کارآفرینیمقالات کسب و کار

طرح کسب و کار و اهمیت پروسه برای صاحبش و حامیان مالی آن

تعريف:طرح کسب و کار سندي مكتوب است که جزئيات کسب و کار پيشنهادي را مشخص مي كند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت کنوني ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بيني شده را شرح دهد و کليه جوانب آن را ارزيابي کند.

طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت کنندگان مالي آن، به دلايل زير لازم است:

١- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعي که براي آن نياز دارد به دقت فكر کند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به وي کمك خواهد کرد.

٢- بعيد به نظر ميرسد که مالك کسب و کار، براي راه اندازي آن سرمايه کافي داشته باشد. حمايت گنندگان مالي-بانكها يا سرمايه گذاران ريسكي -بايد متقاعد شوند که سرمايه گذاري در کسب و کار جديد، منطقي و درست است.

٣- فرض بر اين است که اگر کسب و کار ايده خوبي نداشته باشد، هم براي صاحب آن و هم براي حمايت کنندگان مالي آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه، شناسايي کنند.

اجزاي يک طرح کسب و کار:

١- اهداف کلي

٢- مشخصات مجري طرح و همكاران

٣- تعريف و توصيف کسب و کار

۴- تحليل استراتژي بازار

۵- تحليل مالي

۶- خلاصه

تصویر طرح کسب و کار

 

طرح کسب و کار نشان دهنده چيست؟

آماده کردن يک طرح نتيجه نهايي روند طرح ريزي نيست ، بلكه تحقق طرح ، هدف نهايي است. با اين وجود نوشتن طرح يک مرحله مياني مهم است. طرح نشان مي دهد که به منظور يک کسب و کار محرز ، بررسي هاي دقيق در ايجاد کسب و کار انجام شده است و براي راه اندازي آن کارآفرين ، وظيفه اش را انجام داده است.

هدف طرح

وجود يک طرح کسب و کار رسمي ، صرف نظر از اندازه کسب و کار آن ، به همان اندازه که براي راه اندازي مهم است براي يک کسب و کار برقرار ( محرز ) نيز مهم است.

اين طرح چهار عمل اصلي را بصورت زير انجام مي دهد:

١- به مدير يا کارآفرين کمک مي کند که جوانب و پيشرفت پروژه يا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسي کنند.

٢- يك چهارچوب منطقي و حساب شده ايجاد مي کند تا در آن يك حرفه بتواند توسعه يابد و تدابير مربوط به آن حرفه را در چند سال آينده دنبال مي کند.

٣- بعنوان ماخذ و مبنايي براي مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمايندگي ، بانكها ، سرمايه گذاران و … بكار مي رود.

۴- معياري را براي سنجش وضعيت واقعي کسب و کار در برابرآنچه که بايد باشد، ارائه مي دهد.

همانطورکه دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراين طرح هاي کسب و کار مانند هم نيز وجود ندارد. از آنجایي كه ، برخي موضوعات در طرح به يک طيفي از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراين اين امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردي متناسب باشد. با اين حال ، بيشتر طرح ها از يک ساختار آزموده شده و نظر عمومي بر روي ( در مورد ) آماده سازي طرحي كه بطور وسيعي قابل اجراست متابعت مي کنند. طرح کسب و کار مي بايست نگرشي واقع بين از پيش بيني ها ومقاصد بلندمدت داشته باشد.

اهميت پروسه

ايجاد يك طرح کسب و کار رضايت بخش امري پردردسر ، اما ضروري است ، روند برنامه ريزي ، مديران يا کارآفرينان را وادار مي کند که کاملا دريابند آنچه را که مي خواهند بدست بياورند و اينكه چطور و کي آن را انجام دهند. حتي اگر هيچ حمايت خارجي هم نياز نباشد ، طرح کسب و کار مي تواند براي دوري گزيدن از اشتباهات يا تشخيص فرصت هاي پنهاني نقش حياتي را بازي کند.

براي عده بسيار زيادي از کارآفرينان و طراحان ، روند طرح ريزي ( فكر ، مذاکره ، تحقيق ، تجزيه و تحليل ) به اندازه طرح نهايي و يا حتي بيشتر از آن مفيد است. بنابراين حتي اگر به يك طرح رسمي نياز نداريد ، درباره روند طرح ريزي بطور دقيقي فكر کنید. اين کار مي تواند سود زيادي براي طرح کسب وکار شما داشته باشد. هفته هاي بسيار زياد کار سخت و پيش نويس هاي متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پيش بيني کنيد.

يك طرح مكتوب واضح با بسته بندي جذاب سبب خواهد شد تا حاميان ، سرمايه گذاران و … آسان تر به آن گرايش پيدا کنند . يک طرح کاملا آماده نشان خواهد داد که مديران يا کارآفرينان، کار را مي شناسند و آنها را براي پيشرفت طرح بر حسب فرآوري ها ، مديريت ، سرمايه ها و مهمتر از همه بازارهاي اقتصادي و رقابت انديشيده اند .

به این مطلب امتیاز دهید:

امتیاز کاربر: 5 ( 1 نتایج)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام اگر شما کارتان تهیه طرح تجاری یا همان بیزنس پلن هست شماره بگذارید برای هماهنگی مزاحمتان شویم باتشکر

    1. سلام بله لطفا جهت هماهنگی برای سفارش طرح توجیهی مدنظر با شماره کارشناسی: 09056370500 و تلفن ثابت: 02128421909 تماس بگیرید، ضمنا واتساپ سایت برروی خط ایرانسل ذکرشده فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
0
    0
    سبد خرید
    Your cart is emptyReturn to Shop