ای
3-4 – افرای برگ درشت

شرایط پرورش افرا

درختان افرا را در اطراف جاده ها، سطح چمنزارها و فضاهای باز پرورش می دهند تا از کمترین رقابت با سایر درختان برخوردار شوند و بدینطریق شیره گیاهی شیرین تری تولید نمایند. پرورش درختان افرا به صورت مجزا باعث تولید 0/5 گالن شربت (معادل 3/78 لیتر شربت یا 20 – 15 گالن شیره گیاهی)

از هر اصله طی هر فصل می شود در حالیکه درختان افرای جنگلی فقط قادر به تولید یک “کوآرت” شربت افرا (معادل حدوداً یک لیتر شربت یا 10 گالن شیره گیاهی) می باشند. ضمن اینکه درختان افرای مجزا از قابلیت جمع آوری شیره گیاهی سهل تری بهره مندند.

ابزارهای لازم

1- وسایل تهیه شیرابه :
اغلب ابزارهای لازم برای سوراخ کردن تنه درختان افرا معمولاً در منازل وجود دارند و یا آنها را می توان با حداقل هزینه خریداری نمود. وسایلی زیر را می توان از فروشگاه های ابزار فروشی تهیه نمود:

  • سطل ها
  • پوشش سطل ها
  • گل میخ ها
  • لوله های خروج شیرابه
  • بشکه های پلاستیکی ذخیره شیرابه گیاهی نیز در بسیاری از فروشگاه های وسایل پلاستیکی یافت می گردند.

2- وسایل تهیه شربت افرا :

وسایل فرآیند شیرابه گیاهی بهای بیشتری دارند اما با مراقبت کافی می توان از آنها برای چندین سال بهره گرفت. این وسایل شامل موارد زیر هستند :

  • دیگ ترجیحاً از جنس استیل
  • دماسنج با قابلیت نشان دادن حداقل 30 درجه فارنهایت بالاتر از نقطه جوش آب
  • صافی هایی برای تصفیه شربت داغ
  • ظروفی برای ذخیره سازی و نگهداری شربت های آماده افرا

مراحل تهیه شیره افرا


1. مرحله مته کردن درخت (tapping) :

درختان افرا را در اوایل بهار زمانیکه دمای روزانه هوا بیش از یخبندان ولی دمای شبانه همچنان پائین تر از نقطه یخبندان است ، مته می کنند، زمان دقیق این عمل بستگی به ارتفاع و موقعیت محل رشد این گیاهان دارد. جریان شیره گیاهی در ایالت پنسیلوانیا و مناطق جنوبی نیویورک از اوایل تا اواسط فوریه آغاز می گردد

درحالیکه جریان شیره گیاهی در مناطق شمالی تر و اراضی مرتفع تر از اوایل تا اواسط مارس شروع می شود. جریان شیره گیاهی به مدت 6 – 4 هفته به موازات شب های سرد و روزهای گرم ادامه می یابد. حداقل قطر درختان برای مته کردن باید 25 سانتیمتر باشد. مته کردن را در ارتفاع 4/5 – 3 فوت از سطح زمین انجام می دهند تا امکان جمع آوری شیره گیاهی با کمک سطل فراهم گردد.

حفره ها (tap holes) را زمانی با مته بر تنه درختان ایجاد می کنند که دمای محیط بالاتر از دمای یخزدگی آب باشد تا کمترین خسارت به درختان وارد آید. برای سوراخ کردن تنه درختان افرا از سر مته هایی به قطر 7/16 اینچ استفاده می گردد. برای اینکار از دستگاه های مته دستی بهره می جویند.

در صورتیکه درخت افرا در سال قبل نیز مته شده باشد، باید حفره جدید را حدوداً 6 اینچ به سمت جوانب و 24 اینچ بالاتر از محل قبلی انجام داد. مته باید به میزان 2/5 – 2 اینچ به داخل تنه درخت فرو برود. بهتر است شیب نفوذ مته را اندکی به سمت بالا بگیرند تا در خروج شیره گیاهی تسهیل شود. به رنگ براده های چوب حاصل از مته کردن تنه درخت افرا توجه نمائید.

براده ها باید به رنگ روشن تا کرم باشند که بیانگر زنده بودن لایه های مته شدۀ تنه درخت و وجود شیره گیاهی در آنجا است. براده های قهوه ای تیره بیانگر چوب های فاقد شیره گیاهی هستند. بعد از ایجاد حفره های مناسب بر سطح تنه درخت افرا باید میله های خروج شیره گیاهی را در آنها با استفاده از یک چکش سبک تعبیه نمود.

میله های خروج شیره گیاهی باید به اندازه کافی برای نگهداری سطل های جمع آوری محکم و قوی باشند. محل سوراخ ها را هیچگاه با مواد ضد عفونی کننده تیمار ندهید.

پس از برداشتن میله های خروج شیره در پایان فصل نباید درپوشی بر روی حفره ها قرار داد زیرا حفره های حاصله بطور طبیعی با رشد پوست تنه درخت ضمن 2 – 1 سال مسدود خواهند شد. جنس میله های خروج را غالباً از پلاستیک انتخاب می کنند امّا انواع مختلفی از آنها را ساخته اند.

2. مرحله جمع آوری شیره ( collection ) :

تصویر شیره برای تولید شربت افرا

درختان افرا باید حداقل دارای 40 – 30 سال سن باشند. هر درخت افرا می تواند متحمل 3 – 1 مجرای خروج شیره گیاهی باشد که این موضوع بستگی به قطر درخت دارد. حجم شیره گیاهی در طی دوره جمع آوری متفاوت است و از یک لیتر تا چندین گالن از هر مجرا فرق می کند و آن بستگی به : وضعیت درخت، شرایط اقلیمی منطقه و طول دوره جریان یافتن شیره گیاهی دارد.

هر درخت افرا بطور متوسط به تولید 35-50 لیتر شیره گیاهی در هر فصل معادل 12 لیتر در هر روز می پردازد که تقریباً برابر با 7 % کل شیره گیاهی درخت می باشد. فصل برداشت شیره گیاه افرا 8 – 4 هفته طول می کشد که بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه دارد.

شیره گیاهی افرا در شب ها جاری نمی شود زیرا سرمای شبانه از جریان یابی آن جلوگیری می کند.  برخی افراد اقدام به استخراج شیره گیاهی در طی ماه های پائیز می نمایند اما این عمل رواج چندانی ندارد. روند استخراج شیره درخت افرا را می توان تا 100 سالگی گیاه ادامه داد. شیره گیاهی افرا را در صورت امکان بطور روزانه جمع آوری می کنند.

شیره جمع آوری شده را برای حذف مواد زاید با فیلترهای پارچه ای یا کاغذی تصفیه می کنند سپس آنها را در مخازنی ذخیره می سازند. مخازن ذخیره را در مکان های سایه قرار می دهند تا شیره های افرا به حالت تازه و خنک باقی بمانند زیرا شیره گیاهی مخلوطی از آب و قند است که می تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری ها باشد.

مقدار قند شیره گیاهی افرا نیز بستگی به : وضعیت درختان و چگونگی فصول بهره برداری دارد لذا از یک سال تا سال دیگر متغیر می باشد. گرم شدن هوا سبب باز شدن جوانه های درختان افرا می گردد و این عامل موجب تغییر طعم شیره گیاهی افرا می شود که ممکن است به دلیل افزایش مقدار اسیدهای آمینه باشد.

شیره گیاهی افرا را پس از جمع آوری بلافاصله تحت فرآیند قرار می دهند تا شربتی با کیفیت عالی تولید گردد. سطل هایی که برای جمع آوری و انتقال شیره گیاهی از درختان به مخازن نگهداری بکار می روند، باید همواره پاکیزه باشند. هر سطل جمع آوری شیره گیاهی باید دارای پوششی باشد تا از ورود باران و خاشاک به داخل شیره جلوگیری شود.

3. مرحله فرآیند شیره (processing) :

غالباً در آمریکای شمالی تهیه می شود زیرا شرایط برای رشد گونه های مختلف درختان افرا مناسب است. یک مزرعه تولید شربت افرا را اصطلاحاً “بوته زار قند” یا “جنگل قند” می نامند، شیره گیاه را معمولاً در مکانی موسوم به “خانه قند”، “کلبه قند” یا ” آلونک قند ” می جوشانند که البته این مکان ها دارای مجرایی برای خروج بخار آب در سقف می باشند

و آن را از طریق جوشاندن شیره گیاه بدون افزودن هیچگونه مواد شیمیایی بدست می آورند. فرآیند جوشاندن شیره گیاهی برای تهیه شربت به زمان نسبتاً زیادی نیازمند است. معمولاً برای تهیه هر گالن شربت به 40 گالن شیره گیاهی نیاز می باشد ولیکن محدوده آن از 60 – 20 گالن متفاوت است که بستگی به میزان قند شیره گیاه دارد.

بدین صورت باید حدوداً 50 – 20 درصد (گاهاً 67 – 66 درصد) از آب موجود در شیره گیاهی افرا در اثر تبخیر از بین برود تا شربت آن حاصل آید. برای مقادیر کم شیره گیاهی در سطوح سرگرمی و تفنن می توان از دیگ و اجاق منفرد بهره گرفت اما برای سطوح حرفه ای و مقادیر زیاد شیره گیاهی از دیگ های چندگانه بصورت سری استفاده می شود بطوریکه شیره تغلیظی هر کدام به دیگ بعدی منتقل می گردد.

برای این منظور ابتدا باید دیگ را بر روی اجاق بگذارید و آنرا تا ارتفاع چندین اینچ از شیره گیاهی پُر کنید سپس اجاق را بیفروزید. در ضمن فرآیند جوشیدن شیره گیاهی همواره مواظبت نمائید که شیره گیاهی از عمق کافی برخوردار باشد تا نسوزد و بعلاوه به دیگ آسیب نرسد.

با کاهش حجم شیره گیاهی می توانید مجدداً مقادیری شیره به آن بیفزائید. دمای محتویات دیگ در این زمان باید حدوداً 219 درجه فارنهایت باشد درحالیکه دمای جوش آب 212 درجه فارنهایت است.

بدین صورت دمای مورد نیاز باید حدوداً 4/1 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه جوش آب باشد ضمن اینکه دمای جوش آب در ارتفاعات گوناگون متفاوت است. غلظت شربت افرا باید به 66 – 67 درصد برسد زیرا غلظت های کمتر پس از مدتی به ترشیدگی می گرایند.

غلظت های بیش از 67 درصد نیز موجب کریستاله شدن بخش هایی از قند شربت می شوند که معمولاً به صورت رسوب در ته ظروف مشاهده می گردند. شربت نهایی باید اندکی چسبندگی  داشته باشد بطوریکه از انتهای قاشق قابلیت چکیدن یابد.

در سرتاسر مدت فرآیند باید به جمع آوری کف های حاصله از سطح شیرۀ جوشان مبادرت ورزید و آنها را به دور انداخت. با افزودن برخی مواد نظیر کره یا روغن گیاهی می توانید از مقدار کف حاصله بکاهید. از عوامل کف زدای تجارتی نیز می توان به میزان 2 – 1 قطره در هر ظرف بهره گرفت، این عوامل باید در پایان فرآیند بطور کامل تبخیر شوند و هیچگونه اثری در آن برجا نگذارند.

4. مرحله تصفیه کردن ( filtering ) :

زمانیکه به دما و غلظت مناسب رسید آنگاه باید آنرا جهت حذف مواد جامد ناخالص موسوم به ” sugar sand ” یا ” niter ” قبل از ظرف گیری تصفیه نمود. فیلترهای تصفیۀ شربت افرا را غالباً از جنس پشم یا الیاف مصنوعی مشابه نایلون موسوم به ” orlon ” می سازند.

همچنین آن را درحالیکه هنوز داغ است، از فیلتر می گذرانند سپس آن را با دمای 82 درجه سانتیگراد ظرف گیری می کنند آنگاه در مکان خشک و خنک انبار می سازند و در ظروف فلزی، شیشه ای و یا مواد پوشش یافته با پلاستیک نگهداری می کنند که بستگی به حجم ظروف و بازارهای هدف دارد.

ظروف آن پس از اینکه جهت استفاده باز شدند، باید در یخچال نگهداری گردند. هرگاه محتویات ظروف پس از چند ماه دچار کپک زدگی شدند، باید آنها را از ظروف خارج ساخت و در دمای 190 درجه فارنهایت مجدداً جوشانید و کپک ها را از طریق کف زدایی حذف نمود و متعاقباً ظرف گیری کرد.

شربت حاصله را پس از درجه بندی و برچسب زنی برای فروش عرضه می دارند. همچنین ممکن است آن را تحت دماهای مختلف و یا زمان جوشش متفاوتی فرآیند نمود تا تبدیل به مواد دیگری نظیر : قند افرا، کره افرا (کرم افرا) و شکلات افرا (تافی افرا) گردد.

5. مرحله کنترل بهداشت و کیفیت :

شیره های درون ظروف پس از یک دوره اقلیمی گرم به رنگ مات و کدر در می آیند که نشانۀ رشد باکتری ها است که اثرات منفی بر رنگ و مزه شیره ها می گذارند لذا با مخلوطی شامل 1 قسمت مایع سفید کننده خانگی بدون بو با 20 قسمت آب تمیز می توان به نظافت و پاکسازی بخش درونی ظروف جمع آوری شیره های افرا پرداخت سپس ظروف را چند دفعه با آب تمیز بشوئید تا اثرات ماده سفید کننده زائل گردد.

هیچگاه از سایر تمیز کننده های شیمیایی برای پاکسازی ظروف شیره افرا بهره نبرید زیرا بر طعم و مزۀ شربت حاصله تأثیر می گذارند. طعم اش ممکن است گاهاً ضایع گردد که به دلیل آلودگی آن با موادی نظیر : رنگ ها و تمیز کننده ها در ضمن مرحله جوشاندن می باشد که این موضوع باعث تخمیر شربت در طی دوره های انبارداری طولانی خواهد شد.

طعم شربت افرا همچنین در صورت استخراج شیره گیاهی در اواخر فصل که مصادف با گرم شدن هوا و دوره باز شدن جوانه ها است، تغییر می یابد. شرایط محیطی نیز گاهاً می تواند در طی فرآیند تهیه آن موجب ضایع شدن طعم واقعی آن گردد.

درجه بندی شربت افرا

آن را بر اساس مقیاس های ایالات متحده آمریکا، ویرمونت و کانادا مبتنی بر معیارهایی چون دانسیته و شفافیت (translucency) درجه بندی می کنند. امروزه بواسطه مساعی مؤسسه بین المللی شربت افرا و تلاش های انجمن های تولید کننده به وضع قوانینی در زمینه دسته بندی آن در کشورهای کانادا و آمریکا مبادرت می ورزند.

آخرین کوشش ها جهت همگن سازی مقررات تولید و عرضه آن در سال 2014 میلادی بعمل آمد لذا آژانس نظارت بر مواد غذایی کانادا و سرویس بازاریابی کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا متفقاً معیارهای ذیل را برای درجه بندی آن مصوب ساختند :

  •  رنگ طلایی و مزه دلنشین
  •  رنگ کهربایی و مزه عالی
  •  رنگ تیره و مزه تند
  •  رنگ خیلی تیره و مزه قوی
تأثیر شربت افرا بر سلامتی

تصویر شربت افرا

شربت افرا از جمله شیرین کننده هایی نظیر “شربت پُر فروکتوز ذرت” می باشد که در آمریکای شمالی جایگزین بخش هایی از نیاز غذایی مردم به قند نیشکر (ساکارز) شده اند. همچنین امروزه همراه با عسل حدوداً 1% از نیازهای مردم ایالات متحده آمریکا و کانادا به کاربرد شیرین کننده ها در مواد غذایی و نوشابه ها را مرتفع می سازد.

1. آنتی اکسیدان های آن :

ترکیبات فنلی وسیعاً در گیاهان حضور دارند. تاکنون بیش از 2 دوجین ترکیبات فنلی از شربت افرا جداسازی شده اند لذا به ماده ای مفید جهت سلامتی انسان تبدیل شده است و میزان مواد آنتی اکسیدان آن حدوداً 2% وزن خشک آن می باشند. حضور آنتی اکسیدان ها می تواند از اثرات منفی مصرف شیرینی زیاد بکاهد.

آنتی اکسیدان ها دارای اثرات : ضد سرطانی (پروستات و ریه)، ضد باکتری و ضد دیابت هستند. ترکیبات موجود در آن دارای خاصیت ممانعت کنندگی اکسید نیتریک هستند و بدینطریق مانع التهابات در بدن انسان می شوند زیرا التهابات به بروز سرطان ها می انجامند. ترکیبات فنلی موجب بروز رنگ و عطر در مواد غذایی می گردند. آنها می توانند از شکل گیری سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

2. اسید آبسیزیک و دیابت :

اثرات اسید آبسیزیک بر گیاهان بخوبی شناخته شده است اما اثراتش بر سلامتی انسان اخیراً تحت بررسی قرار دارند. مشخص شده است که اسید آبسیزیک موجب تحریک آزادسازی انسولین از سلول های پانکراس و افزایش حساسیت سلول های چربی به انسولین می شود

و بدینگونه بعنوان سلاحی قوی در برابر معضلات متابولیسمی و دیابت بکار می آید. شربت افرا همچنین حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از “ترپن ها” است که نقش مهمی در سلامتی انسان دارند.

3. شاخص گلیسیمیک :

شاخص “گلیسیمیک” یا ” GI) ” glycemic index) مقیاسی برای دسته بندی مواد غذایی است بطوریکه میزان اثرگذاری آنرا بر گلوکز خون معین می سازد. با مصرف مواد غذایی دارای GL کم (55 یا پائین تر) می توان از بسیاری بیماری های قلبی، دیابت و چاقی جلوگیری نمود. شربت افرا دارای GL معادل 54 است درحالیکه شکر دارای GL معادل 58 و عسل دارای GL برابر با 87 می باشند.

4. سلامت قلب :

عنصر روی که از طریق مصرف شربت افرا نیز تأمین می گردد بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این عنصر می تواند از پیشرفت عارضه تصلب شرائین بکاهد و اثرات کلسترول بد را خنثی سازد. همچنین مطالعات نشان داده اند که کمبود عنصر منگنز موجود در آن در بالغین موجب کاهش سطح کلسترول خوب می گردد.

5. سیستم ایمنی بدن :

عناصر روی و منگنز که از طریق مصرف شربت افرا تأمین می گردند، برای سلامتی سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت دارند زیرا آنها باعث تأمین گلبول های سفید خون می گردند. عنصر روی در پروستات بیش از هر اندام دیگری تجمع می یابد بطوریکه کمبود آن موجب بروز سرطان پروستات می شود. عنصر روی در تولید هورمون های جنسی نیز دخالت دارد.

6. پروبیوتیک ها :

پژوهش ها نشان دهنده ظرفیت شربت افرا در تولید پروبیوتیک های جدید می باشند. پروبیوتیک ها فواید بسیاری برای رشد و بقاء میکروارگانیزم های درون بدن انسان دارند که مسئول ترقی هضم مواد غذایی و بهبود سیستم ایمنی بدن می باشند.

همچنین از آن برای تغذیه افرادی بهره می گیرند که نسبت به لاکتوز موجود در لبنیات آلرژی دارند. زیست پذیری باکتری های پروبیوتیک در تولیدات شیره افرا تحت شرایط انبارداری و روده ای قابل توجه است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.78 ( 2 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop