ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی تولید آجر نسوز پریلیتی سفالی پازلی (سال 1401) + word و pdf

آجر از ديرباز، به عنوان يکی از مصالح پرمصرف ساختمانی، مورد استفاده قرار گرفته است. اين محصول نوعی سفالينه است که به شکل مکعب مستطيل ساخته می شود. برای تولید آجر ، خاک رس را با آب مخلوط و به گل تبديل می کنند تا برای قالب گيری آماده شود و پس از خشک شدن قالب، آن را با حرارتی بين ٩٠٠ تا ١١٠٠ درجه سانتی گراد پخت می کنند.

مصالح ساختمانی ساخته دست بشر به مراتب از مصالح طبيعی آن زمان مناسب تر بود. اولين مصالح ساختمانی ساخته دست بشر در آن زمان خشت های خام بود. برای ساخت اين خشت ها خاک نرم رس را با آب مخلوط می کردند و از آن خميری يکنواخت توسط ورز دادن با پا به دست آوردند.

آنگاه، در قالب های مکعب مستطيل شکل اين گل را با دست می فشردند. سپس، آن ها را در آفتاب خشک می نمودند. در مناطقی که آفتاب تندی داشت خشت ها را در سايه خشک می کردند تا از ترک خوردن سطح آن جلوگيری شود. حدود ١٠٠٠٠ سال قبل. خشت هايی از اين قبيل در ساخت بناهای معروف آن زمان، نظير برج زيگورات استفاده می شد.

تجهيزات و مواد اوليه 

تجهيزات :

  1. دستگاه اکسترودر
  2. قالب های مخصوص توليد آجر ماشينی
  3. سيم برش و چاقو برش گل، چهار پايه و نوار نقاله

مواد اوليه :

  • گل مورد نياز برای توليد آجر

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح

تولید انواع آجر ساختمانی

 

تصویر انواع آجر ساختمانی

اين واحد کار به صورت صنعتی پيش بينی شده است لذا بهتر است از کارخانه مشابه پس از تدريس بازديد شود. با توجه به نوع توليدات محصول، که در صنعت سراميک توليد می شوند، لازم است قالب مخصوص آن را در اختيار داشته باشيد. به نکات ذيل توجه کنيد :

1. انواع آجرنما (آجر سفال) : با توجه به نوع آجر مصرفی معمولاً، مطابق جدول زیر تولید آجر ساختمانی سه نوع با ابعاد متفاوت انجام می گیرد.

جدول اندازه ابعاد استاندارد انواع آجرنما (ارقام به ميلی متر)
اندازه
ميلی متر
آجرنمای 55 ميلی متری آجرنمای٤٠ ميلی متری آجرنمای٣٠ ميلی متری
ماشينی پرسی دستی ماشينی دستی ماشينی دستی
طول 2 ± 220 3 ± 220 3 ± 210 2 ± 220 3 ± 210 2 ± 220 3 ± 210
عرض 1 ± 105 1/5 ± 105 1/5 ± 100 1 ± 105 1/5 ± 100 1 ± 105 1/5 ± 100
ضخامت 1 ± 55 1/5 ± 55 1/5 ± 55 1 ± 40 1 ± 40 1 ± 30 1 ± 30

2. بلوک های سفال : در تولید آجر ساختمانی بلوک ها معمولاً انواع متفاوتی دارند از جمله :

  1. بلوک سقفی: اين بلوک ها در انواع بلوک ٢٣ سقفی (40×25×23) سانتی متر، ٢٥ سقفی (40×25×25) سانتی متر و 25 سقفی (40×25×20) سانتی متر در ايران توليد می شوند و در سقف ساختمان های تيرچه بلوک به کار می روند.
  2. بلوک تيغه چينی: اين بلوک ها در انواع 10 (25×20×10) سانتی متر، 7 یا 7/5 (25×20×7/5 یا 7 ) سانتی متر، در ايران توليد می شوند.
  3. بلوک های فوندوله: اين نوع بلوک نيز در سقف ساختمانی تيرچه بلوک به کار می روند.

3. آجر استاندارد : ابعاد آجرهای استاندارد، که به شکل مکعب مستطيل ساخته می شوند، عبارت اند از:

  1. طول ٢٠ تا ٢٢ سانتی متر
  2. عرض ٩ تا ١١ سانتی متر
  3. ضخامت 5/5 تا 6/5 سانتی متر

در زمان های قديم برای افزايش استحکام بنا و سرعت آجر چينی، آجرها را حتی المقدور بزرگ می ساختند. ملاک انتخاب ابعاد در آن زمان توانايی حمل آن توسط نفر بود.

به همين جهت آجرهايی با ابعاد 10×40×50 سانتی متر به عنوان قرنيز لب بام ها و کف حياط و نيز آجرهای کرم رنگی با ابعاد 6/5×30×30 سانتی متر موسوم به نظامی در کف حياط ها (قبل از ساخت موزائيک) به کار می رفت. علت نام گذاری اين آجر آن بود که برای اولين بار در کف پادگان های نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

4. آجر مهندسی مرغوب : این آجر دارای جسمی متراکم، پرقدرت و نیمه شیشه ای است و عمدتاً در سازه های با قدرت تحمل بار زیاد بکار برده می شود. این آجر منحصراً به روش ماشینی تولید می شود.

جهت سفارش طرح توجیهی تولید انواع آجر ساختمانی و آجر نما برای دریافت وام و مجوز با شماره: 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

اشکال آجر2

تولید آجر ساختمانی به لحاظ شکل ظاهری شامل انواع زیر می باشد :

  1. آجر توپر : که در آن حجم سوراخ ها از 25 درصد حجم آجر (یا در حالت آجرهای پرسی، حجم فرورفتگی از 20 درصد آجر) تجاوز نمی کند. در تولید آجر ساختمانی از این نوع سوراخ ها کاملاً یا تقریباً از میان آجر عبور می کنند.
  2. آجر سوراخ دار : که در تولید آجر ساختمانی از این نوع حجم سوراخ هاییکه از میان آجر می گذرد از 25% حجم آجر بیشتر باشد.
  3. آجر توخالی : که در آن حجم سوراخ هاییکه از میان آجر عبور می کنند از 25% حجم آن بیشتر است و هیچگونه محدودیتی در ابعاد سوراخ ها وجود ندارد.
  4. آجر متخلخل : که در آن حجم منافذ (سوراخ های بسته شده در یک انتها) بیش از 20% حجم آجر باشد. نکته مورد توجه این است که آجرهای متخلخل معمولاً با روش های پرسی تولید می شوند و آجرهای سوراخ دار و توخالی با استفاده از روش دکسترودر (برون رونده) ساخته می شوند.
  5. آجر با شکل مخصوص : که دارای شکل هندسی بغیر از مکعب مستطیل معمولی هستند.

آجر با انواع کفیت

آجر از لحاظ کفیت شامل انواع زیر می باشد :

  1. آجر با کیفیت مناسب برای مصارف داخلی (توکار): این آجر براي مصارف معمولی در داخل ساختمان بکار می رود.
  2. آجر با کیفیت معمولی: این نوع آجرها دارای دوامی کمتر از آجرهای با کیفیت ویژه ولیکن معمولاً در نماهای خارجی ساختمان دوام
    کافی را خواهد داشت.
  3. آجر با کیفیت ویژه: این نوع آجر در شرایط سخت و ویژه کاربرد دارد نظیر مناطقی که از آب اشباع شده یا یخ زدگی ممکن است رخ دهد نظیر: دیوارهای حائل، کانال های فاضلاب، فرش پیاده روها و غیره درجه حرارت لازم برای پخت آجر بستگی به نوع خاک و تعداد عناصر معدنی موجود در خاک دارد. درجه حرارت مناسب بین 900 تا 1200 درجه می باشد.

مراحل تولید

تولید آجر طی مراحل زیر انجام می گیرد :

  1. آماده سازی خاک
  2. کلوخه شکن
  3. آسيا، مخلوط و الک کردن
  4. تهيه گل
  5. اکسترودر
  6. برش (ستون گل)
  7. برش (آجر)
  8. بارگيری خشک کن
  9. خشک کردن
  10. تخليه و انتقال به کوره
  11. کوره پخت
  12. تخليه کوره
  13. بارگيری کاميون یا انبار آجر

بررسی کالاهای جایگزین و اثرات آن بر مصرف محصول

با توجه به اینکه مصالح ساختمانی با سرعت فزاینده ای به سمت صنعتی شدن می روند، همچنین سبک سازی جزء الزامات تولید آجر ساختمانی محسوب می گردد، در حال حاضر کالاي جایگزینی با این مشخصات وجود ندارد. لازم به ذکر است پخت آجرهاي قدیمی به علت متریال بیشتر و نوع کوره ها به سوخت بیشتری نیاز دارد.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به استراتژیک بودن صنعت ساخت و ساز در جهان بالطبع تولید آجر ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 5 ( 2 نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام طرح توجیهی تولید انواع آجر ساختمان بروز ۱۴۰۰ برام تهیه بفرمایید هزینه چقدر می شود ؟

    1. باسلام . احتراما برای سفارش طرح توجیهی مورد نظرتان و هماهنگی های لازم با شماره : 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس حاصل فرمایید. ضمنا واتساپ سایت برروی شماره همراه ذکر شده فعال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop