ایده هاایده های صنعتی و معدنی

طرح توجیهی کارخانه تولید آسفالت (سال 1401) + word و pdf

طرح توجیهی تولید آسفالت
آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته در ترکیب با یک ماده چسبنده (معمولا قیر) است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورت‌های گوناگون تولید می‌شود. شناخته‌ ترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است که در آن مصالح سنگی معمولا بیش از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می‌دهند.

از اینرو مصالح دانه‌ بندی شده سنگی تاثیر به سزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد. سالانه ۱۴۰ میلیون تن قیر در دنیا تولید می‌ شود که از این میزان، ۱۰۰ میلیون تن در خود کشورها تولید شده و ۴۰ میلیون تن نیز میزان قیری است که کشورهای مختلف وارد می‌ کنند. در حال حاضر ایران سالانه ۶ میلیون تن قیر تولید می کند.

با توجه به مصارف متعدد آسفالت به عنوان کالایی ضروری در بخش‌های عمرانی و زیرساخت کشور و مزیت داشتن منابع مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا در پروژه‌های زیرساخت و عمرانی، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل با تکیه تولید محصولات استاندارد را دارا می‌باشد.

کد آیسیک تولید آسفالت

ردیف نام محصول کد آیسیک (ISIC)
1 آسفالت 2699412303
2 آسفالت گرم 26991480

تعرفه گمرکی

شماره تعرفه نوع کالا حقوق ورودی شرایط ورود
27149000 آسفالت 15 بلامانع

آسفالت را با توجه به نیاز و نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته : آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیم‌ بندی می‌ نمایند.

آسفالت گرم
آسفالت گرم که مدنظر این طرح است، به آن دسته از آسفالت‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی به صورت گرم شده با هم مخلوط شده و در هنگام مصرف نیز به گونه‌ای گرماگرم پخش و متراکم می‌گردند. این محصول دارای تنوعی به شرح ذیل است.

آسفالت گرمبتن آسفالتی
بتن آسفالتی، لایه متراکم و سیاهی است که بخش اعظم آن را مصالح سنگی دانه بندی شده متراکم تشکیل می‌دهد که توسط قیر به هم چسبیده‌اند. این آسفالت دارای مقاومت برشی نسبتا زیادی بوده و در مقابل عوامل جوی و حرکت چرخ وسایل نقلیه پایدار بوده و نیاز به تعمیرات مستمر  ندارد.

به عبارت دیگر نقش بتنی را دارد که در آن، به جای دوغاب سیمان از  قیر استفاده شده است و فضاهای خالی آن با استفاده از سنگ‌های با سایز ریز و پودری پر شده است. آسفالت بتونی توسط دستگاه‌های اتوماتیک تولید می‌شود و در هنگام کاربرد در راه گسترده و کوبیده می‌شود. این آسفالت را با ضخامت 4 الی 5 سانتی‌متر در یک لایه یا در صورت نیاز در بیش از یک لایه به کار می‌برند.

آسفالت‌ حفاظتی
آسفالت‌های حفاظتی نیز دارای مخلوط‌‌های قیر و مصالح سنگی است و برای محافظت و جلوگیری از فرسایش سطح راه‌های شنی و یا آسفالته در مقابل عوامل جوی به‌کار گرفته می‌شوند. کاربرد این آسفالت ساده و ضخامت روی سطح جاده تا 5/2 سانتی‌متر است.

ترکیب این آسفالت در مواردی خاص می‌تواند کاملاً از قیر باشد که به منظور ایجاد لایه حفاظتی و خاص بر روی مصالح سنگدانه‌ای قرار می‌گیرد، تا بتواند مصالح را به مخلوط آسفالتی که در ادامه بر روی آن قرار می‌گیرد، بچسباند.

آسفالت‌ سرد
این آسفالت مخلوطی از مصالح سنگی و قیر به همراه امولسیون قیر است که در دمای محیط مخلوط می‌شوند. در برخی شرایط ممکن است برای تولید آسفالت فقط قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما مصالح دانه بندی شده بدون گرم شدن با آن مخلوط می‌شوند. این اسفالت در دو نوع آسفالت پیش ساخته سرد و آسفالت (Road Mix) تهیه می‌شود.

آسفالت‌ سرد


ویژگی مصالح سنگی و بتن آسفالتی
متوسط آسفالت فشرده برابر 2/2 تن‌ بر مترمکعب می‌باشد و به طور معمول شامل لایه‌های رویه و آستر می‌شود. لایه رویی تحت تاثیر عوامل جوی و فشار ناشی از چرخ وسایل نقلیه قرار می‌گیرد؛ لذا باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. نقش لایه زیرین که از یک یا چند لایه تشکیل می‌شود انتقال وزن و فشار بار از لایه تماسی به زیرسازی راه است.

قشر آستری آسفالت دارای دانه بندی درشت‌تر و میزان مصرف قیر کمتر و لایه رویه دارای دانه بندی مصالح سنگی ریزتر و میزان مصرف قیر بیشتری است. تولید آسفالت گرم ماهیت مصرف مسافت نزدیک را دارد و در تهیه و مصرف آن باید به عواملی همانند مسافت و شرایط ترانزیت، آفتابی یا سایه بودن محل، روباز بودن یا قرار گرفتن درون تونل، خشکی و نمناکی محل کار، میزان  تغییرات دمایی، زمان و فصل ساخت و مصرف بسیار اهمیت دارد.

مصالح دانه‌بندی شده سنگی بتن آسفالتی باید به نحوی قرار گیرند که ذرات ریز فضاهای بین ذرات درشت‌تر را پر نماید. دانه‌بندی مصالح سنگی و فضای خالی آن فوق‌العاده در کیفیت آسفالت حاصله تاثیر داشته و مصالح سنگی پس از آن که بر طبق فرمولاسیون تولید کارگاهی مخلوط شدند، باید آزمونِ ارزش ماسه‌ای بر روی آن‌ها انجام گیرد.

قیر مصنوعی مورد مصرف در آسفالت گرم معمولا 70/60 است. البته ممکن است، با توجه به وضع آب و هوا و نوع ترافیک، از انواع دیگر قیر نیز استفاده شود. کمیت و کیفیت مصالح سنگی و قیر و نحوه اختلاط آن‌ها معمولا بر طبق بررسی‌های فنی متناسب با پروژه انجام می‌شود و تحت عنوان طرح آسفالت بیان می‌گردد. آسفالت‌ها انواع دیگری نیز دارند که از آن میان می‌توان از آسفالت نفوذناپذیر نسبت به آب نام برد که برای جلوگیری از نفوذ مایعات اجرا می‌شود.

کالای جایگزین و مکمل محصول

سنگ فرش، بتن و بتن غلطکی را می‌توان کالاهای جایگزین آسفالت دانست که در شرایط حاضر به واسطه طول عمر بالا گاهاً مورد توجه قرار می‌گیرند. در گذشته از سنگ فرش به دلیل سهولت اجرا در راهسازی و ایجاد معابر  استفاده می‌شد. اما امروزه در داخل کشور بیشتر از آسفالت در پروژه‌های مختلف راه سازی پوشش معابر استفاده می‌گردد.

موارد استفاده و کاربرد

کاربرد اصلی آسفالت و دامنه كاربرد در ساخت جاده‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی، آزادراه‌ها، باند پرواز، آشیانه هواپیما، كف سالن‌های صنعتی، محوطه‌های صنعتی و انبارها، باراندازها، جاده معادن، پیاده‌روها، ورزشگاه‌ها، پیست اتومبیل‌رانی، كف نمایشگاه‌های صنعتی و تجاری، محوطه‌های تجاری، بنادر اسكله‌ها، دامداری‌ها، سردخانه‌ها، جاده‌های شیب‌دار، لوپ‌ها، میادین، پل‌ها، كف ترمینال‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس‌ و كامیون (گاراژ)‌ را می‌توان نام برد.

از کاربردهای عمده دیگر آسفالت می‌توان به استفاده آن در صنعت آب به شرح ذیل اشاره نمود:

  • در ماسه آسفالت (درزهای پوشش و مصالح درزبندی در كانال)
  • در پوشش دهی  لاینینگ
  • در ساخت سدهایی با هسته آسفالتی
  • در پوشش داخلی لوله‌های تاسیسات و تصفیه خانه‌ها

ولی این محصول به دلیل قابلیت‌های زیادش در صنایع مختلف نیز استفاده دارد. من الجمله برای کاهش سر و صدای ناشی از اصطکاک تردد وسائل نقلیه با سطح جاده ، عایق بندی و نفوذ ناپذیری سطوح در مقابل مواد مایع.

دانش فنی و روش تولید آسفالت

فرایند ساخت آسفالت در دو فاز شامل تهیه مصالح سنگی (شن و ماسه دانه بندی شده) و تولید آسفالت انجام می‌پذیرد. سیستم طراحی شده مصالح سنگی موردنیاز شامل مصالح سنگی درشت، مصالح سنگی ریز، مصالح سنگی فیلر (پرکننده) به طور کامل فرآوری و در محل دپو سایت آسفالت آماده ورود به خط تولید می‌گردد.

تاسیسات كامل شن و ماسه عبارت از؛ فیدر، فک، كوبیت، سرند، ماسه شور، نوار نقاله، تابلو برق و… برای تهیه آسفالت ابتدا مصالح سنگی لازم برای پختن آسفالت به صورت کنترل شده به داخل کوره خشک کن هدایت می‌شوند تا مصالح سنگی کاملاً خشک و در دمای 170درجه سانتی‌گراد گرم شود. در مخزنی رو باز شن و ماسه دانه بندی و کنترل شده ریخته می شود.

روش تولید آسفالت

در زیر مخزن سیستمی کنترل شونده مقادیر وزنی بر اساس میزان ظرفیت تولید محصول مورد نظر بر روی نوار نقاله تخلیه می شود و سیستم توزین اوتوماتیک دیگر، مخلوط شن و ماسه سرد را به درون استوانه داغ تخلیه می نماید و همزمان مخلوط سازی آن ها با قیر کنترل می شود. سیستم توزین با سیستم پمپ تغذیه قیر مذاب، اینتر لاک شده است که قیر مذاب را از یک مخزن ذخیره تخلیه نموده و به داخل استوانه مخلوط ‌کن می فرستند.

در استوانه مخلوط کن عمل امتزاج با چرخیدن استوانه و مخلوط شدن قیر مذاب و ماسه داغ شده صورت می پذیرد. آسفالت حاصل شده که داغ است از استوانه به وسیله کانوایر به داخل مخزن ذخیره ریخته می شود. تمامی عملیات از مرحله آغاز تا پایان فرایند تولید محصول توسط اتاقک کنترل تحت مراقبت بوده و فرمان های لازم صورت می گردد.

در تمامی کارخانه های تولید آسفالت عمل اختلاط جهت تهیه از نوع پیوسته به یک صورت انجام می پذیرد. اما ممکن است به لحاظ تجهیزات تفاوت هایی وجود داشته باشد. یکی از مشکلات، افت کیفیت کارخانه ‌های آسفالت، شروع و توقف های خواسته یا ناخواسته است

که به همین علت نیز سیستم های تولید دسته ای (Batch) تقریباً منسوخ شده اند و اکثر کارخانه‌ ها از سیستم تولید مداوم استفاده می کنند. بدیهی است که استفاده از چنین سیستمی مستلزم هماهنگی با بازار مصرف می ‌باشد تا محصول تولیدی هم زمان به محل مصرف برود چرا که آسفالت محصولی نیست که پس از تولید بتوان مدت طولانی آن را ذخیره نمود.

ماشین آلات و تجهیزات فرآیند تولید
  1. دستگاه سیلوی مصالح دانه‌بندی شده به ظرفیت هر یک 6 مترمکعب (فیدرها)
  2. نوار نقاله تغذیه به طول 15متر و عرض 60 سانتی‌متر
  3. درایر (خشک کن) دارای سه زون تغذیه، کنوکسیون، تشعشعی
  4. سیستم جمع آوری غبار (مولتی سیکلون) دارای کانال‌های مکنده
  5. فیلتر آبی گرد و خاک
  6. الواترهای مصالح گرم و فیلر با بالابر قاشقکی زنجیری
  7. سرند تخت ویبره با چهار نوع توری با بدنه پوشیده و کانال هدایت بای پس
  8. سیستم توزین الکترونیکی مصالح، قیر و فیلر
  9. سیلوی ذخیره فیلر قابل کنترل از داخل اتاق فرمان اتوماتیک
  10. سیستم توزین فیلر با 3عدد لودسل سیلندری صنعتی و نشانگر دیجیتالی
  11. سیستم توزین و تزریق قیر با دریچه تخلیه توسط جک‌های بادی
  12. سیستم توزین مصالح الکترونیکی دارای نشانگر دیجیتالی با تنظیم وزن‌های مختلف
  13. میکسر (مخلوط کن) دارای کنترل اتوماتیک
  14. سیلوی ذخیره آسفالت
  15. سیستم ذخیره قیر یا مازوت در تانکرهای ذخیره
  16. اویل هیتر (روغن داغ کن) دارای الکتروپمپ،کلکتورهای رفت و برگشت، سپراتور و پایپینگ مجهز
  17. کمپرسور هوا و سیستم پنوماتیک با کلیه متعلقات و نشانگر فشار هوا و فرمان‌گیری از اتاق
  18. مشعل توربوجت دوگانه سوز دارای اینورتر (دور متغیر) با پتاسیومتر
  19. اتاق کنترل با کلیه کابل‌ها و میز فرمان و تابلو
  20. اسکلت فلزی مقاوم در برابر نیروهای جانبی باد و همچنین نیروهای فشاری.

برای سفارش به روز و اختصاصی طرح توجیهی تولید آسفالت (جهت اخذ وام و یا مجوز تاسیس) با شماره : 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس بگیرید.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 4.91 ( 4 نتایج)
گردآورنده
تی توجیهی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام طرح توجیهی احداث کارخانه آسفالت برای اداره صنعت و معدن می خوام شما انجام میدین؟

  2. سلام عرض ادب طرح توجیهی تولید آسفالت جهت دریافت وام لازم دارم ضمنا جواز تاسیس را گرفتیم اگر لازم هست بفرستم

    1. با سلام و احترام
      برای سفارش طرح توجیهی مورد نظرتان با شماره های : 09056370500 یا 1909-2842-021 تماس بگیرید یا به واتساپ سایت که بر روی شماره همراه ذکر شده فعال هست پیام دهید.

  3. درود شرکت ما طرح توجیهی توسعه کارخانه اسفالت برای دریافت وام ۱۵ میلیاردی نیاز داریم . برای سفارش چیکار باید کرد؟

    1. با سلام و احترام برای سفارش طرح توجیهی موردنظرتان و هماهنگی بیشتر با شماره های: 1909-2842-021 یا 09056370500 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop