تخفیف!

طرح توجیهی تولید باتری لیتیومی سال 1403 + word و pdf

قیمت اصلی 300,000 تومان بود.قیمت فعلی 250,000 تومان است.

تعداد صفحات طرح توجیهی : 57 صفحه
فرمت فایل : word و pdf
حجم کل فایل : 1 مگابایت

لینک دانلود طرح توجیهی بلافاصله پس از پرداخت برای شما ظاهر خواهد شد. ضمنا یک نسخه از فایل دانلود طرح توجیهی به ایمیل تان ارسال می شود.

محصول طرح توجیهی حاضر باتری لیتیومی می باشد. عمده مصرف باتری لیتیومی در انواع موبایل های موجود در بازار است. هدف از این طرح توجیهی برآورد صفرتاصد هزینه های ثابت و درگردش برای احداث و راه اندازی کارخانه تولید باتری لیتیومی ، برآورد میزان درآمد و سود و بررسی سایر پارامترهای مالی و اقتصادی بصورت کامل میباشد. باتری لیتیوم یونی از خانواده باتری های قابل شارژ است که در آن، در زمان تخلیه یون های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می کنند.

تولید باتری لیتیومی آیا توجیه اقتصادی داره ؟

برای اینکه شما بدونید این طرح براتون توجیه اقتصادی داره باید حتما یک بیزینس پلن یا امکانسنجی و طرح توجیهی فنی مالی و اقتصادی کاملا بروز(یعنی طبق نرخ بروز ارز اون سالی که میخوایید طرحو احداث کنید) که از جنبه های مالی مثل صفرتاصد هزینه ها (ثابت و درگردش) و قیمت فروش محصولات و درامد و سود سالانه و همچنین بررسی مکان و منطقه اجرای طرح و وضعیت رقبا و نحوه عرضه و تقاضا که جزو پارامترهای بررسی بازار هست . و درنهایت بررسی نرخ بازده داخلی (IRR) درحالت عادی و بدبینانه و بررسی نرخ بازگشت سرمایه (npv/i) تهیه کنید تا مطمعن شوید براتون سود و توجیه اقتصادی داره یا نه . (برای درخواست تدوین طرح توجیهی بروز ، مجموعه طرح نویسی تی توجیهی در خدمت تون هستیم)

خلاصه اطلاعات مالی طرح توجیهی تولید باتری لیتیومی ویرایش تابستان 1403

رديف عنوان شاخص اطلاعاتی ميزان
1 ظرفیت تولید در سال 230000  عدد
 1 مساحت زمین طرح
2000 مترمربع
2 ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر 28 درصد
2
سرمایه ثابت طرح 165,197 میلیون ریال (معادل 16 میلیاردو 519 میلیون تومان)
3 سرمایه کل موردنیاز اجرای طرح در طرح توجیهی بررسی شده
4
سرمایه در گردش در طرح توجیهی بررسی شده
5 نرخ برگشت سرمایه 43 درصد
6 مدت زمان برگشت سرمایه 2/3  سال
7 سود خالص 86,661 میلیون ریال (معادل 8 میلیاردو 666 میلیون تومان)
8
هزینه خرید مواد اولیه و قطعات در طرح توجیهی بررسی شده
9
سود ناخالص در طرح توجیهی بررسی شده
10 هزینه های عملیاتی سالانه طرح 60,600 میلیون ریال (معادل 6 میلیارد تومان)
15 سرمایه جهت تامین ابنیه و سالن ها در طرح توجیهی بررسی شده
16 سرمایه خرید تجهیزات خط تولید در طرح توجیهی بررسی شده
19 ارزش فروش تولیدات سالانه طرح پس از اجرا 345,000 میلیون ریال (معادل 34 میلیارد تومان)
20 هزینه های ثابت طرح تولید باتری لیتیومی 42,274 میلیون ریال (معادل 4 میلیاردو 227 میلیون تومان)
21 تعداد پرسنل ستادی و اجرایی 28  نفر
23 هزینه های حاملهای انرژی (سوخت،آب،تلفن،برق) 1,138 میلیون ریال (معادل 113 میلیون تومان)
24 میزان حقوق سالانه پرسنل 45,110 میلیون ریال (معادل 4 میلیاردو 511 میلیون تومان)
27 نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل 82 درصد
31 سرانه ارزش فروش محصولات 12,321 میلیون ریال (معادل 1 میلیاردو 232 میلیون تومان)
32 نسبت سود خالص به سرمایه ثابت 52 درصد
33 مقدار NPV 26,187 میلیون ریال (معادل 2 میلیاردو 618 میلیون تومان)
34 مقدار NPV/I 9  درصد
35 میزان IRR در حالت عادی 35  درصد
36 میزان IRR در حالت بدبینانه 9  درصد

معرفی باطری لیتیوم یونی

باتری های لیتیومی بالاترین چگالی انرژی را فراهم می سازند (تقریبا دو برابر انرژی قابل دسترسی از باتری های نیکل-کادیوم). این باتری ها به دشارژ کامل نیاز ندارند. می توان از جریان بالاتری برای شارژ و دشارژ بدون آسیب به باتری استفاده کرد. در هنگام دشارژ افت پتانسیل کمی دارند، همچینن به دوره break-in نیز نیاز ندارند.

می توان در هر زمانی یک باتری لیتیومی را بی آنکه روی کارآیی باتری اثر بگذارد شارژ کرد، اما چون باتری های لیتیومی معمولا دارای طول عمر شارژ-دشارژ 300 تا 500 چرخه هستند اگر زود به زود و قبل از تخلیه. این باتری شارژ شود. طول عمر باتری پایین می آید. همچینن در صورت ادامه شارژ پس از پر شدن، باتری آسیب خواهد دید و از عمر آن کاسته می شود. به همین دلیل برای شارژ آنها از مدارهای محافظ هوشمند استفاده می شود تا پس از پر شدن جریان شارژ قطع شود و باتری over charged نشود.

هزینه راه اندازی کارخانه تولید باتری لیتیومی

میزان سرمایه لازم برای احداث و راه اندازی واحد باطری لیتیوم ، به موارد مختلف مهمی مثل : متراژ مساحت زمین طرح ، ظرفیت تولیدی سالانه ، مدل و نوع دستگاه ها و تجهیزات خط تولید ، مواد اولیه بهمراه قیمت تهیه آنها ، تعداد پرسنل کارکنان بهمراه حقوق مزایا آنها ، قیمت فروش و نگاه صادراتی و شرایط و اوضاع زمانی اجرای طرح می ­باشد که با توجه به گران شدن نرخ تبادل ارزها با ریال و  قرار گرفتن در سال تولید و … بستگی داره. ولی طبق بررسی مالی و اقتصادی در سال 1403 (با نرخ ارز حدود 60 هزارتومان) هزینه لازم برای راه اندازی کارخانه تولید و مونتاژ باتری لیتیومی ، مبلغی حدود 20 میلیارد تومان تخمین زده میشود .

هزینه راه اندازی کارخانه تولید باتری لیتیومی

قیمت خط تولید باتری لیتیومی

ماشین آلات اصلی این طرح شامل میکسر، پوشش دهی، کوره خلاء، جوش و برش، رول کننده، تست شارژ و …. می باشد که از شرکتهای واردکننده و ساخت و مونتاژ این نوع باتری چه داخلی یا خارجی میتوانید تهیه کنید. توجه کنید که قیمت تجهیزات خط تولید بسته به مدل و برند دستگاهها ، آکبند یا دست دوم بودن آنها و … میتونه متفاوت باشه . در طرح توجیهی که براتون تهیه بشه تجهیزات کامل بهمراه قیمت بروزشون بررسی و براورد میشود.

سود تولید باتری لیتیومی

برای اینکه بدونید و مطمعن بشید این طرح چقدر براتون سوداوره باید حتما یه طرح توجیهی فنی و اقتصادی کاملا بروز مطابق نرخ بروز ارز که طبق اطلاعات و مشخصات خودتون باشه (مثلا : مساحت زمین یا سوله مدنظرتون ، ظرفیت تولیدی درنظر گرفته شده ، نوع و مدل دستگاه ها و ماشین الات مدنظرتون و منطقه اجرای طرح ) تهیه بشه ، چون سود حاصل از این کسب وکار طبق مواردی که گفته شد میتونه متغیر باشه.

مواد اولیه تولید باتری های لیتیومی

مواد اولیه و قطعات واسطه مواد اولیه مصرفی در این طرح شامل لیتیوم، کادمیوم و سایر مواد اولیه جهت ساخت صفحات آند، کاتد و الکترولیت می باشد.

کد آیسیک محصولات باتری لیتیومی

ردیف نام محصول کد آیسیک (ISIC)
1 انباره های لیتیوم یونی 3140412331
2 باتري های خشک كربن-روی 3140412318
3 باتری ها و قوه های ليتيوم 3140412318
4 انباره های سرب اسيد استارتی MF 3140512334

بررسی حداقل ظرفیت تولید باتری لیتیومی

برای تعيين حداقل ظرفيت تولید اقتصادی یک واحد تولیدی باطری لیتیوم ، عوامل بسیاری تداخل هستند که در این طرح سعی شده به طور اجمال آن عوامل شناسایی و مشخص گردند. عوامل تدخیل در این رابطه عبارتند از “بررسی موارد مصرف و کاربرد ، مشخصات و ویژگی­های محصولات تولیدی و … “.

از دیگر عوامل تعيين ­كننده میزان ظرفیت واحد تولیدی ؛ مدل تجهيزات و ماشين آلات و حجم ­سرمايه­ گذاران و نگاه صادراتی و شرایط و اوضاع زمانی اجرای طرح می­ باشد که با توجه به گران شدن نرخ تبادل ارزها با ریال و بالا رفتن هزینه­ های واردات کالا و قرار گرفتن در سال تولید به شرح توضیحات زیر می ­باشد :

ردیف عنوان محصول واحد فیمت فروش (ریال) تعداد ساعات کاری در یک روز
تعداد روزهای کاری در طول یکسال ظرفیت سالانه

1

باتری لیتیومی عدد قید شده در طرح 8 320 1,000,000
ساخت باتری لیتیومی

اگرچه سازندگان باتری های لیتیومی دارای طرح های سلولی متفاوتی از جمله طرح استوانه ای (مثلا پاناسونیک طراحی شده برای تسلا)، طرح کیسه ای و طرح منشوری (مانند سامسونگ) هستند، اما فرآیندهای تولید سلول بسیار شبیه هستند. روند فعلی ساخت باتری شامل سه بخش اصلی شامل :

  1. آماده سازی الکترود
  2. مونتاژ سلول
  3. فعالسازی الکتروشیمی باتری

که توضیح کامل هر مرحله در طرح توجیهی آورده شده .

بررسی قیمت فروش باتری لیتیومی

پارامترهای مختلفی بر قيمت فروش محصول موثر خواهد بود شامل :

۱- قيمت قطعات اوليه مصرفی كه يكی از مهمترين هزينه های متغير توليد می باشد و نقش عمده ای را در تعيين قيمت تمام شده محصول دارد.

۲- منطقه جغرافيايی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامين مواد اوليه و كانون های مصرف محصول، هزينه های مربوط را تحت تاثير قرار خواهد داد.

بررسی قیمت فروش باتری لیتیومی

۳- نوع تكنولوژی مورد استفاده از طريق تاثير بر سرمايه گذاری، كيفيت محصول توليدی و ميزان ضايعات بر قيمت فروش محصول موثر خواهد بود.

۴- هزينه نيروی انسانی موردنياز تاثير مستقيم در هزينه های متغير توليد و قيمت تمام شده محصول دارد.

۵- ظرفيت توليد واحد بر روی قيمت فروش محصول موثر است، به اين ترتيب كه افزايش ظرفيت توليد از طريق سرشكن نمودن هزينه های سربار باعث كاهش قيمت تمام شده محصول می گردد.

با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصولات تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را به دست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مدنظر قرار بگیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.

بازار باتری‌ های لیتیومی – یونی

طبق گزارش‌های منتشر شده، بازار جهانی باتری‌های لیتیوم-یونی در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۹٫۸۶ میلیارد دلار بوده‌است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۱۳۹٫۳۶ میلیارد دلار برسد. بازار پر رونق خودروهای برقی، پیشرفت سریع فناوری، و افزایش تقاضا از جانب دستگاه‌های هوشمند کوچک، از عوامل رشد چشمگیر این بازار است.

در سال ۲۰۱۲ تقریباً ۶۶۰ میلیون سلول استوانه ای لیتیوم-یونی در صنعت ساخته شده‌است؛ سایز 18650 پرکاربردترین سایز باتری مورد استفاده است. اگر شرکت تسلا موفق به رسیدن به هدف فروش ۴۰۰۰۰ خودروی برقی مدل اس خود در سال ۲۰۱۴ شود و اگر باتری ۸۵ کیلووات-ساعتی که تعداد ۷۱۰۴ عدد از این سلول‌ها در آن به کار برده می‌شود، محبوبیتی که در ایالات متحده آمریکا دارد در خارج آن نیز به‌دست بیاورد، تحقیقی در سال ۲۰۱۴ وجود دارد که نشان می‌دهد مدل اس به تنهایی ۴۰٪ از تولید جهانی باتری‌های لیتیوم-یونی در سال ۲۰۱۴ را بخود اختصاص خواهد داد.

در سال ۲۰۱۵ قیمت‌ها در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت تخمین زده می‌شود. ۲۰۱۶ شرکت خودرو سازی جنرال موتورز گزارش کرد که مبلغ ۱۴۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت برای خودروی برقی Chevy Bolt EV می‌پردازد. اصلی‌ترین شرکت‌های دارای نقش در صنعت و بازار باتری‌های لیتیوم-یونی شرکت‌های: پاناسونیک، تسلا، سامسونگ اس‌دی‌آی، CATL و ال‌جی کِمیکال می‌باشند.

خود تخلیه باتری

باتری‌ها رفته رفته و به مرور زمان خود به خود از میزان شارژ آنها کاسته می‌شود. برای باتری‌های لیتیومی امروزی معمولاً این میزان به ۱٫۵ تا ۲ درصد در ماه می‌رسد. با افزایش دما و وضعیت شارژ باتری این نرخ می‌تواند افزایش یابد. باتری‌های لیتیومی سال ۱۹۹۹ میزان خود تخلیه ای در حدود ۸٪ در دمای ۲۱ درجه و ۱۵٪ در دمای ۴۰ درجه و ۳۱٪ در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد داشتند. برای باتری‌های باتری نیکل– هیدرید فلز این نرخ در سال تا قبل از سال ۲۰۱۷ به ۱۰٪ تا ۳۰٪ در ماه بود اما با تغییر جزئی در ساختار این باتری‌ها به ۰٫۰۸٪ تا ۰٫۳۳٪ در ماه می‌رسد که بسیار قابل توجه است.

باتری موبایل

نحوه کار باتری لیتیومی

آند و کاتد چنین باتری‌هایی به ترتیب از کربن و اکسید لیتیم ساخته شده‌اند. الکترولیت از نمک‌های لیتیم ساخته شده‌است که در حلال‌های آلی محلول ساخته شده‌اند. مواد آند بیشتر گرافیت هستند و مواد کاتد می‌تواند هر کدام از این مواد باشد : اکسید کبالت لیتیم ، فسفات لیتیم آهن یا اکسید منگنز لیتیم .

بررسی شيوه های كنترل تولید باتری لیتیومی

يكی از مهمترين بخش های مونتاژ كنترل مداوم كيفيت يا سيستم مديريت و تضمين كيفيت سازنده در مراحل مختلف ساخت می باشد. در طرح تولید باتری لیتیومی ايستگاه های كنترل و بازرسی كيفيت به شرح زير می باشند :

كنترل كيفيت در مرحله دريافت مواد اوليه

  • تهيه چک ليست كالاهای دريافتی
  • انجام بازرسی كالا و قطعات دريافتی و نمونه گيری

در حين توليد

  • اجرای كنترل مواد پس از هر مرحله از فرآيند توليد
  • اسپكترومتری مواد در فرآيند ريخته گری
  • بررسی ميكروسكوپيک مواد در فرآيند ريخته گری

و كنترل كيفيت در مرحله پايانی و قبل از بسته بندی

  • اجرای تست فشار بوسيله فشارسنج
  • اجرای تست دور بوسيله سنسور ليزری
  • مطابقت مشخصات فنی كالا با محصول توليدی و اندازه گيری راندمان محصولات
منطقه مناسب برای احداث کارخانه تولید باتری لیتیومی

انتخاب منطقه جغرافيايی مناسب به منظور احداث واحد صنعتی باطری لیتیوم یونی به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامين مواد اوليه و نزديک بودن به كانونهای مصرف باطری ، از پارامترهای مهم و تاثيرگذار در راه اندازی آن می ­باشد. همچنين در صورت تمايل برای صادرات دسترسی آسان به مراكز صادراتی و پورتهای صادراتی از جمله اين پارامترها است. امكانات موردنياز از جمله دسترسی به تاسيسات زيربنايی از جمله آب , برق و… و دسترسی به راه های ارتباطی و هزينه ­های آن نيز از جمله پارمترهای مهم خواهد بود.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید.

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی تولید باتری لیتیومی سال 1403 + word و pdf”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop