طرح توجیهی مزرعه پیاز 2 هکتار (پاییز 1403) + word و pdf

250,000 تومان

تعداد صفحات طرح توجیهی : 50 صفحه
فرمت فایل : word و pdf
حجم کل فایل : 1 مگابایت

لینک دانلود طرح توجیهی مزرعه پیاز بلافاصله پس از پرداخت برای شما ظاهر خواهد شد. ضمنا یک نسخه از فایل دانلود طرح توجیهی به ایمیل شما ارسال می شود.

پرورش تجاری پیاز، یک کسب و کار بسیار شایع، محبوب و قدیمی در بسیاری از کشورهای جهان است. در واقع پیاز در سراسر جهان، کاشت و استفاده می شود. پیاز با نام های دیگری مانند پیاز غده ای یا پیاز معمولی نیز شناخته می شود. پیاز نوعی سبزی بوده و متداول ترین گونه های کشت شده، جنس آلیوم است. سیر، پیازچه و پیاز چینی خویشاوندان نزدیک پیاز هستند.

در طرح توجیهی مزرعه کاشت پیاز از همه جنبه های مالی و اقتصادی (هزینه های لازم برای احداث مزرعه و برآورد سود کشت پیاز در دو هکتار) این طرح رو مورد بررسی و برآورد قرار دادیم . برخی از آیتم های این طرح کسب وکار یا بیزینس پلن کشت پیاز شامل :

تعیین مساحت زمین طرح برای کاشت داشت و برداشت پیاز

که در این طرح توجیهی آماده ، مساحت زمین رو 2 هکتاری درنظر گرفته شده . اگه زمین طرح شما متفاوت هست باید درخواست طرح اختصاصی بدهید براتون تدوین کنیم.

سرمايه موردنياز برای محوطه ­سازی

این دسته سرمایه­ گذاری شامل خاک برداری خاک ریزی ، ديوارکشی , فنس ­کشی , جداول و … تشکيل مي­دهند .

هزینه ساخت و سازهای مزرعه کاشت پیاز

سرمایه لازم برای ساخت نگهبانی ، سرایداری ، انبارها و …. مورد بررسی قرار میگیرد.

هزینه نصب و راه ­اندازی تاسیسات 

سرمايه موردنياز برای تامین , نصب و راه ­اندازی تاسیسات شامل : تجهیزات آبرسانی و دفع پس آب ، تاسیسات برق اضطراری ، برق و روشنایی ؛ گاز رسانی و گرمایش و …

برآورد هزینه خرید تجهیزات مزرعه کاشت پیاز

هزینه خرید دستگاه ها و ماشین الات موردنیاز این مزرعه مورد بررسی قرار میگیرد .

سرمایه لازم برای انشعابات موردنیاز

بررسی هزینه های لازم برای خرید و بهره ­برداری از انشعابات موردنیاز مزرعه شامل آب ، برق و تلفن

هزينه ­های قبل از بهره­ برداری

بررسی هزینه های موردنیاز برای مواردی مثل : مطالعات مقدماتی , تهيه طرح اجرايی .. ، هزينه تاسيس شرکت و دريافت مجوزها ، هزينه های برق , آب , تلفن و سوخت قبل از بهره برداری و مواردی دیگر ….

سرمايه موردنياز برای تامین بذر پیاز

این آیتم هایی که گفته شد ، جزو سرمایه ثابت طرح توجیهی مزرعه پیاز هست.

هزینه­ های عملیاتی سالانه موردنياز طرح

برخی از هزینه های عملیاتی طرح شامل : کارکنان و حقوق مزایای ، هزینه ­های سالانه حامل­های انرژی و ارتباطات ، هزینه­ های سالانه استهلاک ، هزینه نگهداری و تعمیرات (نت) و … محاسبه میشه

سرمایه­ در گردش موردنياز طرح توجیهی مزرعه کاشت پیاز

محاسبه آیتم های مثل : هزینه خرید مواد اولیه و … براورد میشود.

ارزش محصولات توليد شده

طيف محصول قابل فروش این مزرعه کشاورزی پیاز بوده و در طول سال بمدت 365 روز این واحد کشاورزی دائر می­ باشد.

محاسبه سود ناخالص

سود ناخالص از پارامترهایی مثل فروش محصول توليدی و خريد مواد اوليه و عملیاتی سالانه حاصل میشود.

محاسبه سود خالص

محاسبه میزان سود خالص از پارامترهای سود قبل از مالیات و عوارض و میزان مالیات حاصل میشه.

مزرعه کاشت پیاز

مدت زمان برگشت سرمايه طرح توجیهی کاشت پیاز

یعنی اون سرمایه ای که واسه اینکار هزینه کردید بعد چه مدتی بهتون برمیگرده . که این آیتم مهم در طرح توجیهی کامل بررسی میشود.

محاسبه نقطه سربسری

بررسی نقطه سربه سر که حاصل درآمدهاتون از فروش پیاز و هزینه های متغیر و هزینه های ثایت برست میاد جزو ۀیتم های مهم بیزینس پلن مزرعه پیاز هست.

پیش ­بینی سود و زیان اجرای طرح و گردش وجوه نقدی

بصورت جداولی هزینه هایی که میشه و درآمدهایی که کسب میشه بطور کامل مورد بررسی قرار میگیره..

محاسبه NPV طرح توجیهی مزرعه کاشت پیاز

از معمول­ترین روشهای تنزیلی ارزیابی طرح­هاست . در این روش به کمک یک نرخ تنزیل مناسب ارزش آتی جریان دریافتیها و پرداختی­های پروژه به زمان حال محاسبه می­شه جزو آیتم های مهم طرح توجیهی و یکی از عوامل بررسی توجیه پذیر بودن طرح هستش.

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه NPV/I

محاسبه نرخ بازده داخلی (IRR)

روش نرخ بازده داخلی از دیگر روشهای معمول معیارهای تنزیلیه و از درآمدها و داراییها و هزینه های اخر دوره بدست میاد و ملاکی برای بررسی توجیه اقتصادی بودن طرحه.

خلاصه مالی طرح توجیهی احداث مزرعه کاشت پیاز 2 هکتار (ویرایش پاییز 1403)

رديف عنوان شاخص اطلاعاتی ميزان
1 ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر 63  درصد
2 ظرفیت تولید سالانه 65,000  کیلوگرم
2 میزان سرمایه کل اجرای طرح 28,472 میلیون ریال (معادل 2 میلیاردو 847 میلیون تومان)
3 میزان سرمایه ثابت 24,549 میلیون ریال
4 میزان سرمایه در گردش 3,922 میلیون ریال
5 نرخ برگشت سرمایه 26 درصد
6 مدت زمان برگشت سرمایه 3/8 سال
7 سود خالص 7,477 میلیون ریال
9 هزینه خرید مواد اولیه 4,763 میلیون ریال
10 هزینه های عملیاتی سالانه طرح 18,310 میلیون ریال
11 ارزش افزوده خالص طرح 5,112 میلیون ریال
12 ارزش افزوده ناخالص طرح 24,505 میلیون ریال
13 هزینه های نگهداری و تعمیرات (نت) 413 میلیون ریال
14 هزینه های استهلاک طرح 1,083 میلیون ریال
15 سرمایه مورد نیاز جهت تامین ابنیه 2,856 میلیون ریال
16 سرمایه موردنیاز خرید تجهیزات 7,344 میلیون ریال
17 هزینه های متغیر طرح 8,174 میلیون ریال
18 سرمایه تامین وسایل حمل و ­نقل کارگاهی 0  میلیون ریال
19 ارزش فروش مجصولات سالانه طرح 30,550 میلیون ریال
20 هزینه های ثابت طرح مزرعه کاشت پیاز 12,578 میلیون ریال
21 تعداد پرسنل ستادی و اجرایی 7  نفر
22 هزینه های قبل از بهره برداری طرح 650  میلیون ریال
23 هزینه های حاملهای انرژی و ارتباطات 869  میلیون ریال
24 میزان حقوق سالانه پرسنل 15,096 میلیون ریال
25 نسبت افزوده ناخالص به ارزش فروش محصولات 80  درصد
26 نسبت افزوده خالص به ارزش فروش محصولات 17  درصد
27 نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل 18 درصد
28 سرانه سرمایه ثابت 3,507 میلیون ریال (معادل 350 میلیون تومان)
29 سرانه سرمایه گذاری کل 4,067 میلیون ریال
30 نسبت سود خالص به ارزش فروش 24  درصد
31 سرانه ارزش فروش محصولات 4,364 میلیون ریال
32 نسبت سود خالص به سرمایه ثابت 30 درصد
33 مقدار NPV 5,704 میلیون ریال
34 مقدار NPV/I 10 درصد
35 میزان IRR در حالت عادی 30 درصد
36 میزان IRR در حالت بدبینانه 8 درصد

زمین کاشت پیاز (آماده سازی)

تهیه خاک مناسب برای کشت پیاز

وجود خاک مناسب و زهکشی شده از اولین شروط لازم برای کاشت بذر پیاز می باشد. بدین منظور باید دقت داشت که با توجه به نوع ریشه دهی و رشد پیاز، زمین مورد کشت می بایست مسطح و بدون هرگونه سنگ و کلوخ باشد. زیرا وجود سنگلاخ در خاک مانع از رشد غده پیاز شده و باعث بد فرم گرفتن محصول می شود.

همچنین وجود این موانع استفاده از وسایلی مانند سله شکن، وجین کن و کودپاش برای استفاده بعد از سبز شدن بذر را سخت می کنند. همچنین در زمین هایی با شیب تند و زیاد در زمان آبیاری باعث شسته شدن نشا و یا بذر کاشته شده می شود.

بدین منظور برای آماده سازی زمین در پاییز سال قبل از کشت زمین را کود دامی داده و سپس آن را با عمق ۲۰ سانتی مرتی شخم زده تا خاک و کود به طور کامل با یکدیگر مخلوط شوند. برای از بین بردن کلوخ ها نیز پیشنهاد می گردد زمین تا سه مرتبه دیسک زده شود تا زمین نرم و هموار گردد.

پس از گذشت شش ماه و مطلوبیت میزان رطوبت مورد نیاز، زمین را مجددا دیسک زده تا نرم شود. همچنین در اراضی شنی توصیه می شود تا زمین را با استفاده از غلطک های سبک کوبیده و سپس شروع به کاشت بذر نمایید.

انواع پیاز

کوددهی زمین کاشت پیاز

استفاده از کود دامی یا کود سبز یا کود حیوانی در کاشت پیاز توصیه شده و این میزان بیش از سایر صیفی جات می باشد. استفاده از کود دامی در زمین هایی که با فقر مواد آلی روبرو هستند مورد نیاز بوده و تاثیر بسزایی بر افزایش محصول نهایی دارد. بدین منظور لازم است حداقل ۳ الی ۴ ماه قبل از کاشت با کود تازه، کودهی گردد.

در صورتی که شرایط کودهی قبل از کاشت میسر نبود، بعد از کاشت بذر از کود دامی صرف نظر کرده و تنها کود شیمیایی باید داد. زیرا کودهای دامی تازه دارای علف هرز بسیار بوده که دبرای رشد پیاز بسیار مضر بوده و باعث تخریب بذر قبل از ریشه دهی می شود.

همچنین کاشت بقولاتی همچون لوبیا و باقالا قبل از کاشت پیاز برای افزایش محصول دهی پیاز می شود. برای استفاده از کودهای شیمیایی نیز کودهای ازت، فسفر و پتاسیم در زمین های شنی توصیه می شود.

انتخاب بذر مناسب کشت پیاز

بذر پیاز سیاه بوده و به شکل مثلث نامرتب می باشد. ابعاد بذر نیز می توان پهنای آن را ۱ الی ۲ میلیمتر و ضخامت آن ۰.۵ الی ۱ میلی متر می باشد. وزن هر هزار دانه بذر مقدار ۳ الی ۴ گرم بوده که پیشنهاد می شود بذر طی یک سال کاشته شود.

کاشت بذر،نشاء پیازچه

می توان از روش های مختلفی همچون کاشت پیازچه، استفاده از غده پیاز و کشت بذر به صورت مستقیم با به صورت نشاء که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

کاشت مستقیم بذر پیاز

بذر به عوامل زیادی همچون شرایط اقلیمی، شراایط آب و هوایی، نوع رقم و واریته بذر، نحوه و فصل مورد کشت دارد. فاصله بین هر ردیف ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر و هر دانه بذر به فاصله ۲ سانتی متر کاشته می شود.

برای کاشت بذر پیاز نیاز به حداقل ۸ کیلوگرم بذر در هر هکتار می باشد و در صورتی که زمین مورد کشت خطر بروز آفات وجود دارد تا ۱۸ کیلوگرم در هر هکتار توصیه می گردد. همچنین برای کاشت بذر به  صورت دست پاش نیازمند ۱۲ کیلوگرم بذر در هکتار لازم است.

کاشت نشاء بذر پیاز

منظور از نشاء، پیازچه هایی است که از کشت متراکم سال قبل بدست آمده اند. به همین منظور در اوایل شروع فصل پاییز بذرها به صورت متراکم در محلی سرپوشیده کشت شده و پس از مساعد شدن شرایط آب و هوایی به محل کشت منتقل می گردند.

مقدار بذر لازم برای نشاء حدوداً ۳ الی ۴ کیلوگرم می باشد. برای نشاء پیاز آن ها را در ردیف ها با فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری و فاصله ۱۰ سانتی متری از یک دیگر نشاء می کنند.

یکی از عوال مهم در نشاء پیاز قطر و طول آن می باشد و در صورت نامناسب بودن اندازه، باعث به وجود آمدن ساقه های بذر زودرس شده و ریشه ها متورم و بد فرم می شوند. لذا توصیه می گردد در کاشت نشاء به اندازه ها دقت کافی شود.

کاشت مخلوط پیاز با سایر بذرها

با توجه به تراکم بذرهای کاشته شده در واحد سطح، بعد از جوانه زدن و سبز شدن نیاز به تنک کردن محصول بوده که علاوه بر صرف وقت و هزینه زیاد، ممکن است باعث بهم ریختگی در کشت صورت گرفته شود. از همین روی توصیه می شود تا از تنک کردن خودداری شود.

بدین منظور برای برای ردگیری خطوط کشت می توان بذر پیاز را با بذر گیاهان دیگری همچون اسفناج، جعفری و یا تره فرنگی که زود رس بوده و همچنین با توجه به دیر جوانه زدن بذر پیاز (حدود ۱ الی ۲ ماه) ، مخلوطی از این بذرها مورد کشت قرار می گیرند. با این کار می توان یک الی دو هفته پس از کاشت زمین را وجین و سله کشی کرد.

کاشت پیازچه

به منظور کاشت پیاز سبز از پیازچه استفاده می شود. برای کشت می بایست پیازچه ها را با فاصله ۱۰ سانتی متری از هم و فاصله بین خطوط حداقل ۲۰ سانتی متری از هم در عمق ۲ الی ۳ سانتی متر، به صورتی که با یکدیگر در تماس باشند، کاشته شود.

می بایست پیازچه ها به فاصله ۵۰ سانتی از هم و فاصله ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری از هم با عمق ۱.۵ سانتی متر کاشته شوند. یکی از موارد مهم در کشت از طریق پیازچه عدم توانایی در انبار کردن پیاز می باشد و بهتر است برای انبار کردن از روش مستقیم بذر استفاده گردد.

کاشت پیاز

از پیازهایی با قطر حدوداً ۲.۵ سانتی متری که از محصولات کشت سال قبل به دست آمده اند استفاده می شود.

بررسی بیماری ها و آفت های کاشت پیاز

آفت و بیماری های پیاز انواع مختلفی مثل ریشه سرخی، آنتراکنوز، زنگ پیاز،نماتد ساقه و غده، پوسیدگی خاکستری، پوسیدگی ریشه و طبق، سفیدک داخلی یا دروغی، سیاهک پیاز، لهیدگی باکتریایی و از آفات آن نیز تریپس و مگس پیاز دارد که باید برای مقابله با آنها کشاورز تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

انواع بذر پیاز برای کاشت

 پیاز دارای ارقام گوناگون بوده که که هر رقم با توجه به نوع واریته خود از نظر طول روز موردنیاز برای رشد به سه گروه روز کوتاه، روز متوسط و روز بلند تقسیم بندی می شوند. بر همین اساس و با توجه به طول روز و آب و هوای موردنیاز برای کشت، پیازها دارای رنگ های سفید، قرمز، صورتی، بنفش، زرد می باشد

برداشت پیاز

زمان و نحوه برداشت پیاز به عواملی چون نوع خاک، دما، آب و هوا و نوع رقم و واریته بذر مورد استفاده دارد. از همین روی در ارقام ایرانی برداشت به صورت دستی میسر نبوده و باید از ابزار مکانیکی استفاده نمود اما در ارقام خارجی با توجه به تشکل غده بر روی سطح زمین، می توان به صورت دستی برداشت نمود. همچنین پیاز را می توان به صورت غده های پیازی و یا به صورت پیازچه برداشت کرد.

شرط مهم در برداشت پیاز رسیده بودن آن است که با خم شدن، افتادن و زرد شدن قسمت های هوایی بوته می توان رسیده شدن پیاز را متوجه شد. مصرف بلافاصله پیاز بعد از برداشت در صورت نرسیده بودن مشکلی نداشته ولی اگر قصد انبار کردن پیاز را داریم، می بایست حداقل ۵۰ درصد پیازها رسیده شده و پس از آن برداشت آغاز می شود که در مناطق با شرایط اقلیمی سردتر توصیه می گردد برداشت پس از رسیده شدن ۹۰ درصد مزرعه کاشت شروع گردد.

برای برداشت پیاز لازم است تا حداقل ۳ الی ۴ هفته قبل از آن آبیاری مزرعه متوقف گردد تا نگهداری بهتری صورت گیرد. پس از برداشت نیز قسمت هوایی بوته را با وسیله های مناسبی چون قیچی و یا ابزارالات مکانیکی قطع می کنند. جهت جلوگیری از بروز بیماری و آفات به داخل غده نیز مقداری ۱ الی ۲ سانتی متر از سر بوته را بر روی غده باقی می گذارند.

در زمان برداشت سه نوع پیاز در اندازه های متفاوت دیده می شوند که شامل پیاز های درشت با قطر حدودی ۷ سانتی متر که ۳ الی ۵ درصد کل محصولات می باشد، پیاز با سایز متوسط با قطر حدودی ۳ سانتی متر که تقریبا ۱۰ درصد محصولات را تشکیل می دهد، پیازهای ریز با قطری حدوداً ۲ سانتی متری که حداقل ۸۵ درصد کل محصولات مزرعه را شامل می شود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی مزرعه پیاز 2 هکتار (پاییز 1403) + word و pdf”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop