خلاقیت

نکاتی برای بکار گیری مهارت ها و استعدادهای لازم در کسب و کار

توانایی یک سازمان وابسته به مهارت ها و استعدادهای مجموع افرادی است که در آنجا مشغول به کار هستند. استفاده مفید و موثر از استعدادهای سازمانی می تواند در وقت کلیه کارکنان صرفه جویی بعمل آورده و تا حد بسیار زیادی ناامیدی ها و سردرگمی ها را از میان بردارد. این در حالی است که استفاده نابجا نتیجه معکوسی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله چند نکته در مورد چگونگی بکار گیری مهارت ها و استعدادهای لازم را بیان می کنیم :

1 – نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. تا هر کجا که دانش و توانایی هایتان اجازه می داد، می توانید پیشروی کرده و خود را اهل عمل نشان دهید؛ اما زمانیکه شما کاری را انجام می دهید که در حیطه مهارت ها و استعدادهای فردیتان نمی گنجد، مجبور هستید زمان بیشتری را نسبت به کسی که در آن کار از توانایی و مهارت های بالایی برخوردار است، صرف کنید. با شناسایی نقاط ضعف و حوزه هایی که در آن مهارت ندارید، می توانید از تلف کردن وقت خود جلوگیری بعمل آورید. اگر شما در انجام کاری مهارت ندارید، کسی را پیدا کنید که در انجام آن از مهارت های لازم را برخوردار باشد.

تصویر عملی کردن مهارت ها و استعدادهای خود

 

۲ – برخی از کارهای خاص هستند که نیاز به تخصص، مهارت ها و استعدادهای بالا دارند و این امکان وجود ندارد که توسط پرسنلی که اندکی اموزش دیده اند به خوبی انجام پذیرند. به عنوان مثال کارهای گرافیکی (طراحی بروشور و کاتالوگ های بازاریابی و …). شاید بتوان این مسائل را به صورت داخلی و با کمک گرفتن از کارمندان خود شرکت انجام داد، و شاید با این کار از نظر مالی هزینه های کمتری را متقبل شوید، اما مطمئن باشید که از نظر کیفیت و زمان باید بهای سنگین تری را پرداخت نمایید.
این روزها تکنولوژی امکان انجام بسیاری از کارها را به ما داده است، اما این مطلب بدان معنا نیست که با بهره گیری از تکنولوژی صرف، ما قادر هستیم کلیه امور تخصصی را بی عیب و نقص انجام دهیم. تا زمانیکه دلایل قانع کننده و کافی برای انجام یک چنین کاری ندارید هیچ گاه کار متخصصینی که دربیرون هستند را خودتان انجام ندهید. مطمئن باشید که آنها خیلی بهتر و با کیفیت تر کار را به شما تحویل خواهند داد .

۳ – اگر هر بار که نیاز به یک “متخصص” پیدا کردید مجبور باشید که به دنبال آنها بروید، شاید این کار برایتان وقت گیر باشد. سعی کنید یک ارتباط مناسب با آنها برقرار کرده، کلیه نیازها و خواسته های شرکت را با آنها در میان بگذارید و آنها را به طور کامل توجیه کنید. اگر با آنها قرارداد بلند مدت کاری می بندید هیچ گاه به دنبال پایین ترین قیمت نباشید. نشان دهید که به دنبال یک ارتباط طولانی مدت هستید و از این متخصص انتظار دارید که در وقت شما صرفه جویی کند نه آن را تلف کند .

۴ – زمانیکه نیاز مکرر به تخصص خاصی دارید، می توانید بر روی خدمه ی شرکت سرمایه گذاری کنید. به این منظور تعدادی از آنها را انتخاب کنید و برای گذراندان دوره های مختلف آموزشی به بیرون از شرکت بفرستید تا در آن رشته ی بخصوص تخصص کامل پیدا کنند. فقط کارمندان با دانش “خیلی خوب” هستند که می توانند پروژه های شما را با کیفیت بالا تحویلتان بدهند. این در حالی است که یک کارمند با سطح معلومات “معمولی” باید پیوسته از سوی افراد متخصص با مهارت ها و استعدادهای لازم، پشتیبانی و حمایت شود که این امر به نوبه خود خیلی وقت گیر خواهد بود.

پنج مهارت کسب و کار آينده ساز

امروزه در جوامع اطلاعاتی یک شهروند به عنوان انسان عصر اطلاعات، نيازمند یکسری مهارت ها و استعدادهای لازم می باشد که با کمک آنها بتواند یک کسب وکار را شروع کرده و ضمن هدایت درست آن، موجبات پيشرفت کسب و کار را نيز فراهم کند. این مهارت ها عبارتند از:

١- زبان انگليسی

2- iT : توانايي کار با کامپيوتر + توانايي استفاده از اینترنت + آشنايي با روش ها و قوانين تجارت الكترونيكي

تصویر مهارت ها و استعدادهای کار با کامپیوتر

 

3- مدیریت: توان سرپرستی و راهبری

٤- بازاریابی: آشنايي با خرید، فروش، تبليغات و e-marketing

٥- مالی و اقتصادی: حسابداري، مفاهيم هزينه و درآمد، آشنايي با مسائل اقتصادي

با این تفاسير هر فردی مي تواند با نمره دادن به ميزان آشنایيش با هریک از مباحث فوق، توان خود را در کسب و کارهای عصر حاضر مورد سنجش قرار دهد. از یک دیدگاه نيز، این ٥ فاکتور عنوان شده در اصل بيش از اینکه مهارت ها و استعدادهای تان به شمار بيایند، نيازهای ضروری انسان امروز به نظر می رسند.

به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop