ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی بسته بندی و فراوری خرما (سال 1400) + word و pdf

هدف از اجرای اين طرح فراوری و بسته بندی خرما می ­باشد. با توجه به اينكه ايران يكی از بزرگترين توليد كنندگان خرما در جهان می باشد توجه به این صنعت يكی از الزامات توسعه بازار خرمای ايران در داخل و خارج از كشور است، و با انجام اینکار ارزش خرمای كشور در بازارهای جهانی افزايش يافته و بدين وسيله سودآوری خوبی را برای طرح به وجود خواهد آورد.

نوع و مشخصات محصول
محصول توليدی طرح بسته بندی خرما می باشد. كشت آن در مناطق خاصی از جهان صورت می گيرد و در بقيه نقاط جهان امكان كشت و عمل آوری خرما وجود ندارد. از نقطه نظر جغرافيايی اين مناطق فاصله بين مدار 29 تا 39 درجه عرض شمالی و آن هم تا ارتفاع 1500 متری سطح دريا تعريف شده است.

کشور ایران به لحاظ قرار گرفتن در این منطقه جغرافیایی، از نظر کشت و توسعه باغات این محصول دارای مزیت مناسبی می باشد. به نحوی که با تولید حدود یک میلیون تن خرما در سال جزو 3 تولید کننده اول جهان می باشد. در حال حاضر خرمای ايران به ­علت عدم فرآوری مناسب،

دارای قيمت­های پايين در بازارهای جهانی است دراین طرح با عمليات فراوری (شستشو، كنترل رطوبت، پوليش، درجه بندی) روی آن، كيفيت خرما افزايش خواهد يافت و ضمن ايجاد بازار پسندی بهتر، با قيمت مناسبتری می توان در بازارهای داخلی و خارجی عرضه و ارزش افزوده بيشتری را ايجاد نمود.

نگارش انواع طرح توجیهی با نرم افزار کامفار در کلیه زمینه ها طبق اصول استاندارد و 4 ماه ضمانت اصلاح با 18 سال سابقه در تهیه و تنظیم طرح.

تصویر بسته بندی خرما

بررسی بازار فراوری و بسته بندی خرما

براساس آمار تفکیکی گمرک ایران، محصول موردنظر به بیش از 70 کشور مختلف جهان صادر می شود که در این میان هند بزرگترین مشتری خرما ایرانی بوده است. اسپانیا، استرالیا، آفریقا، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، چین، ژاپن، عراق، عمان، کانادا، مصر، نروژ، هلند، هند و… از جمله کشورهای خریدار خرمای ایران هستند.

در میان انواع خرماهای صادر شده نوع مضافتی به صورت ساده یا خشک کرده بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است و گران‌ترین خرمای صادراتی ایران هم نوع پیارم است. از آنجایی که ایران هنوز هم جز کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده این محصول است.

بنابراین صنعت بسته بندی الزامی است و باعث بالا رفتن ارزش این صنعت می‌شود، كشورمان دارای ارقام بسیار متنوعی از این محصول است. جمع‌ آوری، فراوری ، بسته‌بندی و توزيع اين ارقام می‌تواند ارزش‌ افزوده بسيار خوبی را برای طرح رقم بزند.

  • مصرف كنندگان عمده : مصارف خانگی
  • ميزان تقاضا: 438000 تن تقاضای داخلی و 100000 تن میزان صادرات به خارج از کشور می باشد که مجموعا 538000 تن تقاضا برای خرمای خوراکی موجود است.
  •  ميزان توليد داخلی : 114315 تن ظرفيت خرما در واحدهای تولیدی به ثبت رسیده است.
  • ميزان توليد خرما در كشور: سالانه حدود یک میلیون تن خرما در کشور تولید می گردد که از این میزان حدود 60 درصد خرمای خوراکی بوده و مابقی به خرمای غیر خوراکی اختصاص دارد.
  • ميزان صادرات: سالانه بیش از 100000 تن از خرمای خوراکی ایران به کشورهای خارجی صادر می گردد.
  • ميزان واردات : در زمينه خرمای خوراكی هيچگونه وارداتی در كشور وجود ندارد.
  • درصد سهم فروشندگان و سازندگان عمده بازار واقعی : در حال حاضر بازار در اختيار توليد كنندگان سنتی است و طرح حاضر با توليد خرما با كيفيت همراه با فراوری خرما و بسته بندی مناسب، ضمن افزايش ميزان مصرف و از رده خارج ساختن برخی توليد كنندگان سنتی سهم بازار مناسب خود را كسب خواهد نمود.

جهت سفارش طرح توجیهی احداث واحد فرآوری و بسته بندی خرما برای اخذ وام و مجوزبا شماره: 1909–2842–021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

روش توليد و تكنولوژی مورد نظر

تصویر خط تولید فراوری و بسته بندی خرما

روش بسته بندی خرما نيز مشتمل بر :

  1. ضدعفونی خرما
  2. شستشو
  3. رطوبت گيری
  4. پوليش
  5. درجه بندی
  6. بسته بندی خرما است.

درحال حاضر در كشور بسته بندی، بدون مراحل شستشو و پوليش می باشد كه اين دو مراحل از ويژگيهای اصلی طرح می باشد كه سبب افزايش كيفيت محصول خواهد شد.

بر اساس استانداردهای تعيين شده در خصوص شرايط نگهداری خرما لازم است كه جهت نگهداری و انبارش مواد اوليه طرح و همچنين جهت نگهداری محصول در انبار (سردخانه پيش بينی شده) با استفاده از شرايط تعريف شده جهت نگهداری محصول از سردخانه استفاده نمود.

ارزيابی نهايی طرح

  1. هر چند بازار داخلی خرما متوازن می باشد و توليدات خرما با بسته بندی هايی مختلف دارای مشتری می باشد ولی از آنجائيكه محصولات توليدی طرح بصورت كاملا بهداشتی و با تكنولوژی روز فراوری و داخل کارتن چیده خواهد شد لذا از اقبال و مشتری پسندی بيشتری در بازار برخوردار خواهد بود.
  2. ميزان عرضه خرما در جهان كمتراز ميزان تقاضای آن است. بنابراين بازار جهانی خرما هميشه خواهان آن می باشد. از اين رو رعايت اصول فرآوری و در بسته چیده شده علمی و استانداردها، می تواند موفقيت بسيار خوبی را نصيب طرح نمايد.
  3. كشورمان دارای ارقام بسيار متنوعی از این محصول است. جمع آوری، در جعبه چیدن و توزيع اين ارقام می تواند ارزش افزوده بسيار خوبی را برای طرح رقم بزند.
  4. در حال حاضر به علت عدم فراوری و بسته بندی مناسب، قيمت خرمای صادراتی ايران كمتر از قيمت ساير كشورها می باشد. در طرح حاضر عمليات موردنظر به صورت دقیق و منظم لحاظ گرديده است. بنابراين علاوه بر اينكه خرمای توليدی طرح كاملا قابل عرضه در كشورهای پيشرفته خواهد بود، از قيمت مناسب نيز برخوردار خواهد گرديد.

مجوز های مورد نیاز برای احداث واحد

با توجه به اینکه صنعت خرما ، یک صنعت غذایی است، باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو مجوز گرفت و یکی از الزامات احداث کارگاه یا کارخانه بسته بندی آن است.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.82 ( 5 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. درود . طرح توجیهی کارگاه بسته بندی خرما را جهت مجوز و دریافت وام احداث لازم دارم . ضمنا مشخصات طرح رو هم دردسترس دارم

    1. سلام عرض ادب ، در خصوص سفارش نهایی طرح توجیهی و ارایه مشخصات طرح تون با شماره: 09056370500 تماس بگیرید.

  2. سلام عرض ادب طرح توجیهی فراوری و بسته بندی خرما می خواستم در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. باسلام و احترام . برای سفارش طرح توجیهی مورد نظرتان و هماهنگی های لازم با شماره : 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس حاصل فرمایید. ضمنا واتساپ سایت برروی شماره همراه ذکر شده فعال می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop