استراتژی و رشد

کسب و کار فوق العاده و 5 نکته طلائی برای رسیدن به آن

نکته اول: صداقت در کسب و کار – مشتری می فهمد
همیشه، همه جا و در همه حال با مشتریانتان خود صادق باشید. هدفتان را از فروش به مشتری تغییر دهید. «به مشتری می فروشم تا نیاز او را برطرف کنم » در واقع باید به شعار معروف «خدمت به مشتری هدف ماست » عمل کنید. از فکر و ذهن و درون خودتان شروع کنید. اگر متوجه شدید محصول یا خدمات شما، مشکل مشتریتان را حل نمی کند.

صادقانه به او بگویید حتی اگر رقیبتان کالای مورد نیاز مشتری را عرضه می کند وی را به مشتریتان معرفی کنید. شاید سود آن فروش را از دست بدهید ولی مطمئن باشید سود و فروش بیشتری در انتظار شماست. مشتری می فهمد، لطف شما را درک می کند و در صدد جبران بر می آید. حتی اگر خود وی نیازی به خدمات و محصولات شما نداشته باشد به دوستان و آشنایانش شما را پیشنهاد می کند.

نکته دوم: ایجاد ارتباط در کسب و کار– رابطه ی دوستانه با مشتری

تصویر ایجاد ارتباط در کسب و کار

حالا که مشتری دیدی مثبت نسبت به شما و کسب و کارتان دارد باید شما نیز به وی نشان دهید این دوستی یک طرفه نیست و شما نیز واقعاً به دید مثبت به او نگاه می کنید. باید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید و از ارسال یک پیام گرفته تا تماس تلفنی حتی نامه یا کلماتی که هنگام مراجعه حضوری با وی تبادل می کنید، همه باید نشان دهنده دوستی و دوست داشتن باشد. به صورت منظم از مشتریان نظرخواهی کنید از آنها بخواهید اگر عیب و نقصی در کارتان می بینند گوشزد کنند.

البته سعی کنید تماس های شما مزاحمتی برای مشتریانتان ایجاد نکند بسته به نوع کسب و کار و تعداد مشتریان می توانید فاصله زمانی بین تماس ها را تنظیم کنید. در دنیای امروز برای برقراری ارتباط بیشتر از ارسال پیامک استفاده می شود هر چند اثر بخشی پیامک با تماس تلفنی قابل مقایسه نیست ولی در کسب و کارهای بزرگ که تعداد مشتریان زیاد است به نظر استفاده از پیامک بهترین راه است. برای ارسال پیامک یا باید از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پیامک تبلیغاتی پنل پیامک تهیه کنید و یا از نرم افزارهای ارسال پیامک استفاده کنید.

نکته سوم: اطلاعات مشتریان گنجینه ی ارزشمند هر کسب و کار

برای ایجاد ارتباط نیاز به اطلاعات مشتریان خواهیم داشت اطلاعاتی که قبل از ایجاد ارتباط و دید مثبت مشتری نسبت به ما و کسب و کارمان به دست آوردنش کمی سخت به نظر می رسد. برای دریافت اطلاعات مشتریان را ههای مختلفی وجود دارد که به برخی از آنها می پردازیم:

طراحی و اجرای مسابقه یا نظر سنجی
می توانید برای بهبود اوضاع کاری خود فرم هایی را به عنوان مسابقه یا نظر سنجی طراحی کرده و از مشتریان بخواهید این فرم ها را پر کنند.

صدور فاکتور

صدور فاکتور اطلاعات مشتریان را دریافت کنید. معمولاً کسی در مقابل صدور فاکتور مقاومت نمی کند و به راحتی اطلاعات درستی در اختیارتان قرار می دهند. از مزایای این روش می توان به این نکته اشاره کرد که چون صدور فاکتور توسط شما انجام می گیرد می توانید اطلاعات همه مشتریان را دریافت کنید.

استفاده از سیستم های ثبت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان
این روش برای کسب و کارهای بزرگی که روزانه تماس های زیادی دارند مناسب است. که در این روش اطلاعات مشتریان توسط اپراتور در سیستم ثبت می شود. استفاده از این روش به دلیل پیچیدگی و هزینه های بالا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به صرفه نیست.

نکته چهارم: رسانه ها سربازان کسب و کار شما

به اطرافتان خوب دقت کنید. اطراف ما پر از رسانه های تبلیغاتی است روزنامه های مختلف و متنوع، مجلات، آگهی نامه ها، رادیو، تلویزیون و صدها رسان هی تبلیغاتی دیگر، حتی کارت ویزیت شما هم یک رسانه ی تبلیغاتی است اطلاعیه ای که در فروشگاه یا دفترتان نصب می کنید نیز نوعی رسانه است. سامانه ارسال پیامک نیز رسانه ای اختصاصی محسوب می شود.

هر چه تعداد مخاطبین یک رسانه بیشتر باشد و مخاطبین رسانه نیز مخاطبین کار شما باشند آن رسانه برای کسب و کار شما موثرتر است. هنر مدیر یا صاحب کار این است که رسانه مناسب را با کمترین هزینه بیابد. در اینجا به معرفی 3 راه نسبتاً کم هزینه که بازخورد خوبی نیز دارد می پردازیم.

تبلیغات در محل هایی که مخاطبین ما به آنجا رفت و آمد دارند.
مثلاً نانوایی ها برای فروشگاه هایی که محصولاتشان کاربری عمومی دارند مکانی ایده آل برای تبلیغات کار شماست همینطور سوپر مارکت بزرگ هر محله ای روزانه رفت و آمد زیادی را شاهد است. بسته به محصولتان محل مناسب را که مخاطبانتان رفت و آمد دارند بیابید.

استفاده از سامانه پیامک و تلفن
همانطور که در نکته دوم پیرامون ارتباط با مشتریان صحبت کردیم حال که اطلاعات مشتریان را در اختیار داریم و این مشتریان دقیقاً همان مخاطبین اصلی کسب و کار ما هستند می توانید از طریق ارسال پیامک یا تماس تلفنی پیاممان را به آنها منتقل کنیم.

فاکتور رسانه ای ارزان در اختیار همه
مشتریانی که از شما خرید می کنند مخاطبین اصلی کار شما هستند از طرف دیگر همه ما وقتی فاکتور یا صورتحسابی دریافت می کنیم حتماً آن را مطالعه می کنیم. پس فاکتور خصوصیات یک رسانه موثر را دارد درست است که در کشور ما کمتر از فاکتور به عنوان رسانه استفاده می شود ولی سالهاست که در کشورهای پیشرفته از فاکتور به عنوان رسانه استفاده می کنند.

نکته پنجم: آمار فروش چشم و چراغ هر کسب و کار

آمار فروش چشم و چراغ هر کسب و کار

در نمودار آمارها مهمترین و ضروری ترین آمار، آمار فروش است که با استفاده از آن می توانیم به نتایج مهمی در مدیریت کسب و کار برسیم. اینکه بدانیم مجموع فروش ماهیانه مان چقدر است و نسبت به ماه های قبل چه تغییر داشته است، به ما کمک بسیار زیادی در گرفتن تصمیمات مدیریتی خواهد کرد.

البته از نمودار غافل نشوید اگر نتایج روی نمودار قرار گیرند بسیار گویاترند. اینکه بدانیم کدام کالا بیشترین فروش را به خود اختصاص داده به ما کمک می کند تا تبلیغاتمان را برای یک کالای خاص افزایش یا کاهش دهیم یا حتی اثر بخشی یک رسانه را با تبلیغ یک کالای خاص فقط در آن رسانه و بررسی میزان فروش آن کالا بسنجیم.

حتی بررسی اینکه در چه روزهایی از ماه فروش بیشتری داشته ایم یا چه ساعاتی در روز بیشترین فروش را داریم حتی در مدیریت پرسنل و کارمندان نیز می تواند تاثیر گذار باشد. در کل آمار و نمودارها چراغ راه مدیریت کسب و کار است.

البته توصیه من این است که برای نمودار و آمار زیاد خود را درگیر نرم افزارهای تخصصی حسابداری و تحلیل نکنیم حتی با Excel نیز می توانید نمودارهای جالبی تهیه کنیه اگر امکان دسترسی به Excel و کامپیوتر را نیز ندارید با یک کاغذ و خط کش هم م یتوان نمودار طراحی کرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 3.35 ( 3 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop